خبرگزاری کار ایران

عکس / هشدار امنیتی به فعالان رسانه‌ای

در روزهای گذشته برخی از فعالان رسانه‌ای و سیاسی پیامک هشدارگونه‌ای با عنوان «آخرین هشدار امنیتی» دریافت کرده‌اند.

به گزارش ایلنا، تصویر این پیامک را «روز نو» منتشر کرده است.

هنوز مشخص نیست این پیامک‌ها از سوی چه افراد یا نهادهایی برای دریافت‌کنندگان ارسال شده است!

57312272

به گزارش ایلنا به نقل از روزنامه «شرق»، بر اساس برخی اخبار و اطلاعات غیررسمی، مخاطبانی که این پیامک را دریافت کرده‌اند به غیر از روزنامه‌نگاران، عده‌ای از فعالان سیاسی، فعالان حوزه زنان و فعالان دانشجویی بوده‌اند.

بازه زمانی ارسال این پیامک‌ها که با عنوان هشدار ارسال شده بود، از حدود ساعت ١٨ تا ٢١ روز پنجشنبه گذشته بوده است. پس از این رخداد بود که برخی روزنامه‌نگاران ضمن انتشار تصویر پیامک‌های دریافت‌شده در شبکه‌های اجتماعی، اعلام کردند از ارسال‌کننده یا ارسال‌کنندگان این پیامک شکایت خواهند کرد.

تاکنون هیچ مقام رسمی قضائی، اطلاعاتی و امنیتی در این مورد اظهارنظری نکرده‌ است. گفته می‌شود منشأ ارسال این پیامک‌های تهدیدآمیز چهار شماره تلفن شخصی شرکت ایرانسل بوده است.

دقایقی پس از انتشار تصاویر پیامک‌های تهدیدآمیز توسط روزنامه‌نگاران، حسین قاسمی که در دولت احمدی‌نژاد فرماندار شیراز بود و اکنون به‌عنوان تحلیلگر مسائل تاریخی و امنیتی برای برخی رسانه‌ها مانند «مشرق‌نیوز‌» و سایت توقیف‌شده «جهان‌نیوز» می‌نویسد، در کانال تلگرامی خود نوشته: «در کنار اینکه بدترین و تحریک‌آمیزترین شیوه ارتباط یا تذکر یا هشدار به اهالی رسانه در این بحث انتخاب شده است، مجموعه دستگاه‌های متولی در اسرع وقت باید شفاف منشأ چنین پیامکی را مشخص کنند. اگر هرکسی یا دستگاهی بدون مشخص‌بودن هویتش، اقدام به ارسال چنین پیامک‌هایی کند، سنگ روی سنگ بند نمی‌شود. نهادهای اطلاعاتی باید به صورت جدی و ضربتی پیگیر این مسأله باشند. چون فرداروزی چنین پیامک‌هایی با چنین گستردگی خطاب به برخی گروه‌ها می‌تواند عواقب بد و ناخوشایندی ایجاد کند».

قاسمی در بخش دیگری از مطلب خود آورده است: «در حالی‌که مطالبه جامعه پاسخگویی قضایی و امنیتی امثال حسین فریدون بعد از سخنان رئیس سازمان بازرسی کل کشور و... بود، صحنه با این پیامک ارسال‌شده تغییر می‌کند. هر کسی یا مجموعه‌ای چنین اقدامی را کرده است، در زمین گیرندگان حقوق‌های نجومی بازی کرده است».

در همین‌ حال محمدعلی وکیلی، نماینده مردم تهران در مجلس و مدیرمسئول روزنامه ابتکار، در گفت‌وگو با خبرگزاری «برنا» با اظهار بی‌اطلاعی از این پیام گفت: «وزارت ارشاد مسئول است و باید طی حکمی به شورای مرکزی فضای مجازی درخواست پیگیری کند».

او با بیان اینکه "ما باید حداقل امنیت روانی و حریم شخصی را برای قشر خبرنگار و رسانه فراهم کنیم"، افزود: «این پیام از دو حالت خارج نیست، یا جنبه خودسرانه و شخصی دارد که زنگ خطری در جامعه رسانه است یا اگر حکومتی و به شکل امنیتی باشد، باید طی ابلاغیه رسمی قبل از ارسال به وزارت ارشاد اعلام می‌شد و از این جهت از درجه قانونی ساقط است بنابراین من اهالی رسانه و کسانی که پیام را دریافت کرده‌‌اند را به آرامش دعوت می‌کنم و امیدوارم خطری آنها را تهدید نکند».

وکیلی دلیل چنین اتفاقی را هرج‌ومرج قانونی دانست و گفت: «اینکه یک نفر می‌تواند در کشور ما به حریم شخصی تعداد کثیری از اهالی رسانه حتی برای تسویه‌حساب شخصی دست پیدا کرده و ایجاد رعب و وحشت کند، زنگ خطر امنیتی است. بنابراین این مسأله باید به شکل جدی و قانونی برای مشخص‌شدن مرجع صدور پیام پیگیری شود که آیا این پیام دستور قضائی داشته است یا خیر؟ شخصی بوده است یا امنیتی؟ و اگر شخصی بوده، در جهت دستگیری فرد متخلف اقدام صورت گیرد و اگر از سوی مرجع امنیتی بوده، دلایل مشخص ارائه شود».

 

کد خبر : ۳۸۶۵۳۸