خبرگزاری کار ایران

هشدار درباره رواج خوددرمانی در کشور

دبیر انجمن داروسازان ایران ضمن هشدار درباره رواج خوددرمانی در کشور، گفت: مصرف خودسرانه گیاهان دارویی به ویژه در افرادی که دچار بیماری‌های مزمن هستند، عوارض زیادی به همراه دارد.

به گزارش ایلنا به نقل از مشرق؛ سیدمهدی سجادی با اشاره به موضوع خوددرمانی و مصرف خودسرانه دارو، اظهار کرد: بسیاری از مردم به غیر از داروهای شیمیایی داروهای گیاهی و سنتی را به صورت خودسرانه مصرف کرده که این موضوع عوارض زیادی را می‌تواند برای آنها به همراه داشته باشد.

وی با اشاره به اینکه در حال حاضر سلامت‌کده‌های طب سنتی در کشور دایر است و داروسازان سنتی نیز داروهای گیاهی را به بیماران ارائه می‌دهند، افزود: اکنون دوره‌ای نیست که خود بیمار روند بیماری‌اش را به سمت بهبودی از طریق مصرف خودسرانه ببرد.

دبیر انجمن داروسازان ایران، ادامه داد: مصرف بیش از حد یا ندانسته گیاهان دارویی به ویژه کسانی که دچار بیماری‌های مزمن همچون دیابت و مشکلات قلبی و عروقی و کلیوی هستند سبب ایجاد تداخلات دارویی شده و در صورتی که داروی گیاهی مجوز بهداشتی هم نداشته باشد و تنها از عطاری تهیه شود وضعیت بدتر خواهد شد.

سجادی اضافه کرد: متأسفانه نظارت بر عطاری‌ها چندگانه شده در حالی که باید فرآورده‌های گیاهی عرضه آن مستقیماً تحت نظارت وزارت بهداشت و سازمان غذا و دارو باشد ولی اکنون تداخل وظایف در این زمینه ایجاد شده است.

وی با تأکید بر اینکه داروهای گیاهی باید حتماً از طریق داروخانه و داروساز ارائه شود، گفت: یکی از راهکارهای اصلی کاهش خودسرانه مصرف دارو توجه به مثلث پزشک، داروساز و بیمار است به طوری که در اجرای طرح‌ها این سه ضلع باید به خوبی دیده شود.

دبیر انجمن داروسازان ایران خاطرنشان کرد: از پیشنهادات ما در انجمن داروسازان ایران این بوده که طرح پزشک و داروساز خانواده مدنظر قرار گیرد و این مسأله در کاهش خوددرمانی بسیار مؤثر است.

سجادی ضمن هشدار درباره رواج خوددرمانی در کشور، گفت: سیستم نسخه الکترونیک نیز می‌تواند گام مؤثری در این زمینه باشد. البته باید توجه داشت ما مجوز تجویز نداریم و ارائه دارو بدون تجویز پزشک نباید انجام شود.

وی اضافه کرد: تلاش کرده‌ایم جایگاه داروسازان را در طرح تحول پررنگ‌تر و کلیدی‌تر کنیم تا این رفتار در اجرای مراحل درمانی فعال‌تر باشد. در مورد نظارت بر تجویز داروخانه‌ها نیز این مسأله به شدت مورد توجه قرار گرفته که داروخانه بدون نسخه دارو ارائه ندهد.

دبیر انجمن داروسازان ایران تصریح کرد: در صورتی که در بازرسی‌ها این مسأله مشخص شود به شدت به آنها تذکر داده و اقدامات لازم را انجام می‌دهیم.

کد خبر : ۴۲۸۵۹۶