خبرگزاری کار ایران

تاثیر متفاوت استرس بر مغز دختران و پسران

متخصصان در یک بررسی جدید دریافتند استرس، ساختار مغز دختران و پسران را متفاوت از هم تغییر می‌دهد.

به گزارش ایلنا به نقل از ایسنا، در این بررسی آمده است مغز دختران و پسران نوجوان به استرس‌های شدید به طور متفاوت واکنش نشان می‌دهد.

متخصصان دانشگاه استنفورد در این مطالعه مشاهده کردند بخشی از مغز موسوم به “اینسولا” که با احساسات ارتباط دارد در دخترانی که دچار آسیب و فشار شده‌اند کوچک‌تر است در حالی که همین بخش از مغز در پسران آسیب‌دیده از حد معمول بزرگتر است.

محققان همچنین اظهار داشتند: یافته‌های به دست آمده در این مطالعه می‌تواند توضیح دهد که چرا دختران بیش از پسران احتمال دارد دچار اختلال استرسی پس از ضایعه روانی شوند.

همچنین این یافته نشان می‌دهد دختران و پسران پس از وقوع یک حادثه دلهره‌آور و ترسناک علائم مختلفی از خود بروز می‌دهند و در نتیجه درمان آنان نیز با هم متفاوت است.

در این بررسی محققان مغز ۵۹ کودک و نوجوان ۹ تا ۱۷ ساله را اسکن کردند. افراد حاضر در یکی از این گروه‌ها که متشکل از ۱۴ دختر و ۱۶ پسر بود حداقل یک بار دچار استرس‌های شدید شده‌اند در حالی که گروه دوم در معرض هیچ استرسی نبوده‌اند.

به گزارش نیچر ورلد نیوز، همچنین محققان مشاهده کردند در گروه نخست یک بخش از اینسولا در مقایسه با گروه دوم به لحاظ سایز و حجم تغییر پیدا کرده است. این بخش از مغز به دنبال قرار گرفتن در معرض استرس‌های حاد یا طولانی مدت تغییر کرده که نقش کلیدی در ابتلا به اختلال استرسی پس از ضایعه روانی بازی می‌کنند.

کد خبر : ۴۲۸۵۸۱