خبرگزاری کار ایران

موضع‌ترکیه‌ در عملیات‌ موصل‌ از نگاه‌ مجلس؛

باروت عثمانی‌گرایی روی شقیقه اردوغان

پارادوکس‌های ترکیه در مسئله تروریسم تکفیری که با مداخله در سوریه و عراق همراه شده است و نمایندگان مجلس با تعبیر«کبریت بازی در موصل» ریشه این مسئله را «سرگیجه اردوغان در معادلات خاورمیانه» قلمداد می کنند و نسبت به «زنده شدن زخم‌های کهنه با عثمانی‌گری» هشدار می‌دهند.

به گزارش ایلنا به نقل از خانه ملت؛ عملیات موصل به بحث و جدل‌هایی جدی میان دولت‌های ترکیه و عراق تبدیل شده است. آنکارا به دلیل لزوم برخورد با پ.ک.ک خود را محق به دخالت در عملیات موصل می‌داند. روزنامه رای الیوم گزارش داده است که در روزهای گذشته رسانه‌های دولتی ترکیه«نقشه جدیدی» از ترکیه منتشر کردند که شامل توسعه نقشه کنونی و تغییر مرزها می‌شود به طوری که نوار مرزی طول شمال سوریه از حلب تا شهر کرکوک را شامل می‌شود و به شکل طبیعی شهر موصل را نیز شامل می‌شود و علاوه بر آن برخی جزایر یونانی در دریای اژه را در بر می‌گیرد.

انتشار این نقشه جدید با سخنان «رجب طیب اردوغان»رئیس جمهوری ترکیه درباره ضرورت تغییر توافقنامه لوزان که «مصطفی آتاترک»و کشورهای غربی پس از پایان جنگ جهانی اول و شکست کشورهای محور امضا کردند، همزمان شد؛ توافقنامه ای که امپراتوری عثمانی و تعیین مرزهای ترکیه کنونی را شامل شد.

اردوغان شروع به سخن گفتن درباره « عهد میهنی»کرد تا ملی‌گرایی ترکیه را تقویت کند و چشم پوشی آتاترک از موصل و حلب را امر واقعی ندانست و آن را خیانت به این عهد میهنی و ملت ترکیه توصیف کرد. اصرار رئیس جمهوری ترکیه بر ماندن نزدیک به دو هزار سرباز ترکیه در پایگاه بعشیقه در نزدیکی موصل و آموزش بیش از 5هزار فرد مسلح سنی از اهالی موصل تحت نام نیروهای حمایت از «نینوا» به رهبری آقای «اثیل النجیفی» استاندار سابق این استان و اصرارش بر مشارکت در جنگ اخراج عناصر گروه تروریستی داعش از همه موصل، نشانه‌هایی برای تمایل اردوغان برای الحاق موصل اگر نه اکنون ولی در آینده نزدیک است و در این راه نیز از حالت هرج و مرج و جنگ‌های حاکم بر منطقه و افزایش فتنه‌ها و تقسیم‌های طایفه‌ای و به ویژه ضعف عرب‌ها، سوء استفاده می‌کند.

بنا به نوشته رای الیوم، استفاده ترکیه از اقلیت‌های ترکمن در موصل و برخی از شهرها و شهرک‌ها در ریف شمالی حلب و شمال غرب سوریه و ضرورت دخالت نظامی برای حمایت از آنها به مانند آن چه اکنون در شهرهای «الباب»،«جرابلس» و «منبج»رخ می‌دهد، همان جاهایی که آمیخته‌ای از عرب‌ها، کردها و ترکمن‌هاست، چه بسا طرح‌های مهم برای بازترسیم مرزهای ترکیه بر اساس نقشه جدید باشد و اردوغان بارها تاکید کرد که فرزندان ترکمن و برادران سنی‌اش را تحقیر نمی‌کند.

در گیر و دار کش مکش‌های آنکارا با بغداد، ترکیه با روسیه و ائتلاف متحدین دمشق به شکلی مشترک وارد اتحاد اطلاعاتی و نظامی شده است. ترکیه تلاش می‌کند ضمن هم پیمانی با کرملین مواضع خود را تثبیت کند. نکته جالب اینجاست که اردوغان در خلال سخنان خود آمریکایی‌ها را به عنوان «نیروهای بی‌ربطی که به خاورمیانه لشگرکشی کرده‌اند» معرفی می‌کند و آنها را به طور ضمنی به چالش می‌کشد. ترکیه البته از کانال‌های ائتلاف غربی ضدداعش تلاش کرده است رضایت واشنگتن را برای مداخله در عملیات موصل جلب کند.

شراکت ساکتین داعش در جنایت علیه بشریت

یوناتن بت کلیا در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری خانه ملت ضمن نکوهش بی‌اعتنایی مدعیان حقوق بشر نسبت به وضعیت خاورمیانه گفت: داعش غده‌ای سرطانی بود که در خلال وزش نسیم بهار عربی به سوریه و کشورهای منطقه تزریق شد.

نماینده آشوریان در مجلس شورای اسلامی گفت: کشورهای غربی با حضور اعراب مرتجع برای کسب منفعت در جنگ نیابتی خاورمیانه از تروریست‌های تکفیری حمایت کردند تا نسل کشی بزرگی در خاورمیانه شکل بگیرد.

وی در ادامه تاکید کرد: تاریخ بشریت هرگز جنایتی شبیه آنچه که داعش مرتکب شده را تجربه نکرده است.

بت کلیا گفت: داعش و ده‌ها گروه تروریستی تکفیری دیگر ایجاد شدند تا ایران را تضعیف کنند اما ایران با وجود قومیت‌ها و مذاهب گوناگون به شکلی متحد و یک پارچه نه تنها تضعیف نشد بلکه به عنوان عامل ثبات‌ساز ایفای نقش کرده است.

وی با پیش کشیدن عملیات موصل گفت: اتحاد عراق، سوریه، ایران و روسیه تحت عنوان ائتلاف متحدین دمشق اتفاقی است که حامیان داعش هرگز در محاسبات خود آن را در نظر نگرفته بودند.

این نماینده مجلس دهم با بیان اینکه ائتلاف مدعی جنگ با داعش به عنوان نیروی امداد رسانی به تروریست‌های تکفیری عمل کرده‌اند، گفت: مدعیان حقوق بشر که عملیات آزادی موصل را به باد انتقاد می‌گیرند چرا در زمانی که نسل کشی آشوریان به وقوع پیوست سکوت کردند؟

وی در ادامه گفت: ساکتین داعش در جنایایت تروریست‌های تکفیری شریک جرم آنها علیه بشریت هستند.

بت کلیا گفت: داعش جامعه یک میلیون و نیم نفری آشوریان را متلاشی کرده است و بناهای تاریخی کهن هزاران ساله را ویران کردند اما کشورهای غربی هیچ اقدامی انجام ندادند و تنها ایران بود که امدادرسانی بشردوستانه انجام داد.

دبیرکل اتحادیه آشوریان تصریح کرد: ارتش عراق، نیروهای حشدالشعبی، حشدالعشایر و نیروهای پیشمرگه در کنار هم توانسته‌اند ضربات کشنده‌ای به تروریست‌های تکفیری وارد کنند.

سرگیجه محاسباتی اردوغان

جواد کریمی قدوسی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری خانه ملت در تحلیل عملکرد ترکیه در جنگ عراق و سوریه با تروریسم تکفیری گفت: آنکارا پس از کودتای نافرجام گولنیست‌ها باتوجه به حمایت پنهان ناتو و پایگاه اینجرلیک از کودتاچیان دچار تغییراتی ساختاری شد.

نماینده مردم مشهد و کلات در مجلس شورای اسلامی گفت: رجب طیب اردوغان متوجه شده است که امید بستن ترکیه به غرب و پشتیبانی آمریکا گاف محاسباتی بوده است.

وی در ادامه گفت: اسناد غیرقابل انکاری از مشاوره سفیرآمریکا در آنکارا و سعودی‌ها به کودتاچیان وجود دارد.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس گفت: ایالات متحده توطئه ای پازلی برای تقابل ترکیه با جبهه مقاومت ایجاد چیده بود که پس از کودتا چهره خود را نشان داد.

وی تصریح کرد: پس ازفروکش کردن شوک کودتا به آنکارا، پیام‌هایی از سوی ترکیه به سوریه و جریان مقاومت مخابره شد که نشان دهنده تغییرات در نگرش اردوغان بود.

کریمی قدوسی گفت: ترکیه تحت عنوان عملیات فرات اقداماتی را انجام دادند و آمریکا مجددا تلاش کرد اعتماد اردوغان را جلب کند. نکته جالب اینجاست که سعودی‌ها هم با ادعای کمک به اقتصاد ترکیه وارد عمل شدند.

وی با اشاره به مواضع اردوغان در رابطه با موصل گفت: ترکیه در معادلات امروز خاورمیانه دچار سرگیجه و رفتارهای پارادوکسی شده و فاقد یک راهبرد مشخص است.

این نماینده مجلس دهم گفت: ترکیه در گذشته محاسبه شده تر رفتار می کرد اما آنکارا امروز در لحظه تصمیم می‌گیرد.

وی گفت: رفاقت جدید ترکیه با روسیه و چانه زنی‌های صورت گرفته میان تهران و آنکارا اتفاقاتی است که منجر به شکل گیری امید به رفتارهای آینده ترکیه خواهد شد.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در انتها تاکید کرد: تنش میان ترکیه و جبهه مقاومت یا مداخله نظامی علیه عملیات موصل اقداماتی است که می‌تواند تبعات محاسبه نشده‌ای برای اردوغان داشته باشد و فضا را برای عملیات داعش یا حتی وقوع کودتای جدید فراهم کند.

تبعات ناخوشایند ادعای تملک تاریخی بر موصل

سیدمحمدجواد ابطحی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری خانه ملت گفت: آمریکا در خلال شکل گیری داعش و اقدامات اخیر ترکیه به دنبال شکل گیری کشوری از موصل تا حلب است اما این توطئه با توجه به موفقیت‌های ارتش سوریه، ارتش عراق، نیروهای حشدالشعبی ، حشدالعشایر و ائتلاف متحدین دمشق ناکام مانده است.

نماینده مردم خمینی شهر در مجلس گفت: آمریکایی‌ها دنبال سهم خواهی از عملیات موصل هستند زیرا واشنگتن می‌خواهد تحت عملیات رسانه‌ای سعودی‌ها خود را منجی مردم عراق و به ویژه اهل سنت این کشور نشان دهد.

وی ضمن حمایت از مواضع نخست وزیر عراق در حفظ تمامیت ارضی این کشور گفت: فکر عثمانی‌گری و تلاش برای احیای امپراتوری‌های پوسیده اقدامی است که تبعات ناخوشایندی در پی خواهد داشت.

ابطحی گفت: بیان اینکه موصل به طور تاریخی متعلق به ترکیه است، موضع خطرناکی است که می‌تواند کشورهای خاورمیانه را وارد تنش‌های جدیدی کند.

وی با بیان این که عملیات موصل با سرعتی بیش از محاسبات بغداد به پیش رفته است، گفت: رسانه‌های سعودی تلاش می‌کنند موفقیت عملیات موصل را زیر سوال ببرند اما مساله اینجاست که بغداد برای حفظ جان مردم به دنبال اجرای عملیات محاسبه نشده با تلفات بالا نیست.

کبریت بازی در عملیات موصل

جهانبخش محبی‌نیا در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری خانه ملت در تحلیل رویکرد ترکیه در قبال عملیات آزادسازی موصل گفت: سودای عثمانی‌گری بخش بزرگی از سرمایه‌های اجتماعی،مالی و امنیتی ترکیه را از بین برده است.

نماینده شاهین دژ و میاندوآب در مجلس شورای اسلامی گفت: کودتای نافرجام ترکیه اتفاقی بود که در سایه رویکرد عثمانی گرایانه با هدایت آمریکا و اعراب مرتجع صورت گرفت اما اردوغان بازهم روی دیوار دشمنان خود یادگاری می‌نویسد.

وی در ادامه با انتقاد از لجاجت ترکیه برای حضور در عملیات موصل گفت: نقض تمامیت ارضی عراق توسط ارتش ترکیه کبریت بازی عثمانی است که شعله‌های آن گریبان ترکیه را خواهد گرفت.

محبی نیا تصریح کرد: رویه دولت ترکیه در تهاجم زمینی به خاک سوریه و خاک عراق اقدامی خطرناک است که می تواند به یک رویه به بهانه جنگ با تروریسم تبدیل شود.

وی با پیش کشیدن وضعیت بغرنج جنگ سوریه گفت: تهاجم ارتش ترکیه به خاک سوریه در جهت حمایت از معارضین و کسب امتیاز در مذاکرات سیاسی مسئله‌ای است که قطعا در عراق محقق نخواهد شد.

این نماینده مجلس دهم تصریح کرد: سکوت سازمان ملل متحد در مقابل تعرض به خاک سوریه و خاک عراق مساله‌ای است که نمی‌توان از کنار آن بی‌تفاوت عبور کرد.

وی در ادامه افزود: آمریکایی‌ها توطئه تجزیه عراق و سوریه را دنبال می‌کنند اما متاسفانه ترکیه نیز در این میدان بازی می‌کند تا در آینده تیغ تجزیه بر خاک ترکیه نیز کشیده شود.

محبی نیا با بیان اینکه تهدیدات تروریستی موضوعی است که مرز نمی‌شناسند، گفت: برخی عناصر در آنکارا از تروریست های تکفیری ضمن حمایت تجارت نفت قاچاق انجام می‌دادند اما امروز همین رویکرد منجر به فعالیت تروریست ها در خاک ترکیه شده است که تبعات آن را با انفجارهای گاه و بیگاه مشاهده می‌کنیم.

وی در ادامه افزود: تعرض به تمامیت ارضی کشورهای سوریه و عراق مساله‌ای است که در نهایت گریبان گیر ترکیه می شود و آن روز است که کودتاچیان باردیگر به میدان باز خواهند گشت.

بازگشت زخم‌های کهنه با عثمانی گری

غلامعلی جعفرزاده ایمن آبادی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری خانه ملت ضمن استراتژیک خواندن شکست‌هایی که داعش در عراق و سوریه متحمل شده است، گفت: جمهوری اسلامی از ابتدای شکل گیری تروریسم تکفیری تاکید داشته است که داعش غده سرطانی است که می تواند گریبان گیر کشورهای منطقه شود.

نماینده مردم رشت در مجلس شورای اسلامی گفت: کشورهایی نظیر ترکیه گمان می‌کردند که توانایی به تفاهم رسیدن یا حتی کسب سود از تعامل با داعش را دارند اما طعم  ضرر این اتفاق را امروز با اقدامات تروریستی داعش و ناامنی می‌چشند.

وی در ادامه گفت: داعش مرزی برای سرزمین تحت سیطره خود قائل نیست، آنها به دنبال این هستند در هرنقطه ای تحت ادعای جعلی حکومت اسلامی پرچم سیاه خود را نصب کنند.

جعفرزاده ایمن آبادی ضمن تاکید بر حفظ تمامیت ارضی عراق گفت: ورود ترکیه به طور مستقل و بدون هماهنگی بغداد در عملیات موصل اقدامی مشکوک است.

وی در ادامه تشریح کرد: مردم موصل اسیر اقدامات تروریست‌های تکفیری هستند. هر روز خبرهای ناگواری از آنچه که تروریست های تکفیری بر غیرنظامیان تحمیل شده ، منتشر می‌شود.

این نماینده مجلس دهم گفت: این که ترکیه بیان کند که موصل به لحاظ تاریخی متعلق به این کشور بوده است منجر به زنده شدن زخم‌های کهنه می‌شود.

وی در ادامه تاکید کرد: نگاه عثمانی گرایانه بیش از همه ترکیه را متضرر خواهد و منجر به شکل گیری بی اعتمادی یا حتی رفتارهای تدافعی توسط مردم کشورهای خاورمیانه خواهد شد.

جعفرزاده ایمن آبادی با بیان این که رفتار ایران در جنگ مردم عراق و سوریه با تروریسم تکفیری می تواند به عنوان یک الگو در جنگ با داعش لحاظ شود ، گفت: جمهوری اسلامی هرگز چشم داشتی به منابع و منافع کشورهای دیگر ندارد و همواره همانند یک جراح تلاش کرده است که غده سرطانی داعش را درمان کند.

وی گفت: داعش در آستانه شکستی بزرگ قرار دارد و هرگونه موضع گیری تفرقه انگیزانه تحت عنوان عثمانی‌گری اقدامی است که تنها کام تروریست‌های تکفیری را شیرین خواهد کرد تا آنها دست به جنایات جدید در عراق ، سوریه یا حتی ترکیه بزنند.

کد خبر : ۴۲۳۶۳۲