خبرگزاری کار ایران

کلاهبرداران، خودروهای تصادفی می‌فروختند

اعضای باندی که خودروهای تصادفی را به جای خودروهای صفر می‌فروختند و از شهروندان کلاهبرداری می‌کردند، دستگیر شدند.

به گزارش ایلنا، شرق نوشت؛ فردی با مراجعه به کلانتری چیتگر به مأموران اعلام کرد افرادی تحت عنوان فروش خودرو سواری سالم، اقدام به کلاهبرداری از وی کرده‌اند.

مال‌باخته پس از حضور در پایگاه هشتم پلیس آگاهی تهران بزرگ در اظهاراتش به کارآگاهان گفت: «چندی‌پیش برای خرید خودرو، با شماره تماس درج‌شده در قسمت نیازمندی‌های یک روزنامه تماس گرفتم. به نظر می‌رسید فروشنده قیمتی مناسب را برای فروش خودرو اعلام کرده است. او مدعی بود خودرو از لحاظ بدنه و موتور فاقد هرگونه مشکل فنی یا سابقه تصادف است و صرفا به دلیل نیاز مالی قصد فروش آن را دارد. در نهایت پس از توافق اولیه بر سر قیمت خودرو، با یکدیگر برای بازدید خودرو در منطقه یافت‌آباد قرار ملاقات گذاشتیم».

مال‌باخته افزود: «زمان مقرر مردی حدودا ٥٠ساله با یک پژو ٤٠٥ در محل قرار حاضر و مدعی شد خودرو کاملا سالم است و آن را به‌تازگی از کارخانه خریده؛ در همین زمان چند غریبه با مداخله در معامله، به فروشنده پیشنهاد دادند خودرو را به قیمتی بالاتر بخرند و زمانی‌ که از سوی خریدار به آنها اعلام شد که با من به توافق رسیده، آن افراد سراغم آمدند و پیشنهاد دادند در ازای دریافت مبلغی از سوی آنها، از خرید خودرو منصرف شوم تا آنها بتوانند خودرو را خریداری کنند».

مال‌باخته در ادامه اظهاراتش به کارآگاهان گفت: «با توجه به اصرار این افراد برای خرید خودرو و به تصور اینکه در حال ازدست‌دادن فرصت بسیار مناسبی هستم، بلافاصله از فروشنده درخواست کردم فروش خودرو را قطعی کند و حتی برای این کار از وی خواستم به دفتر رسمی در همان نزدیکی برویم تا قرارداد فروش خودرو سریع تنظیم و مبلغ به صورت نقدی پرداخت شود. ما به یکی از دفاتر اسناد رسمی در یافت‌آباد رفتیم و اسناد مالکیت خودرو به‌نام من منتقل و پول نیز نقدا به فروشنده پرداخت شد».

مال‌باخته درخصوص نحوه اطلاع از کلاهبرداری به کارآگاهان گفت: «پس از گذشت چند روز از زمان خرید خودرو، با مراجعه به محل کار یکی از دوستان خود در یک مغازه تعمیرات خودرو، او در همان بررسی اولیه به من گفت خودرو تصادفی بوده و به احتمال بسیار زیاد دارای سابقه واژگونی است. با فروشنده تماس گرفتم اما در کمال تعجب او زیر بار نرفت و عنوان کرد خودرو را پس از رؤیت کامل من و برابر اسناد رسمی و دولتی به بنده فروخت و پس از آن نیز دیگر پاسخ‌گوی تماس‌هایم نشد».

کارآگاهان با آغاز رسیدگی به پرونده، با بررسی شیوه و شگرد کلاهبرداری اطلاع پیدا کردند متهمان از مدتی پیش با درج آگهی فروش خودروهای مختلف به‌ویژه «پراید»، «ال٩٠» و «پژو» در قسمت نیازمندی‌های یک روزنامه اقدام به فروش خودروهای تصادفی در پوشش خودروهای صفر کرده‌اند. در ادامه کارآگاهان با شناسایی ده‌ها مال‌باخته و بررسی اظهارات آنها اطمینان پیدا کردند تمامی این مال‌باختگان به وسیله یک گروه مورد کلاهبرداری قرار گرفته‌اند.

مأموران با بهره‌گیری از اقدامات پلیسی موفق به شناسایی یک گاراژ استیجاری در منطقه «مرتضی‌گرد» شدند که در آن، یکی از مجرمان سابقه‌دار در زمینه کلاهبرداری به نام «بهروز. س» (٤٨ساله) به‌همراه برادرش به‌نام «پرویز» (٤٠ساله) و دایی‌اش به‌نام «روح‌الله. ب» (٥٤ساله) اقدام به نوسازی خودروهای تصادفی و در ادامه فروش آنها تحت عنوان خودروهای صفر ‌می‌کرد.

مأموران با اطمینان از حضور متهمان در گاراژ هر سه آنها را دستگیر و به پلیس آگاهی منتقل کردند. متهمان پس از انتقال به پایگاه پلیس آگاهی به ده‌ها فقره کلاهبرداری با این شیوه و شگرد اعتراف و دیگر عضو گروهشان به‌نام «آرمان. ج» (٢٤ساله) را نیز معرفی کردند که آرمان نیز پس از گذشت چند روز از زمان بازداشت دیگر متهمان دستگیر شد و به مشارکت در کلاهبرداری اعتراف کرد.

سرهنگ کارآگاه حمدالله علیزاده، رئیس پایگاه هشتم پلیس آگاهی تهران بزرگ، با تأیید این خبر گفت: با دعوت از ده‌ها مال‌باخته و شناسایی متهمان از سوی مال‌باختگان، ارزش مالی پرونده تا این مرحله بیش از ٥٠٠‌ میلیون تومان برآورد می‌شود.

رئیس پایگاه هشتم پلیس آگاهی تهران بزرگ افزود: «در ادامه رسیدگی به پرونده و با توجه به سوابق متهمان در ارتکاب به جرائم مرتبط با کلاهبرداری و شناسایی ده‌ها مال‌باخته و به‌منظور شناسایی دیگر جرائم ارتکابی متهمان به‌ویژه شناسایی سایر شکات، دستور انتشار بدون پوشش تصاویر متهمان از سوی مقام قضائی صادر شده است و از مال‌باختگانی که موفق به شناسایی تصاویر متهمان شده‌اند، دعوت می‌شود برای پیگیری شکایات خود به این پایگاه در میدان حر، انتهای خیابان ١٢ فروردین مراجعه کنند».

کد خبر : ۴۳۱۰۵۲