خبرگزاری کار ایران

کدام اصول‌گرایان حامی روحانی هستند؟

برخلاف انتخابات گذشته که روحانی حامیان اصول‌گرا نداشت یا اگر هم داشت، تعداد آنها انگشت‌شمار بود در انتخابات ریاست‌جمهوری سال آینده حامیان جدی از دوستان سابق خود دارد.

به گزارش ایلنا، «عصر ایران» نوشت: «اصلاح‌طلبان تکلیف خود را با رییس دولت یازدهم روشن کرده‌اند. قرار است همچون خرداد 92 از روحانی حمایت کنند. اصلاح‌طلبان به شدت دوست دارند دوران روحانی 8 ساله باشد. اصول‌گرایان اما به شدت دچار تشددآرا هستند. بخشی می‌خواهند از روحانی حمایت کنند و عده‌ای دیگر به دنبال معرفی رقیبی برابر روحانی هستند.

حسن روحانی بر خلاف چهار سال گذشته امروز حامیان جدی در جریان اصول‌گرایی دارد؛ حامیانی که می‌شود آنها را به چند دسته تقسیم کرد.

اولین گروه اختصاص به روحانیون تهران‌نشین دارد. کسانی که در سال‌های نه چندان دور با روحانی دور یک میز می‌نشستند و در مورد مسائل کشور و بستن لیست‌های انتخاباتی برای انتخابات‌های مختلف گفت‌وگو می‌کردند. بخش مهمی از جامعه روحانیت مبارز تهران امروز از حامیان جدی حسن روحانی هستند. کسانی که بر ابن باوراند دولت روحانی موفق بوده است و باید مسیر خود را ادامه دهد. آیت‌الله امامی کاشانی، مصطفی پورمحمدی، سیدمهدی طباطبایی و سیدرضا اکرمی اشاره کرد. در این میان هاشمی و ناطق نوری که سال‌هاست در جلسات این نهاد شرکت نمی‌کنند نیز از حامیان جدی روحانی هستند.

این روحانیون در این سه سال از حامیان جدی برنامه‌های روحانی به ویژه در برجام و دوران پسا برجام بوده‌اند. بسیاری از سخنرانی‌ها و گفت‌وگوهای این افراد در حمایت از روحانی در برابر دلواپس‌ها بوده است. از سوی دیگر این روحانیون شناخته شده که نسبت به بقیه اعضای جامعه روحانیت سابقه اجرایی بیشتری دارند، بر این باور هستند که روحانی عضو موسس جامعه روحانیت است پس تا وقتی او در کارزار انتخابات هست چه نیازی به امثال قالیباف، جلیلی و ولایتی.

یکی از آخرین حمایت‌های این طیف از جامعه روحانیت سخنان سیدمهدی طباطبایی در حمایت حسن روحانی بود. این روحانی که در جامعه معروف به استاد اخلاق می‎‌گوید: «به نظر بنده دولت یازدهم تا به امروز خوب کار ‏کرده و اقداماتش زیربنایی بوده و احساسی کار ‏نشده است. هر چند ممکن است خیلی‌ها ‏نپسندند. چون یک مشکلی که داریم هوچی‌گران ‏جامعه هستند، یعنی کسانی که احساسات‌شان بر ‏عقل‌شان غالب است و ممکن است به ایشان رای ‏ندهند و این از شعارهایی که می‌دهند مشخص ‏می‌شود چون هوچی‌گران نمی‌توانند این نکته را ‏بفهمند که زیربنا چیست. آنها می‌گویند دولت باید ‏پول بدهد تا ما بخوریم! اما نخبگان این گونه ‏نیستند و نخبگان جامعه قطعا به آقای روحانی ‏رای خواهند داد و من شکی در این مساله ندارم و ‏امیدوارم که مردم هوشیارانه و متفکرانه و بدون ‏توجه به هیاهوهای تند کار خود را با پختگی و ‏درستی انجام بدهند.»

دومین گروه روحانیون مقیم قم هستند. اعضای جامعه مدرسین این روزها به شدت در حمایت از روحانی دچار دو دستگی شده‌اند. در این نهاد مذهبی مهم شهر قم برخی روحانیون مانند آیت‌الله یزدی به عنوان رییس جامعه مدرسین و آیت‌الله مصباح یزدی از مخالفین جدی حسن روحانی هستند اما از سوی دیگر مراجع تقلید و برخی از اعضای مهم جامعه مدرسین مانند آیت‌الله غروی از حامیان حسن روحانی هستند. آیت‌الله مکارم شیرازی از مراجع تقلید ساکن قم در دیدار با حسن روحانی می‌گوید: «شما رییس‌جمهور خوبی هستید.»

آیت‌الله غروی از اساتید حوزه علمیه و از اعضای جامعه مدرسین نیز معتقد است که گزینه اصول‌گرایان در سال 96 کسی نیست جز آقای روحانی.

در کنار روحانیون اصول‌گرا بخشی از مکلاهای این جریان نیز از حامیان جدی حسن روحانی در انتخابات ریاست‌جمهوری آینده هستند. این جریان که توسط علی لاریجانی هدایت می‌شود در انتخابات مجلس دهم در کنار اصلاح‌طلبان قرار گرفت و فهرست امید را تشکیل داد.

این جریان در ماجرای برجام به ویژه در مجلس نهم از جدی‌ترین حامیان دولت بود و تلاش کرد با کم‌ترین هزینه توافق هسته‌ای را در مجلس گذشته تصویب کنند. آنها دل آرام‌های مجلس نهم در برابر دلواپسان برجام بودند. آنها هم به دلیل اختلاف‌های جدی که با جریان رادیکال اصول‌گرا یعنی جبهه پایداری و بخشی از جریان اصول‌گرایی که ریاست آنها را حداد به عهده دارد، روحانی را نامزد مطلوب خود در انتخابات آینده می‌دانند.

بدین ترتیب می‌توان گفت برخلاف انتخابات گذشته که روحانی حامیان اصول‌گرا نداشت یا اگر هم داشت، تعداد آنها انگشت‌شمار بود در انتخابات ریاست‌جمهوری سال آینده حامیان جدی از دوستان سابق خود دارد.»

کد خبر : ۳۹۵۲۰۷