خبرگزاری کار ایران

هر 7 دقیقه یک نفر آلزایمر می‌گیرد!

رییس انجمن آلزایمر ایران می‌گوید: درست است که بیماری آلزایمر از 50 سالگی به بالا شروع می‌شود اما افراد برای محافظت از مغزشان باید از جوانی اقدامات لازم را شروع کنند.

به گزارش ایلنا به نقلاز جام جم آنلاین؛ معصومه صالحی رییس انجمن آلزایمر ایران بیان کرد: همان طور که می دانیم عوامل پدید آورنده بیماری آلزایمرهنوز ناشناخته است به همین خاطر هنوز درمان قطعی برای این بیماری وجود ندارد .اما عوامل تاثیر گذار زیادی در این عارضه نقش دارند ، از مهم ترین عواملی که درصد ابتلا به این بیماری را افزایش می دهد نوع سبک زندگی امروزی و تغذیه نامناسب است .

وی ادامه داد:درست است که بیماری فراموشی سالخوردگی (آلزایمر) از 50 سالگی به بالا شروع می شود اما افراد برای محافظت از مغزشان باید از همین حالا اقدامات لازم را شروع کنند. شیوه زندگی امروزی نقش مهمی را در وضعیت آینده شما ایفا می کند. استرس و استفاده نادرست از برخی داروها، کلسترول بالا و بی تحرکی و نداشتن ورزش کافی مسائلی است که احتمال ابتلا به فراموشی را افزایش داده و سن ابتلا به آن را کاهش می دهند.همچنین یک رژیم غذایی مدیترانه ای که شامل سبزیجات ، میوه های تازه ، غلات و کربوهیدرات ها هستند بهترین رژیم غذایی برای مقابه با این بیماری است .

رئیس انجمن آلزایمر ایران افزود: در ایران آمار واقعی برای این بیماری وجود ندارد اما آمار تخمینی نشان می‌دهد حدود 600هزار نفر در ایران به این بیماری مبتلا هستند و این آمار در جهان 47میلیون نفر تخمین زده شده است به عبارتی هر 7 دقیقه یکنفر به آلزایمر مبتلا می شود .

وی در رابطه با اختلالات شناختی،رفتاری و روانی این گروه از بیماران متذکر شد: ضعف در حافظه و فراموش نمودن مطالب، اختلال در زبان ( بیان و یا درک کلمات)، اختلال‌ در تفکر،ناتوانی در قضاوت و استدلال،اختلال در جهت‌یابی و وقوف به زمان و مکان،اختلال ‌در تصمیم‌گیری و حل‌ مسئله،اختلال در یادگیری مطالب جدید،کاهش توجه و تمرکز، اختلال ‌خواندن، نوشتن‌ و محاسبه از فاکتور های اختلال در شناخت یک بیمار آلزایمری است.

صالحی گفت: همچنین آشفتگی و بی‌ثباتی خلق و تحریک پذیری، ترس و اضطراب، افسردگی و یا دلمردگی، از دست دادن لذتها وعلائق گذشته، ضعف تدریجی عواطف، شکاکی، سوءظن، بدبینی‌ و بی‌اعتمادی، بی خوابی و آشفتگی خواب، خندیدن و گریستن یکباره ‌و بی‌دلیل جز اختلالات روانی این بیماران محسوب می شود و رفتار آشفته ‌و غیر قابل پیش بینی، بی‌قراری ‌و پرسه‌زدن بی‌هدف و یا بی‌حرکت یکجا نشستن، سرگردانی و خارج شدن از منزل و گم شدن، پرخاشگری و رفتار تهاجمی، لجبازی و مخالفت ورزی، وابستگی شدید به مراقب ، غروب زدگی، بروز رفتارهای وسواس گونه،تکرار یک رفتار یا بیان یک عبارت به صورت مکرر، برداشتن وسایل دیگران، اختلال در رفتارهای جنسی، تغییر تدریجی شخصیت بیمار، مخفی و انبار نمودن وسایل یا خوراکی ها ، کاهش ‌تعادل‌ فیزیکی و مهارت‌های‌ حرکتی ‌و هماهنگی میان آنها در راه ‌رفتن، غذاخوردن، لباس‌ پوشیدن ، استحمام، بروز رفتارهای بازداری نشده و ناپسند جز اختلالات رفتاری دسته بندی می شود.

صالحی توصیه کرد : استرس های روانی ، فشار خون ، قند خون ، چربی خون خود را در سنین پایین حتما کنترل کنیم و افراد از سن 50سال به بعد تست حافظه انجام دهند و ورزش را در برنامه روزانه خود بگنجانند همچنین مصرف گوشت قرمز را تا حد امکان کاهش دهند ، لازم به ذکر است اگر در سنین جوانی و میانسالی دچار افسردگی هستند به کمک یک متخصص آن را درمان کنند زیرااین عوامل را می توان زمینه ساز بیماری آزایمر در کهنسالی دانست ، آلزایمر از جمله بیماری‌های وابسته به سن است که در دنیا افراد بالای 65 سال و در ایران افراد بالای 60 سال به آن مبتلا می‌شوند اما ژنتیک هم 25 تا 30 درصد در بروز این بیماری دخیل است.

به گفته رییس انجمن آلزایمر ایران ،تخمین زده شده است خانم ها حدود 5درصد بیشتر از آقایان به این بیماری دچار می شوند چرا که امید به زندگی در خانم ها بیشتر از آقایان است بنابراین سن سالمندی نیز در خانم ها بیشتر است علاوه بر آن استرس های روانی بیشتر، ورزش کمتردر خانم ها نسبت به آقایان در ابتلا به این بیماری موثر است .

صالحی توصیه کرد که از سنین جوانی و میانسالی جلوی این بیماری در کهنسالی گرفته شود ، حل جدول و سودوکو ،یادگیری زبان جدید و حرفه جدید و کتاب خواندن زیاد به افراد در مهار این بیماری کمک می کند چرا که هر چقدر ذخایر مغزی مان در سنین پایین تر افزایش یابد در کهنسالی درصد ابتلا کاهش می یابد. این افزایش ذخایر مغزی باعث رابطه بین سلولی می شود و این روابط را هرچقدر افزایش دهیم درصد ابتلا را کاهش داده‌ایم.

وی در رابطه با درمان بیماری آلزایمر خاطرنشان کرد : درمان قطعی در این بیماری وجود ندارد و منظور از درمان ، درمان کنترل کننده است ،داروهایی وجود داد که از یکسری از فعل و انفعالات شیمیایی که در مغز رخ می دهد و موجب این بیماری می شود جلوگیری می کند و بیماری را به تعویق می اندازد.

صالحی افزود:به عبارتی در حال حاضر فرآیند درمان بیشتر به معنای کنترل و جلوگیری از پیشرفت بیماری و همچنین کنترل علائم و اختلالات روانی و رفتاری ناشی از آن می باشد.مراجعه به دو پزشک متخصص یعنی روانپزشک (اعصاب و روان) و متخصص مغزواعصاب در جهت دریافت درمان دارویی توصیه می گردد. به علاوه می توانید در کنار درمان دارویی از درمان تکمیلی و روش های غیردارویی همچون روان درمانی، گفتاردرمانی، کاردرمانی، هنر درمانی (به ویژه موسیقی، نقاشی و حرکات ریتمیک)، ماساژدرمانی، رایحه درمانی(عطر اسطوقدوس، پوست لیمو) هومیوپاتی(درمان با داروهای گیاهی) و یا اکسیژن درمانی استفاده نمایید.انجام برخی فعالیتها نیز مانند ورزش، پیاده روی، آوازخواندن، تحریک حواس پنجگانه از طریق محرکهای خوشایند و … می توانند در تعدیل هر چه بیشتر علائم بیماری به شما کمک نمایند.

رئیس انجمن آلزایمر ایران یاد آور شد : تشخیص زود هنگام این بیماری بسیار به افراد کمک می کند بدین معنا که هر یک سال تشخیص زود هنگام ،بیماری را 5سال به تعویق می اندازد لازم به ذکر است برای تشخیص زود هنگام انجمن با یاری سازمان بهزیستی طرحی را در دست دارند که در آینده در کشور قابل اجرا است اما علاوه بر آن تست های علمی زیادی در انجمن وجود دارد برای تشخیص زود هنگام بیماری آلزایمر که به مردم پیشنهاد می شود این تست ها را انجام دهند.

وی ادامه داد:نکته قابل ذکر این است که انجمن بسیار در تلاش است که بیماری آلزایمر جز بیماری های گروه خاص رده بندی شود و بسیار یا وزارت بهداشت در صدد این موضوع هستیم ولی متاسفانه هنوز موفق نشده ایم چرا که هزینه های یک بیمار آلزایمری از شروع تا مراحل پیشرفته تخمین زده شده حدود ماهیانه 2 الی 4 میلیون است البته این هزینه های مستقیم یک بیمارآلزایمری است و علاوه بر آن نیاز به مراقب ، ویلچر ، دارو و...از نیازهای مهم دیگر این بیماران تلقی می شود و در خواست انجمن از دولت این است که هزینه های این بیماران برا برعهده بگیرند.

کد خبر : ۴۲۷۴۹۱