خبرگزاری کار ایران

بخشش قاتل ١٧ ساله پای چوبه دار

اولیای دم پسری که در ١٧ سالگی به دست نوجوانی همسن خود به قتل رسیده بود، قاتل فرزندشان را پای چوبه‌دار و بدون هیچ قید و شرطی بخشیدند.

به گزارش ایلنا به نقل از اعتماد، اولیای دم پسری که در ١٧ سالگی به دست نوجوانی همسن خود به قتل رسیده بود، قاتل فرزندشان را پای چوبه‌دار و بدون هیچ قید و شرطی بخشیدند. پدر مقتول گفته است که تا چند ساعت مانده به اجرای قصاص، قصد گذشت نداشتند اما ناگهان تصمیم‌شان تغییر کرد تا با اعطای فرصتی دوباره به قاتل، رسالتی مهم را محقق کنند. با این تصمیم، پنجمین بخشش اعدامی در سال جاری در استان کردستان رقم خورد.

ماجرای قتل به ٢ اسفند ٩٠ برمی‌گردد. در این روز، خیابان صفری سنندج شاهد درگیری دو پسر نوجوان و چاقو خوردن یکی از آنها به نام «پویا ابوالقاسمی» بود. پویا پس از انتقال به بیمارستان جان باخت تا قاتلش دستگیر و با درخواست اولیای دم به قصاص محکوم شود. از همان زمان تلاش‌ها برای جلب رضایت پدر و مادر پویا آغاز شد اما آنها که داغ نوجوان دیده بودند، بر خواسته خود اصرار داشتند تا سرانجام بامداد دیروز، متهم برای اجرای حکم، پای چوبه‌دار فرستاده شود. در حالی که چند ساعت به قصاص متهم باقی نمانده بود، تلاش‌های خانواده، خیرین و اهالی به ثمر نشست و پدر و مادر پویا در اقدامی انسان‌دوستانه، رضایت دادند.

پس از اعلام رضایت، خانواده‌های مقتول و قاتل در دفتر دادستان عمومی و انقلاب مرکز کردستان جمع شدند که محی‌الدین ابوالقاسمی، پدر مقتول در این مراسم، هدف از بخشش بی‌قید و شرط قاتل را «نهادینه کردن فرهنگ ایثار و گذشت و راحتی نفس خود در برابر خداوند متعال» اعلام کرد. او که یکی از کارکنان دانشگاه علوم پزشکی کردستان است به ایرنا گفت: «من خدمتم را با هدف نجات جان انسان‌ها آغاز کردم و همیشه دنبال بهانه‌ای برای تحقق این هدفم هستم و این‌بار موفق شدم با اعطای فرصتی دوباره به قاتل فرزندم، مهم‌ترین رسالت جامعه کارکنان علوم پزشکی را محقق کنم.» او افزود: «تا ساعت یک بامداد روز اجرای حکم، قصد بخشش نداشتیم اما الان خوشحالم که خداوند صبر بزرگی به من و خانواده‌ام عطا کرد تا بتوانیم قاتل را ببخشیم.»

یکی از نزدیکان خانواده قاتل نیز در این مراسم با تشکر از اولیای دم گفت: «خانواده ابوالقاسمی در مکتب درویشی، درس ایثار و فداکاری یاد گرفته‌اند و سرانجام مسیر رسیدگی به پرونده که به قصاص ختم شده بود را به سمت بخشش سوق دادند.» به گفته او «اولیای دم از ابتدا هم بنای قصاص نداشتند اما چون در این حادثه تنها فرزندشان را از دست داده بودند، در انتظار حکم اعدام بودند که خوشبختانه آموزه‌های اسلامی و درس‌های صبر و بردباری، شرایط را برای گذشت فراهم کرد. خیلی از آشنایان خانواده قاتل هم برای جلب رضایت آمده بودند و در نهایت پدر و مادر پویا بدون هیچ چشم داشتی رضایت دادند. »

کاظم قلی وند، معاون دادستان کردستان نیز که در این مراسم حضور داشت، این بخشش را پنجمین گذشت از حکم قصاص در سال جاری در کردستان اعلام کرد و گفت: خانواده مقتول علاوه بر بخشش، آیین مولودی خوانی حضرت رسول (ص) را هم در محله اقامت خود برگزار می‌کنند. قاتل به همراه خانواده‌اش نیز در این جلسه علاوه بر تشکر و قدردانی از خانواده مقتول با ابراز خوشحالی گفتند که هیچ‌وقت خاطره خوش این بخشش را از یاد نمی‌برند.

کد خبر : ۴۴۳۹۱۷