خبرگزاری کار ایران

۱۸ میلیارد وسیله به اینترنت متصل می‌شود

مرکز ملی فضای مجازی با ارائه آمارهایی با استناد به گزارش‌های مؤسسات تحقیقاتی بین‌المللی همچون گارتنر، IDC، سیسکو و مکنزی، روند فراگیرشدن فناوری اینترنت اشیا را بین سال‌های ۲۰۱۷ تا ۲۰۲۰ پیش‌بینی کرده است.

به گزارش ایلنا ببه  نقل از شرق، برمبنای گزارش مؤسسه گارتنر، تا سال ۲۰۱۸ بیش از ۱۸‌ میلیارد وسیله به اینترنت متصل خواهند ‌شد که ۹‌ میلیارد از این اتصالات به شبکه، ناشی از اتصال اشیاست و در برآورد دیگری، همین مؤسسه اعلام کرده‌ است تا سال ۲۰۲۰ حدود ۲۶‌ میلیارد وسیله مبتنی بر اینترنت اشیا وجود خواهد داشت.

اگر میزان داده‌ای که ۲۰ سنسور در هر ساعت تولید می‌کند، برابر با ۲۴۰ رکورد باشد، دریک روز به پنج‌هزارو ٧٦٠ رکورد می‌رسد، این میزان در هر ۱۰‌ هزار تجهیز (که تعداد زیادی برای کاربردهای اینترنت اشیا محسوب نمی‌شود) به حجم درخور توجهی داده یعنی دومیلیون‌و ٤٠٠‌ هزار رکورد در هر ساعت و ٥٧میلیون و ٦٠٠هزار رکورد در هر روز خواهد رسید.

دراین‌راستا رشد ترافیک ناشی از وسایل سیار و ارتباطات بی‌سیم، چشمگیر بوده و نشان از مهیابودن زیرساخت‌های اولیه در حمایت از اینترنت اشیاست. به عنوان نمونه براساس پیش‌بینی دانشگاه دتلویت، انتظار می‌رود تا سال ۲۰۱۷ از ارتباطات ماشین با ماشین، لپ‌تاپ‌ها، تبلت‌ها، تلفن‌های هوشمند، غیرهوشمند و سایر وسایل سیار، ١١,٢ اگزابایت داده، انتقال یابد.

براساس استناد به گزارش مرکز تحقیقاتی IDC که در سال۲۰۱۴ منتشر شده نیز ٩.١ میلیارد واحد نصب‌شده اینترنت اشیا، در سال ۲۰۱۳ با نرخ رشد متوسط ترکیبی سالانه ١٧.٥ درصد تا سال ۲۰۲۰ به ٢٨.١ میلیارد دستگاه افزایش خواهد یافت که سهم کسب‌وکار از این میزان حدود ۱۱‌ میلیارد، سهم دولت و زیرساخت، ۱۲‌ میلیارد و سهم خانوار پنج میلیارد دستگاه است.

همچنین براساس گزارش سیسکو، فناوری اینترنت اشیا تا سال ۲۰۲۰ حدود ۵۰‌ میلیارد وسیله را به اینترنت متصل می‌کند، به‌طوری‌که سرانه دستگاه‌های ارتباطی از ٠.٠٨ در سال ۲۰۰۳ به ٦.٥٨ در سال ۲۰۲۰، افزایش می‌یابد.

در سال ۲۰۱۴ بیش از ۸۰ درصد شرکت‌ها به واسطه سرمایه‌گذاری در اینترنت اشیا درآمد خود را افزایش داده‌اند و میانگین این افزایش درآمدی حدود ١٥.٦ درصد بوده که این میزان برای کسب‌وکارهای پیشرو در بازار ۶۴ درصد برآورد می‌شود.

علاوه بر این، به واسطه فناوری اینترنت اشیا، تقریبا یک شرکت از هر ۱۰ شرکت، افزایش حداقل ۳۰ درصد درآمد را تجربه کرده است.

درآمد سالانه بازار اینترنت اشیا از ٢.٣ تریلیون دلار در سال ۲۰۱۴ با نرخ رشد ترکیبی متوسط سالانه ۲۱ درصد، به هفت تریلیون دلار در سال ۲۰۲۰، خواهد رسید.

پیش‌بینی سیسکو مبین آن است که بازار اینترنت اشیا در سال ۲۰۲۰ رقمی حدود ١٤.٤ تریلیون دلار را تجربه خواهد کرد.

از این میزان بیشترین سهم با میزان ٣.٧ تریلیون دلار ناشی از بهبود تجربه مصرف‌کننده بوده و حدود سه تریلیون دلار ناشی از کاهش زمان رسیدن به بازار، ٢.٧ تریلیون دلار مربوط به بهبود زنجیره عرضه و تأمین، ٢.٥ تریلیون دلار کاهش هزینه و ٢.٥ تریلیون دلار نیز مربوط به افزایش بهره‌وری نیروی کار خواهد بود.

با استناد به گزارش مکنزی، رشد دوبرابری صنایع را با بهره‌گیری از اینترنت اشیا در سال‌های آتی مورد توجه قرار داد و اظهار کرد: در میان ۹ حوزه خدمات، صنایع با ٣/٧ تریلیون دلار و بعد از آن شهرها با ١/٧ تریلیون دلار دارای بیشترین پتانسیل اقتصادی ناشی از به‌کارگیری اینترنت اشیاست. علاوه بر ۹ حوزه کاربردی مورد بررسی اینترنت اشیا، صد کاربرد منحصر‌به‌فرد جدید نیز ایجاد خواهد شد که این تغییرات از نتایج افزایش سهم اینترنت اشیا در اقتصاد جهانی خواهد بود. به‌طوری‌که درنظرگرفتن افزایش ٠.٥ تا یک درصد نرخ بهره‌وری سالانه جهانی، اینترنت اشیا تا سال ۲۰۳۰ حدود ۱۵ تریلیون دلار به GDP جهانی اضافه خواهد کرد.

همچنین برخی پیش‌بینی‌ها نیز نشان می‌دهد اینترنت اشیا در بلندمدت به رشد ۸۷درصدی اشتغال، منجر خواهد شد. کاربرد و نفوذ فناوری اینترنت اشیا در کشورهای آمریکا، کره، دانمارک و سوئیس قابل توجه است به‌نحوی‌که بیشترین سرانه دستگاه‌های اینترنت اشیا به ازای هر صد نفر در سال ۲۰۱۵ برای کشور کره  ٣٧.٩ درصد و دانمارک ٣٢.٧ درصد است.

این شاخص برای کشور آمریکا ٢٤.٩ اعلام شده است. مرکز ملی فضای مجازی با استناد به بررسی‌های به‌عمل‌آمده و نظر تحلیلگران و کارشناسان، دولت‌ها را یکی از اصلی‌ترین استفاده‌کنندگان و مهم‌ترین بازیگران زیست‌بوم اینترنت اشیا در آینده‌ای نه‌چندان دور اعلام کرده است، چراکه این فناوری بیشتر از هر چیزی روی افزایش بهره‌وری، کاهش هزینه‌های جاری و بهبود کیفیت زندگی شهروندی تمرکز دارد. گفته می‌شود اینترنت اشیا در ایران از سال‌های گذشته مورد توجه قرار گرفته و پروژه‌ها و برنامه‌های متعددی نیز دراین‌راستا تهیه شده است.

براین اساس، با شکل‌گیری نهایی شبکه ملی اطلاعات به‌عنوان زیرساخت ارتباطی فضای مجازی کشور و تأمین‌ نیازهای ارتباطی انواع ذی‌نفعان این فضا، این امیدواری وجود دارد کارآفرینان و محققان خلاق ایرانی، توسعه و استفاده از فناوری اینترنت اشیا را فرصتی ‌گران‌‌بها تلقی کرده و با بهره‌گیری از آن، به بهبود فضای کسب‌وکار و اشتغال‌زایی در کشور کمک کنند.

کد خبر : ۴۴۳۸۹۱