خبرگزاری کار ایران

مدیرعامل شرکت واحد اتوبوس‌رانی تهران عنوان کرد:

کاهش 13 درصدی تصادفات اتوبوس‌های پایتخت

مدیر عامل شرکت واحد اتوبوسرانی شهر تهران گفت: با اتخاذ راهکارهایی همچون افزایش روند انضباطی، اعمال مقررات جهت رانندگان دارای سوابق تصادفی، خروج رانندگان پر تصادف و حادثه خیز و تشدید برخوردهای انضباطی کاهش 13 درصدی تصادفات اتوبوس های پایتخت را شاهد بودیم.

به گزارش ایلنا از شهرنوشت، اتوبوس یکی از قدیمی‌ترین وسایل همگانی بوده که ایمنی این وسایل، ازچالش‌های اصلی هرسیستم حمل ونقل همگانی است. دراین میان، درسال‌های اخیر اقدامات چشمگیری به منظور کاهش تصادفات درون شهری اتوبوس‌ها صورت گرفته است.

با بررسی آمار تصادفات، مشخص شد؛ میزان کل تصادفات (خصوصی و ملکی) در سال 94نسبت به سال 93با روند نزولی 13 درصدی کاهش یافته که نشان می‌دهد؛ علیرغم افزایش حجم تقاضای سفر از ناوگان اتوبوسرانی، لیکن آمار تصادفات به ویژه تصادفات منجر به فوت وضعیت مناسب‌تری نسبت به سال گذشته داشته است.

 تحلیل آمار تصادفات سال 93 و 94 نشان می‌دهد به ترتیب مجموعاً تعداد 135 و 118مورد تصادف(اتوبوس‌های بخش خصوصی و ملکی ) به وقوع پیوسته است .

وضعیت آمار تفکیکی نوع تصادفات (فوتی، جرحی ) در جدول زیر مشخص شده است.

مقایسه آمار انواع تصادفات شرکت واحد در شش ماهه اول سال‌های 93 و94

نوع تصادف

سال 93

سال 94

افزایش/کاهش

فوتی

10

6

40%کاهش

جرحی

125

112

10%کاهش

جمع

135

118

13%کاهش

 سنندجی اضافه کرد برابر جدول زیر تصادفات فوتی در بخشهای خصوصی و ملکی کاهش داشته است .

وی در زمینه علل کاهش تصادفات گفت: جایگزین کردن  رانندگان کم تصادف در مسیرهای پر حادثه خیز و ایجاد انگیزش جهت فعالیت در اینگونه مسیرها، تقویت اهرم‌های بازدارنده من‌جمله (تذکر ، توبیخ ، ارجاع مسائل به کمیته انضباطی و برخورد انضباطی)، اجرای فرایند طرح خط سفید برای رانندگان ، استقرار واحد/ عامل انسانی به‌عنوان مرجع پایش و جمع آوری کلیه داده‌ها و اطلاعات مرتبط با تصادفات بخش خصوصی و تحلیل آماری ،ایزوله نمودن مسیر خطوط بالاخص خطوط تندرو و مسدود نمودن گذرگاه‌های غیر ضروری و جلوگیری از تردد خودروهای شخصی و موتور سوار و همچنین مسدود کردن تردد گاری دستی در محدوده و مسیر خط تندرو دو از جمله اقداماتی است که در خصوص کاهش تصادفات صورت گرفته است .

به گفته سنندجی وضعیت تصادفات در خطوط ملکی و خصوصی در تصادف منجر به فوت، روند رو به کاهش به میزان 40% داشته است و از آنجایی که تصادفات منجر به فوت غالباً به‌دلیل برداشت مسافر بیشتر و درآمد بالاتر در خطوط بخش خصوصی بوده لذا با واگذاری و تدابیر اتخاذ شده جهت کاهش تصادفات در این گونه خطوط، نحوه و فعالیت بخش خصوصی از روش per-passenger (برمبنای جابه‌جایی مسافر) به روش جدیدper-killometre )بر مبنای پیمایش کیلومتر ) تغییر یافته است .

وی تاکید کرد : با رویکرد جدید، تعجیل و سرعت غیر مجاز رانندگان بخش خصوصی جهت برداشت مسافر به حداقل ممکن رسیده که به موازات همین امر اتخاذ راهکارهایی همچون افزایش روند انضباطی، اعمال مقررات جهت رانندگان دارای سوابق تصادفی، خروج رانندگان پر تصادف و حادثه خیز و تشدید برخوردهای انضباطی و همچنین تقدیر از رانندگان فاقد تصادف ، درکاهش سوانح و تصادفات تاثیر بسزایی داشته است .

مدیر عامل شرکت واحد اتوبوسرانی با بیان اینکه با توجه به اینکه خودرو حمل و نقل عمومی با جان شهروندان سر و کار دارند، مسئله معاینه فنی به عنوان تضمینی برای سلامت این خودروها، مورد تاکید مسئولان شهری است،ادامه داد: در تهران 3 مرکز معاینه فنی برای اتوبوسهای درون شهری وجود دارد که زیر نظر ستاد معاینه فنی شهرداری تهران و با همکاری شرکت واحد اتوبوسرانی، راهبری می شوند.

وی با تصریح براینکه انجام معاینه فنی منظم با نظارت موجب شده اتوبوس‌های پایتخت که روزانه بیش از 4.5 میلیون مسافر را جابه جا می کنند، تضمین شود گفت: زیرساخت‌های لازم برای انجام معاینه فنی اتوبوس‌ها فراهم شده و در یک سال گذشته، مسئله معاینه فنی اتوبوس‌های درون شهری بهبود و ارتقا پیدا کرده است ، چنانکه در حال حاضر تمامی اتوبوس‌های درون شهری بر اساس برنامه زمانبندی موجود، معاینه فنی و رفع نقص می شوند.

سنندجی  معتقد است در حال حاضر بیش از معاینه فنی، درباره فرسودگی ناوگان حمل و نقل عمومی، به ویژه اتوبوس‌ها نگرانی وجود دارد و اگرچه 200 دستگاه اتوبوس جدید  به تازگی وارد چرخه  عمومی شهر شده اما باز هم پایتخت ، با کمبود شدید ناوگان حمل و نقل عمومی مواجه است.

به گفته وی، در معاینه فنی، معمولا نقص فنی 90 درصد اتوبوسها تشخیص داده و رفع می شود و 10 درصد دیگر نیاز به مراجعه دوباره دارند تا بعد از رفع نقص، معاینه فنی دریافت کنند زیرا همه اتوبوس‌های شرکت اتوبوسرانی باید معاینه فنی داشته‌ باشند

مدیرعامل شرکت واحد اتوبوسرانی تهران  با تاکید بر اینکه معاینه فنی یک اجبار قانونی بوده و به اتوبوس فاقد معاینه فنی، اجازه کار داده نمی شود  اظهار کرد: معاینه فنی اتوبوس‌ها بازدارندگی کافی را در جلوگیری از تصادفات و سوانح دارد

سنندجی با تاکید بر اینکه تاکنون سابقه نداشته در اثر نقص فنی، سانحه ای برای اتوبوس‌های  شهری پیش بیاید، افزود: نمی توان همه سوانح را به گردن نقص فنی یا معاینه فنی نداشتن اتوبوس انداخت.

وی خاطرنشان کرد: باید این مسئله در نظر گرفته شود که اشکالی که از نظر فنی در خودرو پیش می آید دو نوع است؛ یکی نقص فنی مستمر و دیگری نقش فنی حادث. نقص فنی مستمر آن است که در اثر استفاده از قطعات فرسوده، زمینه سانحه ایجاد شود اما نقص حادث چیزی است که خارج از کنترل راننده بوده و نمی‌توان آن را به گردن سیستم انداخت.

 

 

 

کد خبر : ۳۱۶۲۲۸