خبرگزاری کار ایران

ماساژ درمانی ساده برای مشکلات سلامت مختلف

اگر نمی‌توانید به یک ماساژور مراجعه کنید، همچنان می‌توانید با استفاده از دستان خود از فواید بسیار این روش درمانی کهن بهره‌مند شوید.

به گزارش ایلنا، ماساژ کامل بدن یکی از لذت بخش‌ترین گزینه‌ها برای کسب آرامش و کاهش استرس محسوب می‌شود. از فواید ماساژ درمانی برای تسکین استرس زیاد صحبت می‌شود و تمایل به دریافت ماساژ روندی صعودی را در جهان دنبال می‌کند. ماساژ درمانی می‌تواند برای انواع مختلفی از شرایط سلامت و بیماری‌ها موثر باشد که از آن جمله می‌توان به آرتروز، درد کمر، بی‌خوابی، سردرد، اضطراب، مشکلات گردش خون، و بهبود پس از بروز یک آسیب اشاره کرد.

ماساژ درمانی ساده برای مشکلات سلامت مختلف

به گزارش  "وب‌ام‌دی"، اگر نمی‌توانید به یک ماساژور مراجعه کنید، همچنان می‌توانید با استفاده از دستان خود از فواید بسیار این روش درمانی کهن بهره‌مند شوید. آنچه در ادامه ارائه می‌کنیم تکنیک‌های ساده ماساژ است که با برخی از بهترین روش‌های مالش آرامش بخش و اعمال فشار بر نقاط مشخص همراهی می‌شوند.

با انجام این ماساژها روی خود یا فردی دیگر در طول روز می‌توانید به افزایش انرژی و بهبود تمرکز کمک کنید. همچنین، هنگام شب با استفاده از آنها می‌توانید به کسب آرامش و خوابی راحت دست یابید. با انجام این کار درخواهید یافت که ماساژ درمانی برای تسکین استرس تنها آغاز داستان است.

ماساژ درمانی برای تسکین خستگی چشمان

به گفته دکتر دیل گراست، این نوع ماساژ برای رفع خستگی چشم ناشی از نگاه کردن طولانی مدت به نمایشگر رایانه ایده آل است و با افزایش گردش خون به سمت این اندام ها در کاهش فشار روی سینوس، چشم و سردردها موثر است.

چشمان خون را ببندید. انگشتان شست خود را زیر ابروهای خود که از گوشه داخلی چشمان آغاز می‌شوند، قرار دهید. فشار وارد کرده و به آرامی انگشتان شست خود را با چرخش‌های کوچک حرکت دهید و به آرامی به سمت بخش خارجی ابروها حرکت کنید و این حرکت را در تمام دور چشمان ادامه دهید تا به نقطه پایانی روی پل بینی برسید.

این ماساژ را چند بار تکرار کنید و زمان بیشتری را روی قسمت داخلی چشم، جایی که پل بینی با خط آغاز ابرو برخورد می‌کند و نقطه‌ای حساس در بسیاری از مردم محسوب می‌شود، اختصاص دهید.

ماساژ درمانی برای تسکین سردرد و تنش

انگشتان شست خود را روی استخوان‌های گونه نزدیک به گوش‌ها قرار دهید و از نوک انگشتان خود برای اعمال فشار آرام و مالش گیجگاه (نقطه نرمی بین گوشه چشم و گوش) استفاده کنید.

با اعمال فشار بیشتر و یک حرکت چرخشی کوچک به تدریج انگشتان خود را به سمت بالا در امتداد خط رویش مو حرکت دهید تا به میانه پیشانی خود برسید، کل پیشانی و پوست سر خود را در حالی که به آرامی حرکت می‌کنید، ماساژ دهید.

ماساژ درمانی برای آرامش دستان

در اینجا چند حرکت که می‌توانند به آرامش دستان، به عنوان مثال، پس از کار طولانی با صفحه کلید رایانه، کمک کنند را ارائه می‌کنیم.

دستان و انگشتان خود را باز کرده و بکشید. هر انگشت را از نوک آن مالش داده و به آرامی حرکات پیچشی و کششی روی هر انگشت را انجام دهید.

سپس کف دست چپ خود را به سمت بالا گرفته و در حالت نشسته روی پایین تنه قرار دهید. روی بخش گوشتی و نرم کف دست خود بین انگشت شست و انگشت اشاره فشار وارد کنید. این کار را از سمت مچ آغاز کرده و به سمت پایین انگشت شست خود حرکت کنید.

اکنون بافت بین انگشت اشاره چپ و انگشت شست خود را چندین بار فشار دهید و به دنبال نقاط حساس باشید.

سپس کل کف دست خود را با انگشت شست راست مالش دهید، فشار بیشتری وارد کنید و از لمس و ضربات سرخوردنی از سمت مچ تا پایه هر انگشت استفاده کنید.

این فرآیند را برای دست راست خود تکرار کنید

ماساژ دستان نه تنها برای تسکین این اندام‌ها کارایی دارد، بلکه توانایی تسکین سردردها را نیز دارد. دستان مانند پاها دارای نقاط رفلکسولوژی هستند که با نقاط دیگر بدن مانند سر، گردن، چشمان، گوش‌ها، بینی، دهان و سینوس‌ها ارتباط دارند.

ماساژ درمانی برای تسکین تنش در گردن

هنگامی که پشت میز رایانه خود نشسته‌اید دستان خود را روی شانه‌هایتان قرار دهید. بازدم این اجازه را به سر می‌دهد تا به سمت عقب حرکت کند و در همین حال شما به آرامی از انگشتان به سمت کف دست فشار وارد می‌کنید که موجب می‌شود تا عضلات پشت و شانه ها به سمت گردن حرکت کنند.

اکنون آرنج‌های خود را روی میز قرار دهید که به سر اجازه می‌دهد به آرامی به سمت جلو حرکت کند. با استفاده از نوک انگشتان دست خود و ایجاد حرکات دایره‌ای عمیق کوچک روی عضلات دو طرف ستون فقرات از شانه‌ها به سمت پایین جمجمه خود ماساژ دهید.

هر دو دست خود را روی پشت سر قرار دهید، در شرایطی که انگشتان دو دست را در هم گره کرده‌اید. سر خود را به سمت جلو پایین آورده و اجازه دهید وزن آرنج‌ها سر را به آرامی پایین بکشد و کشش در عضلات گردن و آنهایی که به سمت کمر پایین می‌روند، ایجاد شود.

ماساژ درمانی برای رفع خشکی شانه

برای انجام این ماساژ به یک توپ تنیس یا یک توپ لاستیکی نیاز دارید. اگر به هیچ کدام دسترسی ندارید می‌توانید از یک سیب استفاده کنید.

با فاصله از دیوار ایستاده در حالی که پاهای خود را به اندازه عرض شانه باز کرده‌اید. به حالت نیمه چمباتمه یا اسکات نشسته در شرایطی که باسن در برابر دیوار قرار گرفته است.

به سمت جلو خم شوید، توپ را روی پشت خود در بالای شانه‌ها قرار دهید.

به آرامی بلند شوید در شرایطی که به سمت دیوار فشار وارد می‌کنید و به توپ اجازه می‌دهید به آرامی در امتداد عضلات دو طرف ستون فقرات پایین برود و هنگامی که یک نقطه حساس پیدا کردید توقف کنید و منتظر بمانید تا درد فروکش کند.

روند را معکوس کنید، به آرامی به حالت چمباتمه نشسته و اجازه دهید توپ به سمت بالا و عضله شانه حرکت کند.

حالا جهت را تغییر دهید، توپ را به سمت دیگر بدن هدایت کرده و ماساژ آرام مشابهی را تکرار کنید.

با این ماساژ نه تنها تنش در شانه‌های را کاهش می‌دهید بلکه از عضلات پای قوی‌تری نیز برخوردار می‌شوید.

ماساژ درمانی برای رفع گرفتگی و درد در پایین کمر

در حالت ایستاده قرار بگیرید و دستان خود را روی کمر قرار دهید در حالی که انگشت‌های شست در پشت و انگشتان دیگر به سمت جلو قرار گرفته‌اند.

به آرامی با انگشتان شست خود به عضلات هر دو طرف ستون فقرات فشار وارد کنید اما مراقب باشید روی خود ستون فقرات فشار وارد نکنید.

در شرایطی که فشار را با انگشتان شست خود حفظ می‌کنید، حرکاتی کوچک به سمت بالا، پایین، و اطراف در دایره‌ای کوچک انجام دهید. هنگامی که یک نقطه حساس پیدا می کنید زمان بیشتری را برای ماساژ اختصاص دهید اما به گونه‌ای ماساژ ندهید که به درد اضافه شود.

انگشت شست خود را به تدریج به سمت بالا در هر دو سمت ستون فقرات تا جایی که به راحتی در دسترس دستان قرار دارند، حرکت دهید. سپس به تدریج به سمت پایین کمر بازگشته و روی سطح استخوانی استخوان خاجی فشار وارد کنید.

ماساژ درمانی برای تسکین پاهای خسته

پای چپ را روی نشیمنگاه صندلی خود قرار دهید تا بتوانید پاشنه پا را مشاهده کنید. از انگشت شست دست راست خود استفاده کرده و فشار محکم در امتداد کناره‌های پا وارد کنید در حالی که از پاشنه به سمت انگشت بزرگ پا حرکت می‌کنید. انگشت شست خود را روی پیوندگاه انگشتان پا با توپ پا حرکت دهید. هنگامی که به انگشت کوچک پا رسیدید از انگشت شست و انگشت اشاره برای اعمال فشار و پیچش در امتداد تمام سطح پا استفاده کنید. روی هر انگشت به صورت جداگانه کار کنید تا دوباره به انگشت بزرگ پا برسید. تمامی انگشتان پا را در یک دست گرفته و آنها را به سمت عقب و جلو بکشید، خم و باز کنید.

هنگامی که با دست چپ از پای چپ خود پشتیبانی می‌کنید از بندهای انگشت دست راست برای اعمال فشار عمیق بر کل سطح کف پای خود استفاده کنید. این کار را از پاشنه آغاز کرده به سمت انگشتان بروید و دوباره به سمت پاشنه بازگردید.

انگشتان پای خود را بکشید، خم کنید و به حالت اول باز گردانید و چند حرکت چرخشی در مچ پا انجام دهید.

کل این فرآیند را برای پای راست نیز تکرار کنید.

کد خبر : ۴۲۳۰۷۲