خبرگزاری کار ایران

دوربین‌ها برای کدام کارگردانان روشن هستند؟

کیانوش عیاری، احمدرضا معتمدی، حمید نعمت‌الله، پوران درخشنده، حسین فرحبخش، تهمینه میلانی و مهدی صباغ‌زاده از جمله کارگردانانی هستند که فیلم‌هایشان در مرحله‌ی فیلمبرداری قرار دارد.

به گزارش ایلنا، ایسنا نگاهی دارد به وضعیت ساخت و موضوع فیلم‌های ۱۱ کارگردانی که بیشترشان در تهران مشغول ساخت فیلم جدیدشان هستند.

مازیار میری «سارا و آیدا» را به عنوان هفتمین فیلم سینمایی خود بعد از «حوض نقاشی» از اوایل آبان مقابل دوربین برده و تمام فیلمبراری آن را در تهران پشت سرخواهد گذاشت.

در خلاصه داستان این فیلم که بنا به اخبار منتشر شده فضایی نزدیک به «سعادت آباد» دارد، آمده است: «سارا و آیدا دوستان صمیمی هستند که آبروی یکی از آنها به خطر افتاده است و حالا باید به کمک هم شرایط را به حالت عادی بازگردانند، اما این دو دوست تا کجا پایی یکدیگر می‌ایستند؟».

در این فیلم که فیلمنامه‌ی آن به قلم امیر عربی به نگارش در آمده است، غزل شاکری، پگاه آهنگرانی، مصطفی زمانی، سعید چنگیزیان و شیرین یزدان‌بخش به ایفای نقش می‌پردازند و نام یغما گلرویی نیز به عنوان یکی از بازیگران فیلم منتشر شده است و همایون اسعدیان به عنوان مجری طرح این اثر سینمایی معرفی شده است.

حمید نعمت‌الله بعد از «آرایش غلیظ» سراغ «شعله‌ور» رفته که فیلمبرداری این اثر که اواخر مهرماه آغاز شده، بعد از کار در تهران، زاهدان و زابل از نیمه گذشته است.

محمدرضا شفیعی تهیه‌کنندگی این فیلم را بر عهده دارد و فیلمنامه‌ی آن را هم نعمت‌الله با همکاری هادی مقدم‌دوست به نگارش درآورده و تاکنون بازیگرانی چون امین حیایی، دارا حیایی، زری خوشکام و پانته‌آ مهدی‌نیا مقابل دوربین روزبه رایگا رفته‌اند.

در خلاصه داستان «شعله‌ور» آمده است: «چیزی که بیش از همه‌ی سختی‌ها و آشفتگی‌ها، ذهن و زندگی فرید را درگیر و دچار فشار کرده، این است که "عددی" نشده و این احساس، همه‌ی زندگی او را تحت تأثیر قرار  می‌دهد».

کیانوش عیاری هم که آخرین فیلم سینمایی‌اش «خانه‌ی پدری» بود که اکرانش متوقف شد، این روزها مشغول فیلمبرداری فیلم جدیدش «کاناپه» است.

او نویسندگی و تهیه‌کنندگی این کار را هم به عهده دارد و بازیگرانی چون ابوالفضل پورعرب، بابک حمیدیان، فرهاد آئیش، فرگل فربخش، آتوسا انواریان، تینا عبدی، بیتا بیگی و فریبا کامران را کارگردانی می‌کند.

این در حالی است که بازیگرانی چون ترانه علیدوستی، شهاب حسینی و مهدی هاشمی انتخاب‌های نخست عیاری بودند که هریک به دلیلی، شانس همکاری با این کارگردان سرشناس را از دست دادند.

«کاناپه» که فیلمبرداری‌اش در تهران با مدیریت داریوش عیاری ادامه دارد، روایت زندگی دو خانواده‌ای است که می‌خواهند با هم وصلت کنند اما در نهایت یک کاناپه باعث ایجاد مشکلاتی در زندگی آنها می‌شود.

احمدرضا معتمدی نیز که «بوف کور» را به عنوان ششمین فیلم سینمایی خود بعد از «آلزایمر» با تهیه‌کنندگی سعید سعدی مقابل دوربین برده، در حال حاضر در جنوب کشور مشغول ادامه‌ی فیلمبرداری این اثر است، حدود ۶۰ درصد «بوف کور» در تهران فیلمبرداری شده و  بخش‌های باقی مانده در بندرعباس و قشم  فیلمبرداری می‌شود و بیشتر بازیگران در صحنه‌های جنوب نیز حضور دارند؛ تدوین فیلم نیز بطور همزمان توسط مهدی سعدی و سودابه سعیدی‌نیا در حال انجام است.

«بوف کور» روایت تعامل دو گروه موسیقی سنتی و متال است و در این فیلم دو گونه‌ی موسیقی مورد توجه بوده است؛ حامد کمیلی، هومن برق‌نورد، اندیشه فولادوند، علی قمصری، سیدمهرداد ضیایی و علی استادی در این فیلم نقش آفرینی می‌کنند و مجید انتظامی و گروه موسیقی «بند میدان آزادی» نیز در امر مشاوره با گروه سازنده همکاری داشته‌اند. 

پوران درخشنده مدتی است که فیلمبرداری «زیر سقف دودی» را با بازی فرهاد اصلانی و مریلا زارعی آغاز کرده و بیشتر از نصف کار را هم پیش برده است.

او که نویسندگی و تهیه‌کنندگی این اثر را نیز خودش انجام داده، مدیریت فیلمبرداری آن را به مسعود سلامی سپرده و کار در محله‌ی فرشته‌ی تهران فیلمبرداری می‌شود.

تازه‌ترین فیلم درخشنده بعد از «هیس! دخترها فریاد نمی‌زنند» با موضوعی اجتماعی به مسئله‌ی طلاق عاطفی میان زوج‌ها می‌پردازد و در آن بازیگرانی چون مریلا زارعی و فرهاد اصلانی  ایفای نقش می‌کنند.

تهمینه میلانی هم که بعد از «آتش‌بس ۲» سراغ «ملی و راه‌های نرفته‌اش» رفته است، این فیلم سینمایی را از اوایل آّبان در تهران جلوی دوربین برده است و بازیگرانی چون میلاد کی‌مرام، ماهور الوند و السا فیروزآذر در لوکیشن‌های فیلم در شهرک چشمه جلوی دوربین رفته‌اند.

«ملی و راه‌های نرفته اش» مانند دیگر آثار تهمینه میلانی یک اثر اجتماعی است و به گفته‌ی محمد نیک‌بین (تهیه‌کننده‌ی این فیلم) با برنامه‌ریزی‌های انجام شده، فیلمبرداری این فیلم سینمایی یک ماه طول می‌کشد.

سیدمحمدرضا خردمندان فیلم «بیست‌ویک روز بعد» را با تهیه‌کنندگی باشگاه فیلم سوره و مدیریت فیلمبرداری علیرضا برازنده در تهران مقابل دوربین برده است. فیلمبرداری این اثر که با موضوع نوجوان ساخته می‌شود، در تهران از نیمه گذشته و گروه سازنده مشغول ادامه‌ی فیلمبرداری در کرج هستند.

«بیست‌ویک روز بعد» ملودرامی از قصه‌ی زندگی نوجوانی به نام مرتضی است و در خلاصه داستان این فیلم آمده است: «همیشه همینجوریه! آخرین بار هوا ابر شد. باد گرفت. درختا داشتن از جا کنده می‌شدن. اونقدر بارون شدید شد که سیل شهر رو گرفته بود. پرنده‌ها دوروبر لونه‌هاشون جیغ می‌کشیدن. یکی از بچه‌ها قسم می‌خورد خودش دیده خورشید یکی‌دوبار نورش کم و زیاد شده...! ».

ساره بیات، حمیدرضا آذرنگ، امیرحسین صدیق، مهدی قربانی، جلال فاطمی، رضا استادی، و... از جمله بازیگرانی هستند که در نخستین محصول سینمایی باشگاه فیلم سوره(زیر نظر سازمان سینمایی حوزه‌ی هنری) نقش آفرینی می‌کنند.

علی قوی‌تن که کارگردانی و تهیه‌کنندگی «پل سفید» را به‌عهده دارد، فیلمبرداری این اثر را از اواسط آبان آغاز کرده و براساس برنامه‌ریزی‌های گروه سازنده تا ماه آینده کار به پایان می‌رسد.

گروه تولید برای بازی در این فیلم چهره‌های جدید و بومی را از خراسان رضوی انتخاب کرده‌اند و سایر بازیگران نیز در فواصل فیلمبرداری انتخاب شده و مقابل دوربین رفته‌اند. لوکیشن‌های این فیلم هم در خراسان رضوی و حومه آن انتخاب شده است.

قوی‌تن که فیلم‌هایی چون «آسمان آبی مادرم»، «آفتاب، مهتاب، زمین»، «پرواز بادبادک ها»، «نسکافه داغ داغ» و… را در کارنامه دارد، فیلمنامه‌ی کار جدیدش را هم خودش نوشته که «درباره‌ی زندگی دختر بچه‌ی دانش‌آموزی است که دچار حادثه شده و شرایط تحصیل او در مدرسه دستخوش تغییراتی می‌شود».

رضا مجلسی فیلم کودکانه‌ی «کاتی، کوتی و ستاره» را با تهیه‌کنندگی بیتا منصوری، مقابل دوربین برده که بخش کوتاهی از فیلم در تهران فیلمبرداری شده و فاز دوم فیلم در رشت ادامه دارد و به دلیل شرایط جوی شمال کشور فیلمبرداری آن کمی طولانی‌تر شده اما با این حال حدود ۶۰ درصد کار انجام شده است.

به گفته‌ی تهیه‌کننده‌ی فیلم، «کاتی، کوتی و ستاره» که به قلم امیر ثابت و رضا مجلسی نوشته شده در حوزه‌ی سینمای کودک است و به دلیل فضای فانتزی نیاز به جلوه‌ی‌های بصری زیادی خواهد داشت. این اثر درباره موجوداتی است که از سیاره دیگری به زمین آمده‌اند. کاتی به دنبال کوتی به زمین می‌آید و کوتی نیز پیشتر از او برای پیدا کردن زیباترین به زمین آمده بود.

مصطفی احمدی با تهیه‌کنندگی سعید ملکان «بی‌حساب» را بعد از «نزدیکتر» به عنوان دومین فیلم سینمایی خود می‌سازد که مدیریت فیلمبرداری آن توسط علیرضا قاضی انجام می‌شود و در تهران جلوی دوربین رفته است.

حمید فرخ‌نژاد، طناز طباطبایی، علی قربان‌زاده و صابر ابر، در کنار افسانه بایگان و آتیلا پسیانی بازیگران اصلی این فیلم را تشکیل می‌دهند و در خلاصه داستان این فیلم سینمایی نیز آمده است: «دن کیشوت پس از فراغت از تدارک مقدمات کار، نخواست بیش از این در اجرای نقشه خویش درنگ کند».

مهدی صباغ‌زاده نیز بعد از حدود پنج سال دوری از عرصه‌ی کارگردانی «خانه‌ی کاغذی» را با تهیه‌کنندگی تینا پاکروان در دست ساخت دارد.

فیلمبرداری این اثر از ۲۴ مهر با مدیریت علیرضا زرین‌دست در منطقه‌ای در شمال تهران آغاز شده و در مناطق دیگر شهر ادامه دارد و تاکنون بازیگرانی چون پرویز پرستویی و تیناپاکروان مقابل دوربین رفته‌اند. چهره‌هایی چون ستاره اسکندری، ثریا قاسمی، علیرضا کمالی، مهدی پاکدل و حسین پاکدل نیز به گروه بازیگران «خانه‌ی کاغذی» اضافه شده‌اند.

 فیلم جدید صباغ‌زاده هم مضمونی اجتماعی دارد و  فیلمنامه‌ آن نوشته‌ی مشترک صباغ‌زاده، خسرو نقیبی و علی مسعودی‌نیاست و احتمالاً تا اوایل آذر فیلمبرداری این کار به پایان می‌رسد.

کد خبر : ۴۳۰۱۶۶