خبرگزاری کار ایران

هزاران صفحه تخلفات دولت قبل که فراموش شده است

بررسی جزئیات گزارش‌های تفریغ بودجه دولت‌‌های نهم و دهم نشان می‌دهد هزاران صفحه پرونده نقض قانون بودجه علیه دولت احمدی‌نژاد تشکیل شد‌ه اما هرگز به نتیجه‌ای نرسیده است.

به گزارش ایلنا به نقل از روزنامه «اعتماد»، هزاران صفحه گزارش دیوان محاسبات از هشت سال نحوه اجرای قانون بودجه در دولت محمود احمدی‌نژاد بیانگر رقم‌های میلیاردی تخلف دولت او در اجرای قانون بودجه و انحراف از آن بود. آنچنان‌که به گفته جعفرزاده ایمن آبادی عضو کمیسیون برنامه و بودجه، «دولت احمدی‌نژاد فقط در تفریغ بودجه سال ۹۰ بیش از ۱۰ میلیارد دلار تخلف داشت.»

محمود احمدی‌نژاد که گویا این روزها مشغول زین کردن اسب برای انتخابات ریاست‌جمهوری است تا اگر اقبال مردم با او همراه باشد دوباره در رأس دستگاه اجرایی کشور قرار گیرد، در تجربه هشت ساله خودش باب جدیدی از بی‌انضباطی‌های مالی، تخلف و سرپیچی از اجرای قانون گشود که حاصل آن در اعداد و ارقام میلیاردی تخلفات بودجه‌ای دولت در گزارش‌های تفریغ بودجه خود را نشان داد.

بر اساس اصل ٥٥ قانون اساسی و ماده «١٠٤» قانون محاسبات عمومی، دیوان محاسبات موظف است با بررسی حساب‌ها و اسناد و مدارک و تطبیق با صورتحساب عملکرد سالانه بودجه کل کشور، تفریغ بودجه سالانه را تهیه کند و هر سال گزارش تفریغ بودجه سال قبل را به انضمام نظرات خود تا اسفندماه هر سال به مجلس بفرستد.

این گزارش‌ها که البته با دو سال تأخیر هر سال در مجلس ارائه می‌شد هر سال از تخلفات گسترده‌ای در دولت احمدی‌نژاد رونمایی می‌کرد؛ تخلفاتی که دیوان محاسبات موظف بود تا آنها را به قوه قضائیه ارسال کند.

حالا اما با تشکیل دولت یازدهم گویی سرانجام این گزارش‌ها و تخلفات قید شده در آن فراموش شده‌اند. آیا مجلس دهم از حق خود برای پیگیری این تخلفات استفاده خواهد کرد؟

کد خبر : ۴۰۰۰۷۴