خبرگزاری کار ایران

شیرجه مرگ؛ کشف گوشه‌ای از اسرار پرواز 370 مالزی

اداره ایمنی حمل و نقل استرالیا اطلاعات جدیدی درباره سقوط پرواز 370 هواپیمایی مالزی ارائه داد.

به گزارش ایلنا، گزارش‌ها نشان می‌دهد پرواز شماره ۳۷۰ هواپیمایی مالزی (ام‌اچ370) که بیستم مارس 2014، به مقصد پکن مفقود شد؛ پس از اتمام سوختش، بدون مداخله خلبان به سرعت سقوط کرده است.

پرواز شماره ۳۷۰ در ماه مارس کوالالامپر را به مقصد پکن ترک کرد و مفقود شدن این هواپیما که حامل 239 مسافر و خدمه بود یکی از بزرگترین اسرار حمل و نقل هوایی جهان است.

اداره ایمنی حمل و نقل استرالیا (اِی‌تی‌اس‌بی) که تحقیقات در این خصوص را بر عهده دارد، چهارشنبه گزارشی را منتشر کرد. در این گزارش آمده بررسی بقایای بال هواپیما نشان می‌دهد، خلبان پیش از سقوط، هواپیما را برای فرود آماده نکرده است.

در این گزارش آمده ارتباط ماهواره‌ای هواپیما تا قبل از مفقود شدن آن کاملا ثابت و نامتناقض بوده است. این نوع سقوط با نام «شیرجه مرگ» شناخته می‌شود.

این گزارش 28 صفحه‌ای شامل اطلاعاتی است که نشان می‌دهد، مکانی که در حال حاضر برای جستجوی بقایای هواپیما در نظر گرفته شده، بهترین مکان است. انتشار این گزارش همزمان با جلسه کارشناسان برای توسعه برنامه‌هایی به منظور پیدا کردن این هواپیما صورت گرفت.

مدیر اِی‌تی‌اس‌بی چهارشنبه در مصاحبه با رسانه‌ها گفت بررسی بقایای بال‌های هواپیما اطمینان ما از چگونگی رخ دادن این حادثه را بیشتر کرده است. وی در این خصوص گفت: «هواپیما پیش از سقوط نه برای فرار و نه برای فرود آمدن، آماده نشده است. حال باید دید خلبان یا هر کس دیگری برای فرود هواپیما تلاشی کرده یا نه.»

مداخله بشر در فرود این هواپیما به این دلیل مهم است که اگر هواپیما سُر خورده باشد، بقایای آن را باید در میدانی به مساحت 120 هزار کیلومتر مربع جستجو کرد.

مقامات می‌گویند هواپیما پیش از سقوط هیچگونه اطلاعات ورودی نداشته است، یعنی هیچ خلبان یا حداقل خلبان هوشیاری در کنترل هواپیما مداخله نداشته و هواپیما به محض اتمام سوخت به صورت مارپیچ سقوط کرده است.

برخی از تحلیلگران بر این باورند که بررسی بقایای بال هواپیما فایده چندانی ندارد و حتی به پیدا شدن یک میدان جستجوی جدید هم کمک نکرده است.

خانواده‎های چهار قربانی استرالیایی در مصاحبه با رویترز اعلام کردند شرکت هواپیمایی مالزی قبول کرده اطلاعات پزشکی خدمه هواپیما را در اختیار محققان قرار دهد.

کد خبر : ۴۲۵۰۴۸