خبرگزاری کار ایران

چه کسی برای داعش ماشین می‌خرد؟

در طول همه این سال‌ها اگر نگاهی به مانورهای داعش بیندازید، می‌توانید حضور ثابت ماشین‌های تویوتا را ببینید. این تویوتاها چگونه به دست داعش می‌رسند؟

به گزارش ایلنا به نقل از مهر؛ داستان تویوتای داعش داستان دنباله‌دار مبهمی است که مدت‌هاست گمانه‌زنی‌ها درباره منشا آن‌ها وجود دارد. شاید شما هم  هنگامی که از تلویزیون تویوتاهایی که به دنبال هم صف کشیده‌اند را مشاهده می‌کنید، برایتان این سوال پیش بیاید که این تعداد اتومبیل ژاپنی چگونه در اختیار نیروهای داعش قرار گرفته است؟

تویوتا فروش اتومبیل به داعش را انکار می‌کند

این مسئله که چگونه این اتومبیل‌ها به نیروهای داعشی رسیده موضوع بسیار عجیبی است که حتی تحلیگران آمریکایی را هم متعجب کرده و به دنبال آن از اینکه خودروهایی مانند هایلوکس و لندکروز ساخت شرکت تویوتا به برندی برای داعش تبدیل شده ابراز تأسف کرده‌اند. البته این شرکت  در گذشته هرگونه اطلاع داشتن از چگونگی به دست آوردن این خودروها توسط گروه تروریستی داعش را تکذیب و تاکید کرده که هیچ نظری درباره این موضوع مطرح ندارد. شرکت تویوتا همچنین گفته است که از چند سال پیش فروش محصولات خود در سوریه را متوقف کرده است.

اعتراض ظاهری آمریکا به شرکت تویوتا

سال ۲۰۱۵ آمریکا در ظاهر اعلام  می‌کند که می خواهد این موضوع را از شرکت تویوتا بررسی کند اما پس از مدتی دیگر هیچ خبری از این پیگیری منتشر نشد! از طرف دیگر گزارش هایی منتشر شد که آمریکا خود به ارتش آزاد سوریه تعدادی تویوتا را تحویل داده و تعداد دیگری را سفارش داده است که یک قلم آن متعلق به تحویل ۴۳ دستگاه تویوتا هایلوکس مجهز به سلاح های سبک به این گروه بود. کمی بعد شرکت تویوتا تعداد فروش خودروهای هیلوکس و لندکروز خود را در عراق منتشر کرد که نشان می داد در سال ۲۰۱۱ حدود ۶۰۰۰ دستگاه فروش داشته و در سال ۲۰۱۳ به ۱۸۰۰۰ دستگاه رسیده و در سال ۲۰۱۴ حدود ۱۳۰۰۰ دستگاه بوده است.

همه چیز زیر سر عربستان سعودی است؟

در این میان یک روزنامه استرالیایی هم ادعا کرد که در بین سال‌های ۲۰۱۴ تا ۲۰۱۵، حدود ۸۰۰ اتومبیل تویویا در این کشور مفقود شده است. تمام این مقدمه‌ها را کنار این بگذارید که نمایندگی توزیع تویوتا در سوریه متعلق به یک شرکت عربستان سعودی  به نام Abdul Latif Jameel است. این شرکت که ادعا می کند فروش تویوتا در سوریه را از اکتبر سال ۲۰۱۲ به حالت تعلیق در آورده است. اما در کنار این اداعای تعلیق فروش در سوریه جالب است بدانید این شرکت قصد دارد امسال مراکز فروش خود را بیشتر کند وحدود ۷ و نیم میلیارد ریال سعودی را در طول پنج سال آینده صر ف سرمایه‌گذاری برای تاسیس چهار مرکز فروش شرکت تویوتا و خدمات آن در عربستان سعودی کند!

چرا داعش به تویوتا علاقه دارد؟

این علاقه گروه داعش و دیگر گروهک‌های تروریستی به اتومبیل تویوتا اول از همه به مقاومت و استقات این خودروها برمی‌گردد و اینکه مقاومت بالای آن باعث می‌شود در شرایط سخت هم بتوان از آن‌ها استفاده کرد. گذشته از این عامل، گویا تهیه راحت این اتومبیل‌ها دلیل بعدی علاقه آن‌ها به این خودروها باشد. خرید تویوتا از کشوری به نسبت بی‌طرف باعث می‌شود که آن‌ها بتوانند با دردسر کمتری به این اتومبیل دست پیدا کنند و به راحتی با آن جولان بدهند!

کد خبر : ۴۲۷۱۱۶