خبرگزاری کار ایران

برج آزادی را آب برد!

پس از نخستین باران پاییزی در تهران که دوشنبه شب رخ داد، برج آزادی بار دیگر طعمه آب شد.

به گزارش ایلنا؛ سیلاب ناشی از این بارندگی راهی مجموعه ایرانسرا شد و خسارت فراوانی را نصیب هنرمندان صنایع دستی حاضر در این مجموعه کرد.

روزنامه «فرهیختگان»در ادامه می‌نویسد: سال‌هاست دوستداران میراث فرهنگی و اهالی رسانه درباره شرایط نامساعد برج آزادی هشدار می‌دهند، هر بار با وقوع یک بارندگی ناچیز آب راهی نماد تهران می‌شود و ضربات نابودی تدریجی را به پای برج می‌زند. تا مدت‌ها بر سر اینکه چه کسی مسئول مرمت برج آزادی است بین نهادهای مختلفی از جمله بنیاد رودکی به عنوان متولی بنا، شهرداری و میراث فرهنگی اختلاف نظر وجود داشت تا اینکه سرانجام شهرداری به عنوان نهاد مسئول مرمت آزادی را شروع کرد اما مرمتی که حرکتش آنقدر کند پیش رفته که به این پاییز و زمستان هم دست نداد و بار دیگر خبر آب‌گرفتگی در بخشی از برج آزادی منتشر شد. این‌بار خسارت بارندگی نه تنها به برج آزادی بلکه به 23 هنرمند صنایع دستی که در بخش ایرانسرای برج، غرفه فروش صنایع دستی دارند هم آسیب زد.

آزادی در آب

هنرمندان صنایع دستی که دیروز کار و بارشان تعطیل شده بود، به تخلیه آب از غرفه‌های خود اقدام کردند، این در حالی است که برق مجموعه هم بعد از بارندگی قطع شده بود و در تاریکی نمی‌توانند تشخیص دهند چقدر خسارت خورده‌اند. تعدادی از آنها که حاضر به مصاحبه شدند به خبرنگار «فرهیختگان» گفتند: «همه‌چیز در عرض 15 دقیقه رخ داد، همه‌چیز به هم ریخت، تنها فرصت کردیم بخشی از وسایل  که در کف غرفه‌ها وجود داشت را جا‌به‌جا کنیم اما با این وجود هر کدام‌مان نزدیک به دو میلیون تومان خسارت خورده‌ایم که هنوز هم معلوم نیست چه کسی مسئول پرداخت آن است. غرفه‌ها بیمه ندارد و تکلیف ما معلوم نیست. از عصر دوشنبه که این اتفاق رخ داد هیچ مقام مسئولی به برج آزادی سر نزد، تنها معاون مالی شهرداری منطقه 9 برای بررسی آمد. حتی هیچ نیروی خدماتی از شهرداری نفرستادند تا آب را تخلیه کنیم.»

اظهارات ضد و نقیض

اظهارات هنرمندان صنایع دستی در حالی است که امیر نعمتی، مدیر مجتمع فرهنگی هنری ایرانسرای برج آزادی نظری متفاوت با آنها دارد، او معتقد است از مسئولان شهرداری پیگیر موضوع هستند، برای بررسی به برج آزادی آمدند و حتی نیروی خدماتی و موتور برق برای روشنایی هم فرستادند. نعمتی البته حاضر به پاسخگویی به سایر سوالات فرهیختگان نشد اما علت آب‌گرفتگی را مرتبط با کندی مرمت و شرایط نامناسب برج آزادی ندانست. آب‌گرفتگی برج آزادی در شرایطی است که پیش از این حمید محسنی، شهردار منطقه 9 تهران، بااعلام اینکه مرمت برج آزادی تا پایان مهرماه امسال به پایان می‌رسد، درباره مرمت این بنا گفته بود: «با وجود اینکه شهرداری هیچ‌گونه مسئولیتی در قبال برج ندارد طبق دستور شهردار تهران برای رفع مشکلاتی مانند آبگرفتگی برج اقدام کردیم. هم‌اکنون نیز اقدامات مربوط به مرمت و سنگفرش در حال اجراست.»

بحران، پس از باران

دو شب پیش بارش شدید باران و تگرگ در تهران و خرم‌آباد باعث آبگرفتگی و وقوع سیلاب در معابر شد. بنا بر گزارش سازمان آتش‌نشانی تهران در این رابطه 88 حادثه مرتبط نظیر پارگی کابل‌های برق و آبگرفتگی معابر گیر کردن خودرو در گل و شکستن درختان اتفاق افتاد. همچنین خط پنج متروی تهران (تهران- کرج) به دلیل رعد و برق تا چند ساعت از سیستم خارج شد. در این میان زنی در محله پاسداران تهران داخل جوی آب سقوط کرده و تلاش‌های سازمان آتش‌نشانی برای یافتن او تا صبح دیروز بی‌نتیجه مانده است. همین اتفاق در خرم‌آباد هم افتاده و بر اثر سیلاب در معابر این شهر دختری در جوی آب سقوط کرده است. البته به این مشکلات باید ترافیک طولانی را هم اضافه کنیم، چراکه بارش تگرگ و آبگرفتگی مبادی اصلی و بزرگراه‌های در تهران باعث شد پایتخت تا چند ساعت قفل شود؛ موضوعی که در خرم‌آباد نیز قابل رویت بود. اما موضوع اصلی این است که گرفتگی معابر و ایجاد بحران هر سال در کشور به‌ویژه در کلانشهرها رخ می‌دهد و با آنکه شهرداری‌ها از نقاط آسیب‌پذیر شهر مطلع هستند اما عملا هیچ بهبودی در وضعیت شهرها دیده نمی‌شود.

از یک سو احمد صادقی، رئیس مدیریت بحران شهر تهران در گفت‌وگو با «فرهیختگان» از جواب دادن در این باره طفره می‌رود و از سوی دیگر سازمان مدیریت بحران کشور هم خود را نهادی ستادی و نه اجرایی می‌خواند. از آنجا که مقابله با بحران در سه مرحله پیش از بحران، حین بحران و پس از بحران انجام می‌شود، اگرچه متولیان این امر توانسته‌اند به پیشرفت‌هایی در مرحله حین بحران و پس از بحران برسند، اما همچنان مدیریت پیش از بحران آن با یک علامت سوال بزرگ روبه‌رو است.

مرتضی اکبرپور، معاون امور آمادگی و مقابله سازمان مدیریت بحران کشور با اشاره به اینکه متولیان مقابله با بحران در کشور مختلف هستند در گفت‌وگو با «فرهیختگان» می‌گوید: ‌«‌بحران در کلانشهر با پیچیدگی‌های بسیاری روبه‌رواست. ما در تلاشیم موانع قانونی را برداریم تا با همکاری بین‌بخشی آمادگی خود را برای مقابله با بحران افزایش دهیم. »باید به این نکته توجه داشت که نقاط آسیب‌پذیر در کلانشهرها بیش از سایر شهرهاست و همین موضوع پیچیدگی مقابله را بحران را افزایش می‌دهد. به‌طوری که تهران 400 نقطه آسیب‌پذیر دارد و گویا همچنان گزارشی از این نقاط از سوی مدیریت بحران شهر تهران برای ستاد مدیریت بحران کشور فرستاده نشده است.

سازوکار مقابله با بحران در کلانشهرها

به گفته اکبرپور، ستاد مدیریت بحران کشور در‌صدد تدوین سازوکاری برای مقابله با بحران در کلانشهرها است. او می‌افزاید: «‌یکی از مشکلاتی که در کلانشهرها وجود دارد، گذرگاه‌ها و کوچه‌های کم‌عرض در بین بلندمرتبه‌هاست که به لحاظ علمی استاندارد نیست. چرا که با یک اتفاق مثل زلزله، آوار ریزش شده گذرها را می‌بندد و مانع انجام عملیات امداد و نجات می‌شود.» همین موضوع در رابطه با سیلاب‌ها هم وجود دارد. عرض کم خیابان‌ها و مسدود شدن جوی‌ها و نبود کانال‌های هدایت‌کننده آب‌های سطحی باعث می‌شود با بارش باران خیابان‌ها پر از آب شود و علاوه بر وقوع حوادث جانی برای شهروندان، به ترافیک شهر نیز دامن بزند.

حرکت به سوی مدیریت یکپارچه بحران

اکبرپور به منابع مالی پیش‌بینی شده در برنامه پنجم توسعه برای مقابله با بحران اشاره می‌کند. در این برنامه آمده است که اختیار تخصیص اعتبار به عهده سازمان برنامه و بودجه کشور است و چناچه بحرانی ایجاد و سبب خسارت شد، خسارات ایجاد شده باید توسط این سازمان بررسی شود و بعد بودجه تخصیص یابد. اما به گفته معاون امور آمادگی و مقابله سازمان مدیریت بحران کشور با پیگیری‌های این سازمان و جلب همکاری بقیه دولت قرار است تخصیص اعتبار با پیشنهاد وزارت کشور و تایید سازمان برنامه و بودجه انجام شود. اکبرپور این موضوع را در جهت تحقق مدیریت یکپارچه در مدیریت بحران می‌نامد. البته به اعتقاد او در مرحله حین بحران 14 دستگاه اجرایی در خط مقدم حوادث مشغول کار می‌شوند که عبارتند از هلال‌احمر، وزارت بهداشت، راهداری‌‌ها، فرمانداری‌ها، استانداری‌ها و نیروی انتظامی و حتی نیروهای مردمی.

کد خبر : ۴۲۷۳۰۴