خبرگزاری کار ایران

واکنش تند معاون وزیر بهداشت به تصمیم بیمه‌ها برای پرستاران

معاون پرستاری وزارت بهداشت در واکنش به مخالفت سازمان‌های بیمه‌گر با تصویب تعرفه‌های پرستاری در منزل، تاکید کرد: «تصمیم بیمه‌ها در مخالفت با تعرفه‌های پرستاری کار اشتباهی است و آنها درقبال مردم، منافع و رفاه آنها اشتباه محض کردند و باید از این تصمیم بازگردند.»

به گزارش ایلنا به نقل از سپیدآنلاین، محمد میرزابیگی با ابراز تاسف از مخالفت بیمه‌ها باتصویب تعرفه‌های پرستاری در منزل، تاکید کرد: «این مخالفت غلط است و نباید صورت می‌گرفت. ما تلاش خود را برای جلب نظر موافق اعضای شورایعالی بیمه انجام می‌دهیم، اما در عین حال دوستان از همین نمونه کار باید درس بگیرند و بدانند که هر امری، ورزیدگی و تجربه مختص به خود را می‌خواهد. همچنین باید این را هم بدانند که وقتی موضوعی درنظام سلامت به منافع عموم مردم تعلق می‌گیرد، همه باید کنار هم باشیم؛ نه به بهانه‌های واهی و ساختگی درمقابل هم.»

وی افزود: «این تعرفه‌ها اگر پوشش بیمه‌ای داشته باشند، مردم می‌توانند در منازل خود بسیار راحت و با هزینه و گرفتاری کمتری نسبت به بیمارستان‌ها خدمت دریافت کنند. تصویب این تعرفه‌ها برای بیمارانی چون بیماران سرطانی، بیماری‌های مزمن قلبی، کلیوی، دیابتی همچنین سالمندان، کودکان و ...که بیشتر به مراقبت نیاز دارند اقدامی ضروری و بسیار ارزشمند است و نباید بیمه‌ها چنین تصمیمی می‌گرفتند .»

معاون پرستاری وزارت بهداشت با بیان اینکه نمی‌گذاریم کار در همین‌جا ختم شود و تلاش خود را ادامه می‌دهیم، اظهار کرد: «اگرچه نسبت به قبل از این اتفاق، کار سخت‌تر شده ولی غیرممکن نشده است. این اتفاق نشان داد وقتی صحبت از مسائلی مانند سلامت، درمان، مراقبت‌ها و هزینه مردم می‌شود، وزارت بهداشت، کمیسیون بهداشت و سازمان‌های نظام پزشکی و پرستاری، همه باید کنار یکدیگر قرار گیرند نه روبه‌روی هم.»

میرزابیگی تاکید کرد: «تصمیم بیمه‌ها در مخالفت با تعرفه‌های پرستاری کار غلطی است. آنها درقبال مردم، منافع و رفاه آنها اشتباه محض کردند و بایداز این تصمیم بازگردند. رفتار وزارت رفاه و بیمه‌ها با جامعه پرستاری نیز رفتار مناسبی نیست و در این تصمیم آخر، علی رغم استفاده سیاسی وحساب شده از برخی عناوین سیاسی و صنفی پرستاری، این را نشان دادند که در حق عموم جامعه پرستاری جفا کردند.»

وی اضافه کرد: «باید از بیمه‌ها پرسید که این تعرفه‌ها را با چه میزان برآورد بار مالی رد کرده‌اند؟ اگر مردم به بیمارستان نروند و خدمت بگیرند هزینه کمتری دارند؟ یا اینکه در بیمارستان بستری شوند؟ مشخص است که صد در صد کمتر از بستری شدن در بیمارستان‌ها هزینه دارند. در بیمارستان، حداقل هزینه‌ای که بیمار می‌پردازد بابت اقامت تخت و هتلینگ است. در کنار آن، هزینه تجهیزات، دارو، درمان و مراقبت نیز حساب می‌شود. از همه مهم‌تر آسایش روحی و روانی است که خدمت‌رسانی در منزل برای بیمار فراهم می‌کند.»

میرزابیگی با بیان اینکه تصویب این تعرفه‌ها به صرف مردم و بیمارستان‌هاست، افزود: در تصمیم بیمه‌ها قطعا باید تجدید نظر شود. امیدواریم با رایزنی مناسب آن رابازگردانیم، البته قول قطعی نمی‌توان داد؛ چون وزارت بهداشت یک رای دارد، اما با همین یک رای تلاش می کنیم حقوق مردم و پرستاران احیا شود.»

معاون پرستاری وزارت بهداشت اقدام اخیر بیمه ها مبنی بر رد تعرفه‌های پرستاری در منزل را تجربه‌ای سنگین برای برخی افراد دانست و تصریح کرد: «آیا تقابل و تهییج بی‌دلیل کافی نیست؟ فرصت‌های طلایی سوختند. وزارت بهداشت دراین دوره سه بار، در تاریخ‌های چهارم مرداد ۹۴، هفتم آذر ۹۴ و ۱۶ دی ماه ۹۴، تعرفه‌های پرستاری را به صورت کامل و با جمع بندی نظر صاحب‌نظران حوزه پرستاری به وزارت رفاه و شورای‌عالی بیمه فرستاد. این اقدامات، جدید نیستند؛ بلکه در سال‌های ٩٣ و ٩۴ هم انجام شدند، اما مدعیان پیگیری مطالبات پرستاری به موقع از این فرصت‌های طلایی استفاده نکردند که قطعا حیف شد و کسانی که این فرصت‌ها را سوزاندند در پیشگاه خدا، تاریخ و پرستاران عزیز و مظلوم ما مسئول هستند.»

کد خبر : ۴۳۲۵۰۴