خبرگزاری کار ایران

اتحاد بر سر اشتراکات

شرایط قومی، طایفه‌ای و سیاسی این کشور نیز ایجاب می‌کند تصمیمات به صورت جمعی گرفته شود و هیچ جریانی نمی‌تواند بدون جلب نظر بقیه جریانات، به اداره کشور فکر کند.

روزنامه شرق در سرمقاله امروز خود انتخاب میشل عون به عنوان رئیس جمهوری لبنان را موضوع خود قرار داده است.

به گزارش ایلنا، در این مطلب سرمقاله نویس به موضوع سیاست تعامل و تفاهم در کشور چند قومیتی پرداخته است و انتخاب میش عون را نتیجه این سیاست انسته است و بر تدوام آن تاکید کرده است.

رأی مثبت نمایندگان پارلمان لبنان به ریاست‌جمهوری ژنرال میشل عون، علاوه بر شکستن بن‌بست دوونیم‌ساله انتخاب رئیس‌جمهوری گامی مثبت به سود وحدت داخلی لبنان در مقطع بسیار حساس امروز خاورمیانه به شمار می‌رود.

براساس قانون اساسی لبنان، ریاست‌جمهوری در اختیار مسیحیان، نخست‌وزیری متعلق به اهل تسنن و ریاست مجلس در دست شیعیان است.

شرایط قومی، طایفه‌ای و سیاسی این کشور نیز ایجاب می‌کند تصمیمات به صورت جمعی گرفته شود و هیچ جریانی نمی‌تواند بدون جلب نظر بقیه جریانات، به اداره کشور فکر کند.

توافق روی گزینه ریاست‌جمهوری این کشور، نشان داد جریان المستقبل و سعد حریری نیز اهمیت تصمیم‌گیری برای لبنان در خود لبنان و توجه به رأی و نظر مردم را پذیرفته‌اند.

اگرچه ژنرال عون، کاندیدای حزب‌الله لبنان، به‌عنوان جریانی ریشه‌دار و حمایت‌شده قاطبه لبنانی‌ها بود، اما فردی خوش‌نام در لبنان به شمار می‌رود که دیگر گروه‌ها نیز از انتخاب او سود می‌برند. این گام نخست برای حرکت دوباره لبنان به سوی پیشرفت به شمار می‌رود؛ اما اینکه باعث حل همه مشکلات شود، موضوع دیگری است.

در همین ابتدای امر، سعودی‌ها در ادامه کارشکنی‌های خود در منطقه اعلام کرده‌اند از لبنان خارج شده یا روابط خود را به پایین‌ترین سطح خواهند رساند. با وجود انتخاب حریری به‌عنوان نخست‌وزیر، باز هم سعودی‌ها و هم‌پیمانان ایشان به اعلام نارضایتی مشغول هستند؛ چراکه در شرایط فعلی عراق و سوریه، لبنان می‌تواند با ثبات خود، تقویت‌کننده محور مقاومت باشد.

به‌ هر تقدیر همراهی سعد حریری در این انتخاب نیز امیدواری به بازگشت او به میان نیروهای لبنانی و فاصله‌ گرفتن از نقش مخرب کشورهای منطقه را بیشتر می‌کند؛ زیرا برخی مسائل مالی او با سعودی‌ها نیز چاره‌ای برای رهبر جریان المستقبل باقی نگذاشته بود. او پیش‌از این نیز سمت نخست‌وزیری را در اختیار داشت و به‌ هر حال با بازگشت به میز تفاهم، کار شایسته‌ای صورت داد.

دکتر ظریف، وزیر خارجه کشورمان، نیز در پیام کوتاهی که در صفحه اجتماعی خود منتشر کرد، اشاره مستقیمی به تصمیم‌گیری از سوی خود لبنانی‌ها داشت که کنایه مستتر به برخی کشورهای منطقه را در خود دارد. این انتخاب نشان داد در سیاست باید تعامل و تفاهم را سرلوحه قرار داد؛ در غیراین‌صورت، هیچ قدرت خارجی برای مردم یک کشور دل نمی‌سوزاند.

سخنان اخیر سعد حریری درباره مأموریت‌های خارجی حزب‌الله را نیز باید یک موضع صرفا رسانه‌ای برای راضی‌نگه‌ داشتن برخی طرف‌های دیگر در معادلات لبنان ارزیابی کرد؛ و گرنه همه می‌دانند حزب‌الله به‌ عنوان یک نیروی مقاومت، به‌طور صریح به اعزام نیرو به سوریه پرداخت و اعلام کرد تا به‌ دست‌ آوردن پیروزی از آن کشور خارج نخواهد شد. این مسئله هیچ ارتباطی به مسائل داخلی لبنان ندارد و آنچه مشخص است، سیدحسن نصرالله برای تشکیل دولت در لبنان، به همکاری مستقیم با دیگر نیروهای درون لبنان پرداخته است.

حسن البنا، بنیان‌گذار اخوان‌المسلمین مصر، جمله‌ای خطاب به مذاهب اسلامی و احزاب سیاسی دارد، به این معنا که «درباره آنچه اتفاق نظر داریم؛ متحد شویم اما در آنچه اختلاف داریم؛ همدیگر را معذور بداریم». امید که در لبنان، گروه‌های مختلف بتوانند بر سر این موضع، تفاهمی بلندمدت را شکل دهند.

کد خبر : ۴۲۴۶۴۸