خبرگزاری کار ایران

نقش همسر سابق «هما عابدین» در آینده هیلاری کلینتون

سوال بزرگ این است که آیا کشف اتفاقی اطلاعات موجود در رایانه شخصی همسر سابق هما عابدین می‌تواند نتیجه تعیین‌کننده رییس‌جمهور آینده آمریکا باشد یا تاثیری به مراتب کمتر خواهد داشت؟

به گزارش ایلنا، در حال حاضر، اختلاف در سطوح بین کنگره و FBI‌ و وزارت دادگستری به شدت قوت یافته است. سناتورهای دموکرات خواستار انتشار اطلاعات بیشتر  شده‌اند و «لورتا لینچ» دادستان کل آمریکا که البته از هواداران سرسخت کلینتون‌هاست، نسبت به ارسال آن نامه به کنگره اخطار داده و به کومی تذکر داده که عمل اشتباهی که در نتیجه انتخابات به نفع یک نامزد دیگر موثر است را مرتکب گردیده است.  رییس FBI‌ هم در پاسخی محکم، این سازمان را دارای اختیارات گسترده قانونی دانسته که مجاز است تا حصول نتیجه در یک پرونده با هر ابعادی پیش برود و لزومی ندارد که اطلاعات طبقه‌بندی شده را تا پایان تحقیقات منتشر سازد.

پلیس FBI در جدیدترین گزارش خود به کنگره آمریکا خبر از کشف اتفاقی رازهای جدید در پرونده ایمیل‌های هیلاری در طی بررسی پرونده فسادهای جنسی «آنتونی وِینر» داده است. وینر همسر «هما عابدین» است که نزدیکترین فرد به هیلاری کلینتون طی دوران تصدی پست وزرات خارجه بود.

وی، که چندی پیش رسما از عابدین جدا شد، پس از افشای ماجرای ارسال تصاویر برهنه شخصی و پیامک‌های مستهجن برای یک دختر 15 ساله از نمایندگی مجلس استعفا داد و تحت بازجویی پلیس FBI قرار گرفت. مامورین این سازمان در طی مراحل بازجویی و بررسی رایانه شخصی وی که حاوی ایمیل‌هایش بوده، به نکات بسیار مهمی در رابطه با ایمیل‌های هیلاری کلینتون دست یافته‌اند.

افشای قضیه اطلاعات مربوطه تا آن حد در نتیجه انتخابات نقش‌ساز است که پای هیلاری کلینتون و جو باید معاون اوباما را به میان کشیده و در خواست آنها مبنی بر منتشر ساختن سریع‌ ایمیل‌ها برای تنویر افکار عمومی را در پی داشته است.

کلینتون که به شدت احساس نگرانی می‌کند به همت ستادش دست به فرافکنی زده و اعلام کرده است که گرچه این را هم یک بازی از سوی جمهوریخواهان می‌داند اما منتظر انتشار هر چه سریعتر اطلاعات مورد ادعای این سازمان است. هر چند که مطمئن است که FBI از موضع اعلام کرده خود در ماه جولای که فقط اکتفا به «بسیار بی‌احتیاط بودن» هیلاری کرد روی برنخواهد گرداند. حال در این میان، گروهی موسوم به «اتحاد دموکراتیک علیه ترامپ» اقدام به شکایت از «جیمز کومی» رییس FBI به وزارت دادگستری کرده‌اند. به باور این گروه، کومی حق نداشته که درست چند روز مانده به انتخابات دستور به گشایش دوباره پرونده بسیار جنجالی هیلاری کلینتون بدهد چرا با این عمل دقیقا در فرایند و نتیجه نهایی انتخابات تاثیر مستقیم خواهد گذاشت. رییس FBI نیز در نامه‌ای که به همکاران خود داده، نسبت به پیامدهای احتمالی این عمل سازمان تحت مدیریت خود در این برهه بسیار حساس اخطار داده اما وظیفه خود را بالاتر از هر چیزی دانسته است.  

اما اقدام FBI هر اندازه که موجب خشم هیلاری کلینتون و حامیان و هواداران وی شده، به همان اندازه دانلد ترامپ را خوشحال کرده است. نامزد جمهوریخواهان در جدیدترین سخنرانی خود از این سازمان قدردانی کرده است. اصحاب رسانه در آمریکا که اغلب آنها حمایت همه‌جانبه نسبت به کلینتون داشته‌اند، به شدت خشمگین شده و جیمز کومی را بخاطر اینکه تمایلات جمهوریخواهی دارد به جانبداری متهم کرده‌اند.

رییس FBI در نامه‌ای که به کنگره آمریکا تقدیم کرده به نکاتی در مورد تحقیق در باب اطلاعات جدید بدست آمده از رایانه شخصی وینر اشاره کرده و این اطلاعات را بسیار مبهم و نیازمند زمان برای تحقیق خوانده است. رسانه‌ها نیز همین گفته کومی را نشانه خریدن زمان برای به درازا کشاندن تحقیقات تا روز انتخابات دانسته‌اند تا بدینوسیله ضربه بسیار شدیدی به هیلاری وارد شود.

نظر غالب کارشناسان بر این است که بروز این اتفاق در روزهای واپسین مختوم به انتخابات سراسری، برای هیلاری خیلی گران تمام می‌شود چرا که صدای پیام نهایی او به گوش رای‌دهندگان نمی‌رسد و حتی اگر موفق شود که به کاخ سفید راه یابد، باز هم در دوران ریاست جمهوری درگیر این پرونده و دیگر پرونده‌ها خواهد بود و پیوسته زیر تیغ جمهوریخواهان در کنگره به دلیل پیشینه فساد قرار خواهد داشت.

اکنون عابدین که به عنوان معاون رییس ستاد کلینتون مشغول فعالیت است، بیانیه‌ای صادر نموده و طی آن اعلام کرده که به هیچ عنوان نمی‌داند که ایمیل‌های مربوط به وی و هیلاری کلینتون چگونه در رایانه‌ شخصی همسر سابق‌اش قرار داشته است.

یکی از افسران مسئول پرونده که خواستار عدم افشای نامش شد، در گفتگو با واشنگتن پست اظهار داشت: «عابدین یک فرد عادی نبوده که براحتی بتوان از این موضوع گذشت. ظاهرا وکلای وی در حین بازجویی قبلی دقت نظر کافی نداشتند و اصلا گمان نمی‌کردند که روزی این اطلاعات مهم در رایانه همسر وی کشف شود. ما هنوز عابدین را احضار نکرده‌ایم و او نمی‌داند که ما چه چیزهایی می‌دانیم».

گفتنی است که پس از ارسال نامه کومی به کنگره، جنجال‌ها از سوی دموکرات‌ها به شدت پا گرفته تا بدینوسیله تمامی فشار خود را بر FBI اعمال کنند. در همین حین، اوضاع پرتنش‌تر شده و تنی چند از مقامات اسبق ارشد این سازمان وارد قضیه شده و اعلام کرده‌اند که هیچکس حق اعتراض ندارد و FBI کاملا محق و مجاز است که در کمال آرامش به یکایک موارد با دقت نظر بالا بپردازد و تحقیقات خود را کامل نماید. این سازمان نیز، علیرغم فشار وارد آمده از سوی هیلاری و دموکرات‌ها به هیچ عنوان حاضر به انتشار جزییات مورد ادعا نشده و این اطلاعات را جزو اطلاعات طبقه‌بندی شده خوانده که لزومی ندارد برای مردم منتشر شود. لذا تا اعلام نتیجه هرگونه پرسش و درخواست مبنی بر انتشار آنها مورد قبول نیست. این امر، بر اضطراب و وحشت هیلاری کلینتون افزوده و وی که خواستار انتشار نتیجه تا پیش از روز انتخابات است را به شدت ترسانده است.

از طرف دیگر، جو باید معاون رییس جمهور به کمک کلینتون شتافته و از FBI‌ خواسته که به هیلاری حق بدهد و هر چه زودتر اطلاعات مورد ادعا را برای همه منتشر سازد. دانلد ترامپ نیز در این بحبوحه نهایت استفاده از فرصت را کرده و در آخرین سخنان خود در فونیکس ابراز داشت: «هیلاری یک دروغگوی منحرف است و در عین حال نمی‌دانم که چرا چنین شخص دغل‌بازی اصرار بر حفظ کردن عابدین در کنار خود دارد. انصافا یک چنین فرد مشکل‌سازی را چرا باید حفظ کرد؟».

هم‌اکنون قضیه ورود دوباره FBI به پرونده هیلاری، موجب ریزش قابل‌توجه آرای وی شده و در جدیدترین نظرسنجی صورت گرفته مشترک توسط واشنگتن‌پست و ABC نیوز، اختلاف این دو نفر که تا هفته گذشته رقم 7 درصد را به خود می‌دید، با 46 به 45 به یک درصد رسیده است. در حال حاضر، اختلاف در سطوح بین کنگره و FBI‌ و وزارت دادگستری به شدت قوت یافته است.

سناتورهای دموکرات خواستار انتشار اطلاعات بیشتر  شده‌اند و «لورتا لینچ» دادستان کل آمریکا که البته از هواداران سرسخت کلینتون‌هاست، نسبت به ارسال آن نامه به کنگره اخطار داده و به کومی تذکر داده که عمل اشتباهی که در نتیجه انتخابات به نفع یک نامزد دیگر موثر است را مرتکب گردیده است. رییس FBI‌ هم در پاسخی محکم، این سازمان را دارای اختیارات گسترده قانونی دانسته که مجاز است تا حصول نتیجه در یک پرونده با هر ابعادی پیش برود و لزومی ندارد که اطلاعات طبقه‌بندی شده را تا پایان تحقیقات منتشر سازد. حال سوال بزرگ این است که آیا کشف اتفاقی اطلاعات موجود در رایانه شخصی همسر سابق هما عابدین می‌تواند نتیجه تعیین‌کننده رییس‌جمهور آینده آمریکا باشد یا تاثیری به مراتب کمتر خواهد داشت؟

کد خبر : ۴۲۴۵۳۵