خبرگزاری کار ایران

استاندارد سلامت خون در ایران، بالاتر از آمریکاست

مدیرعامل سازمان انتقال خون ایران گفت: سلامت خون در ایران، بالاتر از استاندارد آمریکا است.

به گزارش ایلنا به نقل از شهر فردا؛  پورفتح الله گفت: در سه سال گذشته مجموعاً بیش از دو و نیم میلیون واحد پلاسمای مازاد بر نیاز مصرف بیمارستانی کشور برای تولید قراردادی داروهای انعقادی مشتق از پلاسما به شرکت بیوتست در آلمان فرستاده شده است.

وی با تاکید بر اینکه براساس مقررات حاکم بر تولید داروهای مشتق از پلاسما مورد آزمایش بررسی ژنوم ویروس‌های هپاتیت A، هپاتیت B، هپاتیت C، اچ آی وی نوع 1 و 2 و پارا ویروس نوع 9 قرار گرفته است، افزود: از میان بیش از دو و نیم میلیون واحد پلاسمای مازاد بر نیاز مصرف بیمارستانی در ایران در طی 3 سال، فقط دو مورد هپاتیت A ملاحظه شده که بیانگر سطح بالای رعایت بهداشت و آلودگی از طریق آب و خوراک در جامعه ایرانی است.

پورفتح الله تاکید کرد: هیچ موردی از هپاتیت B، اچ ای وی نوع 1 و 2 در جستجوی ژنوم ویروس‌ها در بیش از دو و نیم میلیون واحد پلاسمای حاصل از خون اهداکنندگان ایرانی مشاهده نشده و تنها 2 مورد هپاتیت C مشاهده شده و شیوع پارا ویروس نوع 19 در ایران، که شیوع بالایی در جوامع دارد، هم سطح جوامع پیشرفته دنیا است.

وی با اشاره به اینکه اخیراً مطالعه ای صورت گرفته است تا تخمین خطر انتقال هپاتیت B، C و HIV در اهداکنندگان خون در ایران با کشورهای اتریش، جمهوری چک، مجارستان، سوئیس، آمریکا و آلمان مقایسه شود،افزود: در این مدل که براساس موارد مثبت در آزمایش جستجوی ژنوم ویروس در مقایسه با آنتی بادی ضد ویروس صورت می‌گیرد، بر اساس دوره پنجره آزمایشگاهی می‌توان تخمین خطر هپاتیت B، C و HIV را انجام داد.  

وی ادامه داد: براساس نتایج این مطالعات، اطلاعات مرتبط با آزمایش بررسی ژنوم پلاسمای مازاد بر مصرف در ایران که برای تولید داروهای مشتق از پلاسما ارسال شده است، تخمین خطر این سه ویروس در پلاسمای تولید شده در سازمان انتقال خون ایران هم سطح و قابل رقابت با کشورهای اروپائی است.

وی تصریح کرد: از نظر آماری، خون و فرآورده‌های خونی تولید شده در ایران سالم‌تر از آمریکا است؛ به عبارت دیگر خطر انتقال عفونت‌های هپاتیت B، C و HIV به دنبال انتقال خون در ایران به طور معنی‌داری از آمریکا کمتر و در سطح کشورهای اروپایی است.

مدیرعامل سازمان انتقال در ادامه با تاکید بر نتایج بررسی آزمایش جستجوی ژنوم ویروس های هپاتیت B، C، A و پارا ویروس B19 و HIV در پلاسماهای ایرانی که در قالب پالایش قراردادی پلاسمای مازاد بر مصرف حاصل از اهدای خون کامل به شرکت سی اس ال در سوئیس برای تولید داروهای مشتق از پلاسما ارسال شده است، تصریح کرد: این امر نشان می‌دهد که در جریان تولید 57 هزار و 355 لیتر پلاسمای ایرانی که حاصل 301 هزار و 888 اهدای خون کامل در ایران بوده است، نتایج آزمایش‌های انجام شده بر روی 211 هزار و  528 مورد از اهداکنندگان خون ایرانی جهت جستجوی ژنوم ویروس‌ها توسط صلیب سرخ سوئیس، هیچ موردی از هپاتیت B، C و اچ. ای. وی ملاحظه نشده است.  

وی در ادامه بیان داشت: تنها 4 مورد هپاتیت A و 52 مورد پاراویروس B19 مثبت گزارش شده است؛ این نتایج که بر روی یک جمعیت آماری بالا (بیش از 200 هزار مورد) صورت پذیرفته، نشان می‌دهد که آزمایش‌های غربالگری و انتخاب اهداکنندگان در ایران به خوبی انجام می‌شود.

پورفتح الله خاطر نشان کرد: خون اهدایی در ایران یکی از سالم ترین خون های اهدایی جهان است که به همت یک و نیم میلیون اهدا کننده عزیز که سالانه بیش از 2 میلیون و 100 هزار واحد خون اهدا می‌کنند و تلاش ویژه و خستگی ناپذیر هزار4 و 500نفر از همکارانم در سراسر کشور که تعهد و تلاش خستگی ناپذیری برای تامین خون سالم و کافی را به عهده دارند، تحقق یافته است.

کد خبر : ۴۲۵۳۷۳