خبرگزاری کار ایران

نشانه‌های پارگی و کشیدگی رباط زانو

یک متخصص ارتوپدی درباره نشانه‌ها و درمان پارگی رباط زانو توضیح داد.

به گزارش ایلنا به نقل از تسنیم، منوچهر وحید متخصص ارتوپدی درباره علائم پارگی رباط پا بیان کرد: درد، تورم زانو و عدم توانایی فرد برای راه رفتن از جمله علائم پارگی رباط زانو است که هرچند بعد از مدتی ممکن است به خودی خود درمان شود اما گاه به دلیل پاره ماندن رباط، بیمار مرتب دچار پیچ خوردگی و تورم و درد زانو خواهد شد.

وی ادامه داد: این ضایعه اغلب در ورزشکاران و بخصوص فوتبالیست‌ها و کشتی گیران عارض و معمولا با بانداژ و گچ گیری پارگی ترمیم می‌شود.

وحید با بیان اینکه اگر پارگی مربوط به مینیسک باشد نیاز به عمل جراحی و آتروسکوپی زانو است، اظهار داشت: گاهی اوقات می‌توان مینیسک پاره شده را بخیه زد و اگر پارگی شاخ خلفی مینیسک در میان باشد معمولا برای درمان تورم و درد بیمار، آن را با آرتروسکوپی خارج می‌کنند.

به گفته وی، درمان درد و تورم پارگی رباط زانو حدود سه هفته زمان می‌برد و از آن پس بیمار می‌تواند به فعالیت‌های روزانه خود بپردازد.

این متخصص ارتوپدی در پاسخ به این سوال که آیا پارگی رباط خطرناکتر از شکستگی و درمانش سخت‌تر است، گفت: هر عارضه‌ای علائم و مراحل درمانی خاص خود را دارد به عنوان مثال پارگی رباط صلیبی اغلب نیاز به عمل جراحی دارد.

وی افزود: برای مینیسک پاره شده دو الی سه هفته وقت جراحی داریم اما شکستگی باید در همان هفته اول جراحی و درمان شود.

وحید یادآور شد: بعد از درد شدید همراه با ایجاد تورم در 24 ساعت اول بعد از پارگی، کاهش دامنه حرکت زانو ایجاد می‌شود و در بسیاری اوقات به دنبال پاره شدن رباط، خون زیادی در داخل مفصل زانو جمع می‌شود که به آن همارتروز می‌گویند.

کد خبر : ۴۳۵۴۸۴