خبرگزاری کار ایران

«فروشنده» پرفروش‌ترین فیلم سال 95 شد

ایستادن در صدر جدول فروش فیلم‌ها و تحسین نخبگان و منتقدان و جشنواره‌های جهانی یک پارادوکس در سینمای ایران بود؛ اینکه فیلمی گیشه پررونقی داشته باشد و حتی پرفروش‌ترین محصول سال سینمای ایران شود و در عین حال اعتنای جشنواره‌های معتبر جهانی را کسب کند به نظر جمع اضدادی می‌آمد که حالا با هفتمین فیلم اصغر فرهادی رنگ واقعیت گرفته است.

به گزارش ایلنا، روزنامه ایران نوشت؛ فیلم «فروشنده» که دو جایزه بهترین فیلمنامه و بهترین بازیگر نقش مرد (شهاب حسینی) را از جشنواره کن گرفته است در فاصله 5 روز باقی‌مانده تا پایان اکران، صدرنشین جدول فروش سینمای ایران در سال 95 شده است. آمار فروش فیلم‌های سینمایی روز پنجشنبه بیستم آبان ماه حکایت از آن داشت که این فیلم با فروش 165 میلیون تومانی در این روز توانست فروش فیلم «من سالوادور نیستم» را پشت سر بگذارد و در صدر جدول فروش فیلم‌های اکران سال 95 قرار بگیرد.

«فروشنده» علاوه بر ثبت این فروش فوق‌العاده رکورد مخاطبان فیلم‌های اصغر فرهادی را هم شکست و با پشت سر گذاشتن فیلم‌های موفق و پرمخاطب فرهادی همچون «درباره الی» و «جدایی نادر از سیمین» توانست بیش از دو میلیون مخاطب را به سالن‌های سینما بکشاند.

این فیلم در شرایطی توانست صدرنشین جدول اکران شود که نه تیزر تلویزیونی داشته و نه از تبلیغات ماهواره‌ای بهره برده است. نه از بیلبورد و تبلیغات شهری استفاده کرده و نه در زمانی اکران شده است که برای فروش فیلم‌ها مناسب باشد. اصغر فرهادی حالا به برندی تبدیل شده است که حتی بدون ابزارهای تبلیغاتی و زمان مناسب اکران فروش، فیلم‌هایش تضمین شده است و همه برای دیدن فیلم تازه‌اش هیجان دارند. کنجکاوی برای تماشای فیلم «فروشنده» در روزهای اول اکران باعث شد اتفاق تاریخی برای سینمای ایران رقم بخورد و پردیس‌های سینمایی چراغ سالن‌هایشان را از ساعت شش صبح روشن کنند.

دهم شهریور ماه درست دو ماه پس از روزهای پرغرور سینمای ایران در کن و درخشش فیلم در این جشنواره معتبر جهانی، اکران «فروشنده» در 35 سالن (تهران وشهرستان) آغاز شد. عطش برای دیدن فیلم تازه فرهادی باعث شد پیش فروش فیلم در همان ساعات اولیه به پایان برسد و سینما آزادی برای نخستین بار سانس فوق‌العاده 6 صبح را تجربه کند. تب و تاب برای دیدن این فیلم با ریتم ثابت در هفته‌های اول اکران ادامه داشت و این فیلم توانست با فروش خیره‌کننده دو میلیارد تومانی در هفت روز رکوردشکن شود و در ماه اول اکران، فروش 10 میلیارد تومانی را ثبت کند.

«فروشنده» اما در ماه دوم اکران با آغاز فصل مدارس و از سوی دیگر تعطیلات ماه محرم مواجه شد. با وجود این در ایامی که سینما رفتن کمتر جزو اولویت‌های مردم است، این فیلم توانست هر چند با تراکم کمتر نسبت به روزهای آغازین، روند فروش متوسط خود را حفظ کند. همزمان با کسب موفقیت‌های جهانی همچون جایزه بهترین فیلم هیأت داوران جوان جشنواره سمینسی اسپانیا، بهترین فیلم از نگاه تماشاگران هجدهمین جشنواره فیلم بمبئی، جایزه هوگوی نقره‌ای (جایزه ویژه هیأت داوران) پنجاه و دومین جشنواره فیلم شیکاگو، جایزه بهترین فیلم از نگاه تماشاگران اولان‌باتور، غزال طلایى پنجمین جشنواره بین‌المللى فیلم پارسى، جایزه بهترین فیلم از نگاه تماشاگران جشنواره آمستردام و... «فروشنده» برای رسیدن به صدر انتخاب مخاطبان برای سینما رفتن خیز برداشت.

از روز دوشنبه ۱۷ آبان با بازگشت یک روزه اصغر فرهادی به ایران و همراهی دوباره‌اش با مخاطبان سینما کوروش، شمارش معکوس برای پایان اکران «فروشنده» در تهران آغاز شد. فرهادی دهم شهریور ماه نیز در مراسم افتتاحیه این فیلم در این پردیس سینمایی حضور یافت و از این نکته سخن گفت که هر چند جایزه گرفتن برایش اهمیت دارد اما مهم‌تر از آن استقبال مخاطب است.

حالا فرهادی همگام با کسب موفقیت‌های جهانی گامی بزرگ در جذب مخاطبان سینما برداشته  و توانسته است در هفتاد و یکمین روز اکران عنوان پرفروش‌ترین فیلم سینمای ایران را در سال ٩٥ به خود اختصاص د‌هد.

این فیلم بنا به گفته علی سرتیپی، پخش‌کننده و مدیرعامل مؤسسه فیلمیران، تا پنجشنبه ٢٠ آبان ماه به فروشی معادل ١٤ میلیارد و 490 میلیون تومان رسیده است.

رتبه بعدی در جدول اکران امسال به فیلم کمدی «من سالوادور نیستم» منوچهر هادی اختصاص دارد که در اکران نوروزی توانست فروش ١٤ میلیارد و ٣٣٠ میلیون تومانی را تجربه کند.

تا پایان اکران «فروشنده» در سینماهای تهران فقط سه روز باقی مانده است و اکران این فیلم در شهرستان‌ها ادامه خواهد یافت. همزمان با هفته پایانی اکران «فروشنده» در تهران، این فیلم اکران گسترده خود را در کشور فرانسه آغاز کرده است و بلافاصله در سینماهای کشورهای دیگر روی پرده می‌رود.

فروشنده همچنین از ژانویه ٢٠١٧ در سینماهاى امریکا اکران مى‌شود.

دلایل فروش فیلم فروشنده

حسین علم الهدی دبیر گروه سینمایی هنر و تجربه نیز درباره دلایل فروش این فیلم در ایران می‌نویسد.

می‌پرسید که دلایل پرفروش شدن «فروشنده» در سال ۹۵ را توضیح دهم و از دلایل استقبال مردم در این خصوص بگویم.

سؤال اولتان را با یک سؤال پاسخ می‌دهم که چرا فروشنده نباید به فروش بالایی دست پیدا کند ؟ دلایل این اتفاق را باید در چند فاکتور مهم برشمرد و مهم‌ترین دلیل را می‌توان در «برند» شدن اصغر فرهادی طی سه دهه فعالیت در سینمای ایران برشمرد.

اغراق نیست اگر اعلام کنیم که این فیلمساز ایرانی در سینمای جهان نیز به عنوان یکی از فیلمسازان مهم مطرح شده است و با هر اثرش می‌تواند مخاطبان جدی سینما را در ایران و جهان خیره کند و نشانی بارزتر از این، در «برند» شدن او نمی‌توان سراغ گرفت.

اصغر فرهادی در سینمای ایران جزو معدود سینماگرانی است که «عطش» فیلم دیدن را در مخاطبان سینما زنده نگه می‌دارد و بعداز فیلم‌های «رقص در غبار» و «شهر زیبا» که نشانه‌های یک سینماگر جدی را از خود بروز داد با «چهارشنبه سوری» و «درباره الی» به عنوان سینماگری مؤلف خودنمایی کرد و با «جدایی نادر از سیمین» قدم جدی در قرارگیری لیست نام‌آوران سینمای جهان برداشت و فیلم «گذشته» او  فیلمسازی را نشان داد که می‌تواند در جذب سرمایه بازار جهانی سینما به موفقیت دست یابد و به عنوان فیلمساز جهانی رسمیت یابد.

یکی دیگر از دلایل فروش بالای «فروشنده» را باید در انتخاب درست دو بازیگر مهم سینمای ایران (شهاب حسینی و ترانه علیدوستی) دانست که با وجود سابقه بازی در فیلم‌های سابق فرهادی (درباره الی و جدایی نادر از سیمین) توانستند در سریال موفق «شهرزاد» وارد خانه‌های مردم شوند و طیف گسترده دیگری را با فیلم «فروشنده» به سینماها دعوت نمایند.

البته نباید براحتی از موفقیت خیره‌کننده فیلم در جشنواره کن گذشت. این موفقیت توانست میزان «عطش» دیدن فیلم را دوچندان کند و نهایتاً با ذکر تمام این دلایل «فروشنده» توانست به عنوان یک فیلم جدی و تأثیرگذار و متعلق به سینمای هنری، گوی رقابت را از سایر رقبا برباید و این دستاورد مهمی برای سینمای هنری ایران است.

همچنین یکی دیگر از مؤلفه‌های موفقیت «فروشنده» در جذب مخاطب داستان ملتهب فیلم بویژه ۳۰ دقیقه آخر است؛ فرهادی نشان داده است که با فیلمنامه‌های خود می‌تواند هر مخاطبی را با گره‌های داستانی‌اش به صندلی میخکوب کند. داستان متفاوت «فروشنده» نشان از نبوغی دارد که فقط در سینمای فرهادی می‌توان سراغ گرفت.  البته به نظر نگارنده این یادداشت، فیلم فروشنده می‌توانست به مراتب فروش بیشتری از میزان فعلی داشته باشد و حتی به عنوان پرفروش‌ترین فیلم تاریخ سینمای ایران معرفی شود (عنوانی که دراختیار فیلم سینمایی محمد(ص) است) اما به دلیل خساست مفرط در تبلیغات این فروش میسر نشد.

کد خبر : ۴۲۸۳۳۶