خبرگزاری کار ایران

جذب سرمایه‌های داخلی و خارجی در راستای تحقق عملیاتی اقتصاد مقاومتی

وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با اعتقاد به اینکه در بخش‌خصوصی ظرفیت بالقوه‌ای برای توسعه صنعت داروسازی کشور وجود دارد، یکی از مهم‌ترین استراتژی‌های خود را برای تحقق عملیاتی اقتصاد مقاومتی، جذب سرمایه‌های داخلی و خارجی در نظر گرفته است.

به گزارش ایلنا، رسول دیناروند، رییس سازمان غذا و دارو طی یادداشتی به روزنامه «جهان‌صنعت» استراتژی‌های این سازمان را در راستای تحقق اهداف دولت یازدهم در صنعت داروسازی تبیین نموده‌اند که در پی می‌آید.

وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با اعتقاد به اینکه در بخش‌خصوصی ظرفیت بالقوه‌ای برای توسعه صنعت داروسازی کشور وجود دارد، یکی از مهم‌ترین استراتژی‌های خود را برای تحقق عملیاتی اقتصاد مقاومتی، جذب سرمایه‌های داخلی و خارجی در نظر گرفته است.باور ماست که برای این منظور باید از شرکت‌های داروسازی ایرانی و شرکت‌های دانش‌بنیان حمایت ویژه شود و آنقدر چتر این حمایت گسترانده گردد تا صنعت رو به تکامل ما به صادرکننده شهیر در این حوزه بدل شود.انتظاراتی که در برنامه ششم توسعه از صنعت دارو‌سازی می‌رود، این است که سهم داروهای تولید داخل را از بازار دارویی کشور به حداقل ۷۵ درصد برساند که براساس روند طی شده در دو سال اخیر دستیابی به این هدف در زمانی بسیار کوتاه‌تر میسر است.هدف مهم‌تر صنعت داروسازی کشور دستیابی به تراز مثبت تجاری، در پایان سند چشم‌انداز کشور است. در مقایسه‌ای اجمالی بین میزان واردات دارو در کشورهای منطقه، دیده می‌شود که واردات دارو در ایران نسبت به دیگر کشورها، در حداقل ممکن قرار داشته و عملکرد نظام دارویی در این حوزه مناسب بوده است. همچنین آمارها بیانگر کاهش وابستگی به واردات و افزایش سهم داروهای تولید داخل در بازار، پس از اتخاذ سیاست‌های اقتصاد مقاومتی در وزارت بهداشت و دولت تدبیر و امید است.در عین حال صنعت داروسازی ایران برای تبدیل شدن به بازیگری منطقه‌ای، باید به زبان تجارت بین‌الملل مسلط شده و همچنین ظرفیت سرمایه‌گذاری خود در بازار‌های منطقه را افزایش دهد.دستیابی به هدف ارزشمند تراز تجاری مثبت به پافشاری و پیگیری مستمر صنعت داروسازی بستگی دارد. چنین خواسته‌ای به حداقل دو تا سه سال تلاش جدی از سوی تولیدکنندگان وابسته است بنابراین برگزاری نمایشگاه‌هایی در سطوح بین‌المللی، ایجادکننده فرصتی طلایی و مغتنم برای یادگیری زبان تجارت صنایع دارویی جهان و گسترش بازارهای صادراتی است. اما نکته پایانی اینکه سیاست وزارت بهداشت و سازمان غذا و دارو در پسابرجام، گشودن مرزهای کشور برای واردات کالاهای سلامت نیست بلکه سیاست ما همواره حمایت از سرمایه‌گذاری برای تولید دارو در کشور و صادرات آنها به خارج از مرزهای ایران است.

کد خبر : ۴۱۰۹۹۶