خبرگزاری کار ایران

بعد از ۵ بار ناکامی؛

کامیابی دی‌کاپریو در 40 سالگی+کارنامه

لئوناردو دی کاپریو بالاخره طلسم ناکامی در کسب اسکار را شکست تا به آرزوی خود برسد.

به گزارش ایلنا، لئوناردو  دی‌کاپریو، ۱۱ نوامبر ۱۹۷۴ در شهر لس‌آنجلس در ایالت کالیفورنیا متولد شد. پدرش جورج دی‌کاپریو نویسنده کتاب‌های کومیک و مادرش ارمهاین ایندربرکن و مادربزرگش هلنا ایندربرکن است.

اجداد لئوناردو اهل ایتالیا و آلمان بودند و سه چهارم دی کاپریو در واقع آلمانی است. نام لئوناردو توسط مادر او و به خاطر نام لئوناردو داوینچی هنگامی که نقاشی این هنرمند را در ایتالیا مشاهده نمود بر او گذاشته شد. مادر و پدر لئو هنگامی که تنها یک سال داشت از یکدیگر طلاق گرفتند و لئوناردو همراه مادرش در محلهٔ فقیرنشینی با نام ایکو پارک که موسوم به زاغه‌های هالیوود است زندگی کرد و بزرگ شد.

 

 

لئوناردو دی‌کاپریو خیلی زود دریافت که به بازی برابر دوربین فیلمبرداری علاقه دارد. او در همان کودکی در چند تبلیغ تلویزیونی ظاهر شد.

در ادامه مروری داشته‌ایم بر کارنامه این بازیگر مطرح امریکایی...

گروه اینترنتی پرشین استار | www.Persian-Star.org

سال ۱۹۹۳ بازی درخشان دی‌کاپریوی نوجوان در نقش پسری با معلولیت ذهنی به نام “آرنی” در فیلم “چه چیزی گیلبرت گریپ را آزار می‌دهد؟” توجه منتقدان را به خود جلب کرد. هنرنمایی دی‌کاپریو در این فیلم برایش نخستین نامزدی اسکار در شاخه بهترین هنرپیشه مرد نقش مکمل را به همراه آورد.

گروه اینترنتی پرشین استار | www.Persian-Star.org

یک‌سال بعد از آن بود که دی‌کاپریو در فیلم “رومئو و ژولیت” به کارگردانی باز لورمان بر پرده سینما ظاهر شد. بازی در این فیلم خرس‌نقره‌ای جشنواره فیلم برلین را از آن وی کرد. از آن پس نام دی‌کاپریو نه تنها به عنوان هنرپیشه‌ای توانا بلکه به عنوان هنرپیشه‌ای محبوب نیز بر سر زبان‌ها افتاد.

سال ۱۹۹۷ دی‌کاپریو با فیلم “تایتانیک” یک‌شبه به هنرپیشه‌ای تبدیل شد که در هر گوشه از کره‌زمین او را می‌شناختند. دی‌کاپریوی ۲۳ ساله برای بازی‌ در این فیلم پرفروش برای دومین بار نامزد دریافت جایزه گلدن‌گلوب در شاخه بهترین هنرپیشه مرد شد.

دی‌کاپریو در “مردی در نقاب آهنی”(محصول ۱۹۹۸) نشان داد از پس ایفای همزمان دو نقش متفاوت نیز به خوبی بر می‌آید. او در این فیلم که براساس یکی از داستان‌های 3 تنفگدار، نوشته الکساندر دوما ساخته شده، نقش لویی‌چهاردهم و فیلیپ، برادر دو قلویش را بازی کرد. جرمی آیرونز و جان مالکوویچ از جمله همبازیان او در “مردی در نقاب‌آهنی” بودند.

گروه اینترنتی پرشیـن استار | www.Persian-Star.org

صحنه‌ای از فیلم “ساحل” محصول سال ۲۰۰۰ به کارگردانی دنی بویل. دی‌کاپریو در این فیلم نقش توریستی را بازی می‌کند که برای خوشگذرانی خود در ساحل، حتی حاضر است زندگی دیگران را به خطر بیندازد.

گروه اینترنتی پرشین استار | www.Persian-Star.org

سال ۲۰۰۲ مارتین اسکورسیزی، دی‌کاپریو را برای بازی در فیلم “دار و دسته‌های نیویورکی” به خدمت گرفت. این فیلم سرآغازی بر همکاری درازمدت این دو با هم شد. اسکورسیزی یکی از انگیزه‌هایش برای فیلمسازی را حضور هنرپیشه‌ای به نام دی‌کاپریو در سینما اعلام کرده است.

گروه اینترنتی پرشین استار | www.Persian-Star.org

استیون اسپیلبرگ کارگردان نامدار دیگری است که لئوناردو دی‌کاپریو را برای بازی به خدمت گرفته است. در فیلم دیدنی “اگر می‌توانی من را بگیر” به کارگردانی اسپیلبرگ، که بر اساس داستان زندگی یک جاعل حرفه‌ای به نام فرانک ابیگیل ساخته شده، دی‌کاپریو در کنار تام هنکس هنرنمایی می‌کند.

گروه اینترنتی پرشین استار | www.Persian-Star.org

در سال ۲۰۰۴ لئوناردو دی‌کاپریو بار دیگر در برابر دوربین مارتین اسکورسیزی قرار گرفت. “هوانورد” دومین نامزدی اسکار برای دی‌کاپریو را به همراه داشت؛ این بار در شاخه بهترین هنرپیشه نقش اول مرد.

گروه اینترنتی پرشین استار | www.Persian-Star.org

فیلم مهیج “الماس خونین” محصول سال ۲۰۰۶ که داستان تجارت غیرقانونی “الماس‌های خونین” در جنگ داخلی سیرالئون را روایت می‌کند، لئوناردو دی‌کاپریو را برای سومین بار نامزد دریافت اسکار کرد. اما در نهایت وی این بار نیز همانند دفعات قبل، دست خالی مراسم اسکار را ترک کرد.

گروه اینترنتی پرشین استار | www.Persian-Star.org

“جاده انقلابی” دومین تجربه بازیگری لئوناردو دی‌کاپرو و کیت وینسلت در کنار یکدیگر، پس از فیلم “تایتانیک” بود. این فیلم تأثیرگذار داستان زندگی زوجی پر از امید و آرزو در دهه ۱۹۵۰ میلادی را روایت می‌کند. این زوج که به دنبال یافتن راهی برای تغییر در زندگی‌شان هستند، در نهایت به سرنوشتی تلخ دچار می‌شوند.

گروه اینترنتی پرشین استار | www.Persian-Star.org

کلینت ایستوود، هنرپیشه و کارگردان مطرح هالیوود، سال ۲۰۱۲ دی‌کاپریو را در فیلم “جی.ادگار” به بازی گرفت. این فیلم روایتگر داستان زندگی کاری جی ادگار هوور، اولین رئیس سازمان اف بی آی (FBI) است. در این فیلم دی‌کاپریو با کمک گریم و البته هنرنمایی درخشانش، بر پرده سینما بیش از ۵۰ سال پیرتر می‌شود.

گروه اینترنتی پرشین استار | www.Persian-Star.net

لئوناردو دی‌کاپریو در سال‌های گذشته با اغلب کارگردانان مطرح هالیوود همکاری‌‌ داشته است. “جانگوی آزاد شده” محصول سال ۲۰۱۲ به کارگردانی کوئنتین تارانتینو یکی دیگر از این همکاری‌های موفق به شمار می‌رود؛ فیلمی که نظر مثبت مخاطبان و منتقدان را به خود جلب کرد.

گروه اینترنتی پرشیـن استـار | www.Persian-Star.org

“گتسبی بزرگ” به کارگردانی باز لورمان، علیرغم بازی درخشان لئوناردو دی‌کاپریو نتوانست انتظارها را آنگونه که باید برآورده کند. این فیلم بر اساس رمانی از اسکات فیتزجرالد ساخته شده که تاکنون برداشت‌های سینمایی متعددی از روی آن انجام شده است، از جمله فیلمی محصول سال ۱۹۷۴ با بازی رابرت ردفورد در نقش گتسبی بزرگ.

گروه اینترنتی پرشین استار | www.Persian-Star.org

زمانی که “گرگ وال استریت” به کارگردانی مارتین اسکورسیزی و بازی لئوناردو دی‌کاپریو به روی پرده سینماها آمد، همه بر این باور بودند که اسکار بهترین هنرپیشه نقش اول مرد این بار از آن دی‌کاپریوست.

گروه اینترنتی پرشین استار | www.Persian-Star.org

اهدای جایزه گلدن گلوب بهترین هنرپیشه مرد به لئوناردو دی‌کاپریو هرچند در شاخه فیلم‌های کمدی یا موزیکال، موجب شد تا امید اهدای اسکار به وی بیشتر شود. بدشانسی محض دی‌کاپریو در اسکار ۲۰۱۴ داشتن رقیبی به نام متیو مک‌کاناهی بود که او نیز بازی درخشانی از خود در فیلم “مشتریان کلوب دالاس” ارائه داده بود؛ رقیبی که باعث شد این بار هم دی‌کاپریو از اسکار به دور بماند.

گروه اینترنتی پرشین استار | www.Persian-Star.org

طبق نوشته مجله “فوربس” دی‌کاپریو از سال ۲۰۰۷ تا کنون جزو پردرآمدترین هنرپیشه‌های هالیوود به شمار می‌رود. دستمزد وی در فاصله زمانی ژوئن ۲۰۰۷ تا ژوئن ۲۰۰۸ بالغ بر ۴۵ میلیون دلار بوده است.

گروه اینترنتی پرشین استار | www.Persian-Star.org

لئوناردو دی‌کاپریو اخیرا به عنوان سفیر صلح سازمان ملل انتخاب شد و در آخرین نشست عمومی این سازمان در نیویورک نیز سخنرانی کرد.

گروه اینترنتی پرشین استار | www.Persian-Star.org

دی‌کاپریو در سال ۲۰۱۵ در فیلم وسترنی به کارگردانی آلخاندرو گونزالز اینیاریتو بازی کرد . او در این فیلم که The Revenant نام دارد، در نقش یک شکارچی در طبیعت‌وحشی قرن ۱۹ آمریکا ظاهر شده است. لئوناردو دی‌کاپریو که ۱۱ نوامبر به باشگاه ۴۰ ساله‌‌های هالیوود پیوسته برای بازی در این فیلم جایزه اسکار را بالاخره بعد از 5 بار ناکامی برد.

گروه اینترنتی پرشین استار | www.Persian-Star.net

کد خبر : ۳۵۱۷۴۷