خبرگزاری کار ایران

انهدام باند ضرب سکه‌های تقلبی در تهران

تحقیقات پلیسی برای دستگیری فردی که از یک طلافروش کلاهبرداری کرده بود، به کشف کارگاه تولید سکه‌های تقلبی منجر شد.

به گزارش ایلنا به نقل از شرق؛ مالک یک صرافی در محدوده آریاشهر اواسط آذر ماه با مراجعه به کلانتری شهرک قدس اعلام کرد فردی ده‌ها سکه تقلبی طلای تمام‌بهار آزادی به او فروخته است.

شاکی پرونده پس از حضور در پایگاه دوم پلیس آگاهی در اظهاراتش به کارآگاهان گفت: «از مدتی پیش، فردی به‌نام مهدی در چندین نوبت با مراجعه به صرافی من در منطقه آریاشهر اقدام به فروش سکه تمام‌بهار آزادی کرد؛ هر بار او چندین سکه طلا برایم می‌آورد و در این مدت مجموعا ٣٩ سکه تمام‌بهار آزادی وکیوم‌شده در بسته‌بندی‌های متعلق به صرافی‌های معتبر تهران و کشور، از سوی این شخص به بنده فروخته شد».

شاکی پرونده درباره نحوه اطلاع از تقلبی‌بودن سکه‌ها توضیح داد: «برای فروش سکه‌ها به صرافی یکی از همکاران رفته بودم؛ به پیشنهاد او وکیوم تعدادی از سکه‌ها را باز کردم و در آنجا متوجه شدیم تمامی سکه‌ها تقلبی است».

کارآگاهان بعد از شنیدن اظهارات شاکی با بهره‌گیری از بانک مجرمان سابقه‌دار موفق به شناسایی «مهدی.‌س» (متولد ١٣٤٦) به عنوان یکی از مجرمان سابقه‌دار شدند که پیش از این‌ بارها به اتهام کلاهبرداری و ضرب و جرح عمدی، دستگیر و روانه زندان شده است.

مأموران با اطلاعات به‌دست‌آمده از سوابق متهم، مخفیگاه «مهدی» را در منطقه مرزداران شناسایی و در مراجعه به این محل اطلاع پیدا کردند «مهدی» از این مکان جابه‌جا شده و هیچ‌گونه رد و نشان مشخصی نیز از خود بر ‌جای نگذاشته است.

در ادامه تحقیقات پلیسی، کارآگاهان موفق به شناسایی یک دستگاه خودرو سواری‌ ام‌و‌‌ام نقره‌ای‌رنگ متعلق به مهدی شدند که بلافاصله دستور توقیف خودرو به‌ همراه دستگیری سرنشینان خودرو در سیستم جامع پلیس ثبت شد.

مدتی بعد مأموران گشت آشکار پلیس آگاهی تهران بزرگ در منطقه جنت‌آباد موفق به شناسایی این خودرو شدند و ضمن توقیف آن، راننده‌اش را دستگیر کردند.

با انتقال راننده خودرو توقیفی به پایگاه دوم پلیس آگاهی تهران بزرگ، «مهدی» شناسایی شد و در همان تحقیقات اولیه و پس از مواجهه حضوری با شاکی پرونده، به فروش سکه‌های تقلبی به شاکی و اطلاع‌داشتن از تقلبی‌بودن تمامی سکه‌های فروخته‌شده اعتراف کرد.

«مهدی» در اعترافاتش عنوان کرد سکه‌های تقلبی را از شخصی به ‌نام کامران در محدوده خیابان کریمخان تحویل می‌گرفت و در ازای فروش هر سکه طلای تقلبی در طرح تمام‌بهار آزادی، مبلغ ٤٠٠‌ هزار تومان را برای خودش برمی‌داشت و مابقی پول به‌دست‌آمده از فروش هر سکه را به این شخص تحویل داده است.

در ادامه با شناسایی محل فعالیت و تردد کامران در خیابان کریمخان، این شخص با هویت واقعی «محمد.س» (٥١ساله) شناسایی، دستگیر و در بازرسی اولیه از وی یک سکه طلای تقلبی طرح تمام‌بهار آزادی کشف شد. در ادامه با شناسایی محل فعالیت «محمد.س» در پشت‌بام یک مجتمع تجاری در محدوده خیابان کریمخان، کارآگاهان موفق به شناسایی کارگاه ضرب سکه‌های تقلبی با استفاده از برند صرافی‌های معتبر کشور و تهران شدند.

سرهنگ کارآگاه سعدالله گزافی، رئیس پایگاه دوم پلیس آگاهی تهران بزرگ، با تأیید این خبر گفت: «در ادامه رسیدگی به این پرونده، تمامی تجهیزات استفاده‌شده در ضرب سکه‌های تقلبی و همچنین بسته‌بندی آنها توقیف و تمامی این تجهیزات به پایگاه دوم پلیس آگاهی تهران بزرگ منتقل شد».

رئیس پایگاه دوم پلیس آگاهی تهران بزرگ، با اعلام خبر طرح شکایت رسمی اتحادیه فروشندگان و تولید‌کنندگان طلا، جواهرات و سکه تهران از متهم پرونده، در پایان این خبر عنوان کرد: «علاوه بر طرح شکایت صورت‌گرفته از سوی اتحادیه مربوطه، مالکان چندین صرافی مطرح کشور نیز به عنوان شکات خصوصی اقدام به طرح شکایت از متهم اصلی پرونده کردند و درحال‌حاضر، متهمان با قرار بازداشت موقت روانه زندان شده‌اند و پرونده آنها نیز در شعبه سوم بازپرسی دادسرای ناحیه ٣٦ تهران، در حال رسیدگی است.

کد خبر : ۴۴۴۲۹۲