خبرگزاری کار ایران

مجازات سرقت، خریدنی نیست

مجازات سرقت، حبس می‌شود و قابل تبدیل به مجازات نقدی نیست به عبارت عام خریدنی نیست.

به گزارش ایلنا، عابدی قاضی دادگاه تجدید نظر و مدیرکل گزینش قضات در برنامه «آوای قانون» رادیو گفت و گو با بیان انواع سرقت و مجازات‌های آن، اظهار کرد: مجازات سرقت، حبس می‌شود و قابل تبدیل به مجازات نقدی نیست به عبارت عام خریدنی نیست.

سرقت رایانه‌ای چیست؟

جرایم علیه محرمانگی داده‌ها سرقت نامیده نمی‌شود. به طور کلی داده‌ها حالت محرمانگی دارند و اگر کسی آن‌ها را رمز گشایی نماید جرم به حساب می‌آید اما سرقت نیست.

زمانی که هنگام ایجاد دسترسی به اطلاعات افراد رابطی برای سرور مرکزی بین دو نفر قرار دهد و اطلاعات را در حال انتقال شنود کند شنود غیرمجاز نامیده می‌شود و سرقت نیست.

اگر فردی با استفاده از یک سامانه مال شخص دیگری را انتقال دهد به آن کلاهبرداری اینترنتی گفته می‌شود و سرقت محسوب نمی‌شود.

سرقت رایانه‌ای زمانی است که کل اطلاعات از یارانه فردی به صورت الکترونیک و... برداشته یا کپی برداری می‌شود.

فروش مال مسروقه چه مجازاتی دارد؟

فروش مال مسروقه از جنبه‌های کلاهبرداری است که شامل ۷سال حبس می‌شود. موضوع سرقت شامل رفتارهای مختلفی است. گاهی فرد اموال سرقت شده را برای خود استفاده می‌کند و اینجا سرقت تمام شده و مجازات خود را داراست.

اما گاهی اموال سرقت شده به فروش می‌رسد که مجازات مستقل و جداگانه‌ای غیر از سرقت دارد و تا زمانی که رضایت صاحب مال را جلب کند مجرم محسوب می‌شود.

ربودن انسان جز سرقت محسوب می‌شود یا تعریف دیگری دارد؟

با وجود اینکه در نگاه اول ربودن انسان سرقت مال محسوب نمی‌شود اما باید دانست که می‌تواند از یک نگاه سرقت مال باشد. ماده ۶۲۱قانون مجازات‌های اسلامی، حبس از ۵ تا ۱۵ سال را برای این جرم در نظر می‌گیرد و اگر ربایش با وسیله نقلیه و یا مورد سرقت کودک باشد مجازات سنگین‌تر است. به طور کلی ربایش انسان از اقسام سرقت نیست و عنوان مستقل آدم ربایی دارد.

اگر فردی که ربوده می‌شود مجنون و یا کودک باشد و یا سلامت روانی نداشته باشد و قادر به حفظ اموال خود نباشد می‌توان گفت سرقت اموال مطرح بوده است. اما ربودن انسان بزرگسال به هدف سرقت اموال همراهش اعم از پول، موبایل و ساعت و... چون شخص قدرت حفظ اموال را دارد، هم سرقت اموال و هم آدم ربایی محسوب می‌شود.

ایجاد انشعابات غیر متعارف و استفاده شخصی از شبکه‌های توزیع نفت، برق، آب و... در داخل و بیرون شهر از مصادیق سرقت به شمار می‌آید؟

این موضوع استفاده غیرمجاز از انشعابات نامیده می‌شود. از جهت شرعی، فق‌ها سرقت قطعی تلقی نمی‌شود.. از آنجایی که بیشتر این قسمت‌ها به بخش خصوصی واگذار شده است استفاده غیرمجاز از انشعابات حق الناس محسوب می‌شود.

مجازات سرقت چیست، آیا جز قابل گذشت است؟ آیا می‌توان حبس مربوط به آن را به جزای نقدی تبدیل کرد؟

سرقت از نوع غیرقابل گذشت است و نیاز به شاکی خصوصی و گذشت وی ندارد. اگر حبس وجود داشته باشد و شاکی رضایت داشته باشد نمی‌توان آن را به جزای نقدی تبدیل نمود بلکه قانون گذار در ماده ۳۷ اجازه تقلیل درجات می‌دهد. بنابراین گذشت شاکی سبب از بین رفتن مجازات نمی‌شود.

اگر در مرحله اجرای احکام بخشش از سوی شاکی صورت گیرد دادگاه می‌تواند حبس را تقلیل دهد یا به مجازات دیگری تبدیل کند.

اگر در دادگاه سارق در مورد عدم آگاهی مال خر به سرقتی بودن مال شهادت دهد آیا مال خر تبرئه می‌شود؟

مداخله در اموال مسروقه طبق قانون مانند مخفی کردن اموال مسروقه جرم محسوب می‌شود اما اگر بدون علم باشد جرم نیست.

طبق قانون اگر کسی خرید اموال مسروقه را حرفه خود قرار دهد جرم است و محکوم به شلاق است.

صرف شهادت سارق تاثیری در جرم ندارد. اگر قاضی با توجه به وضع موجود به این نتیجه رسید که فردی مال خری می‌کند با توجه به علم متعارف خود عمل می‌کند.

سوال: اگر سارق پس از ورود به منزل و قبل از سرقت دستگیر شود جرم چیست؟

قاضی با علمی که دارد فرض‌های مختلف را تصور می‌کند و ابهامات موجود درشکایت شاکی را بررسی می‌کند.

اگر فرد به اراده خود از سرقت امتناع کند جرمی وارد نیست. اما اگر عوامل دیگری مانع از دزدی شود به نسبت موارد احکام متفاوت است.

کد خبر : ۴۴۳۷۶۱