خبرگزاری کار ایران

به مناسبت روز جهانی عکاسی/ از اولین عکس تاریخ تا سلفی های امروزی

شاید ذوق عکاسی دربین کاربران شبکه های اجتماعی زیاد باشد و بعضا عکس های خوبی هم بگیرند اما نباید فراموش کرد که صرف ثبت چند تصویر زیبا لقب عکاس را نمی توان یدک کشید.

به گزارش ایلنا به نقل از باشگاه خبرنگاران، عکاسی یکی از مهمترین اختراعات بشر در قرن نوزدهم بوده است. از آن هنگام تا امروز، عکاسی راه درازی را پیموده و  تغییرات زیادی به خود دیده و روز به روز بر ضریب نفوذش در میان مردم و جوامع افزوده شده است. 

عکاسی در طی تمام این سال‌ها پرتوی درخشان بر بسیاری از گوشه‌های تاریک یا ناشناخته‌ی زندگی بشر انداخته است و از پس این سال‌ها به یکی از موثرترین، نیرومندترین، سریعترین و پرطرفدارترین ابزار و رسانه‌های بشر برای ارائه‌ی اندیشه‌ها و احساساتش تبدیل شده است. مارسل پروست، نویسنده‌ی فرانسوی، جایی می‌نویسد: "به گمان من تنها عکاسی است که، همانند بوسه، می‌تواند با تازه‌ترین کاربردهایش از درون آنچه به نظر ما چیزی با ظاهری قطعی و همیشگی می‌رسد صد چیز دیگر را بیرون بکشد که همه باز همان‌اند."
 
قدیمی‌ترین عکس ثبت شده در تاریخ عکاسی تصویری است که نیسفور نیپس اشراف‌زاده‌ی فرانسوی در سال 1826 با فرایندی که خود آن را هلیوگرافی نامید از چشم‌انداز پنجره‌ی اتاقش گرفت. 
چند سال بعد یک فرانسوی دیگر به نام لوئی داگر به سال 1837 به فناوری‌ای دست یافت که تصویری مثبت، مستقیم و پایدار بر صفحه‌ی نقره‌اندود ثبت می‌کرد. او فناوری خود را داگروتیپ نامید که در تاریخ عکاسی به عنوان نخستین شیوه‌ی عملی ثبت تصویر شناخته می‌شود. این فرایند اصلاحات و تغییراتی کرد تا اینکه در ژانویه 1839 آکادمی علوم فرانسه داگروتیپ را به عنوان یک اختراع فنی به ثبت رساند. 

ولی چند ماه بعد دولت فرانسه که به اهمیت این اختراع پی برده بود با تخصیص مقرری ماهانه برای داگر و شریکش، که فرزند نیپس بود، از آنان خواست که در یک گردهمایی در پاریس در 19 آگوست 1839 جزئیات فنی داگروتیپ و چگونگی کارکرد این فرایند را برای عموم شرح دهند. دولت وقت فرانسه، در آن روز، اختراع جدید یعنی «عکاسی» را به عنوان هدیه‌ای رایگان به تمام جهان اعلام نمود و این نخستین رونمایی عکاسی برای عموم مردم بود؛ یعنی نقطه‌ی آغاز رشد این فن و هنر در جهان 19 آگوست بود. 

ظاهرا پیشنهاد نامگذاری 19 آگوست زمان نخستین رونمایی عکاسی برای عموم - بعنوان روز جهانی عکاسی نخستین بار توسط انجمن‌های عکاسی در آمریکا اعلام شد ولی شورای عکاسی بین‌المللی هند در سال 1991 نخستین نهادی بود که این روز را رسما بعنوان روز جهانی عکاسی جشن گرفت و از آن هنگام تا امروز هر سال کشورهای بیشتری این تاریخ را بعنوان «روز جهانی عکاسی» در تقویم‌های خود ‌گنجانده‌اند. به طوری که هر سال این رویداد نسبت به سال گذشته در گستره‌ی بزرگتری برگزار می شود.
شاید امروزه با وجود گوشی های هوشمند هر کسی خودش را عکاس بداند اما باید گفت عکاسی خوب و حرفه ای نیازمند دانش آکادمیک و تجربه و مقدار بسیار زیادی ذوق است. شاید گزینه آخر همان ذوق عکاسی دربین کاربران شبکه های اجتماعی زیاد باشد و بعضا عکس های خوبی هم گرفته باشند اما نباید فراموش کرد که صرف ثبت چند تصویر خوب لقب عکاسی را نمی توان یدک کشید.
تصاویر زیر به مناسبت روز جهانی عکاسی از بین شبکه های اجتماعی جمع آوری شده است. از اولین عکس های ثبت شده در تاریخ تا سلفی هایی که لحظه ای را ثبت کردند.
5015961_4485015962_8815015963_3805015964_4655015965_6275015966_1905016025_9125016026_1305016072_722
کد خبر : ۴۰۲۰۰۳