خبرگزاری کار ایران

٢ زن جوان، قربانی انتقام‌گیری اینترنتی

دو زن جوان که در فضای مجازی هدف انتقام‌گیری قرار گرفته بودند، با طرح شکایت در پلیس فتا، باعث دستگیری متهمان شدند.

به گزارش ایلنا روزنامه شرق نوشت؛ در اولین پرونده، عامل ایجاد مزاحمت برای دختر مشهدی از سوی پلیس فتای استان خراسان‌ رضوی شناسایی و دستگیر شد.

سرهنگ جواد جهانشیری، رئیس پلیس فتای استان خراسان ‌رضوی، در تشریح این پرونده بیان کرد: دختری بسیار مستأصل و ناراحت به پلیس فتا مراجعه و درخواست رسیدگی به شکایت خود را مطرح کرد.

وی افزود: شاکی در اظهارات اولیه خود با بیان اینکه مدتی است در شبکه‌های اجتماعی، فردی با سوء‌استفاده از اطلاعات هویتی وی، اقدام به هتک حرمت و ایجاد پروفایلی با مشخصات وی در شبکه‌های اجتماعی کرده و کارهای منافی عفت را به او منتسب می‌کند‌، درخواست شناسایی هویت متهم را داشت.

سرهنگ جهانشیری ادامه داد: ‌با توجه به موضوع شکایت، رسیدگی به پرونده در دستور کار کارشناسان پلیس قرار گرفت و در اقدامات فنی انجام‌شده، هویت متهم در شهر ساری شناسایی و پس از هماهنگی قضائی، متهم دستگیر شد.

رئیس پلیس فتای استان خراسان ‌رضوی گفت: متهم ٣٢ساله که هم‌کلاسی ١٢ سال پیش شاکی از کار درآمد، در رویارویی با شواهد فنی، بزه خود را پذیرفت و درباره مزاحمت ایجاد‌شده، با اظهار ندامت گفت: هنگامی‌ که در مشهد دانشجو بودم، با شاکی آشنا شدم و چندین مرتبه به خواستگاری وی رفتم؛ ولی به دلیل نداشتن شرایط لازم از دید آنها، با جواب منفی از سوی خانواده شاکی مواجه شدم. از شاکی و خانواده‌اش کینه به ‌دل‌ گرفتم و با دیدن فعالیت وی در یکی از شبکه‌های اجتماعی بین هم‌کلاسی‌های گذشته‌، با جازدن خودم به عنوان یکی از هم‌کلاسی‌های دختر، اطلاعات هویتی وی را به سرقت بردم و با سوء‌استفاده و درج مطالب موهوم، قصد داشتم آبروی وی را در فضای سایبری و به‌وی‍ژه میان هم‌کلاسی‌های سابقمان ببرم.

سرهنگ جهانشیری تصریح کرد‌: متهم این پرونده نیز به همراه مستندات موجود برای تعیین تکلیف نهایی به دادسرا اعزام شد.

درهمین‌حال، مردی ٥٦ساله که با نیت انتقام، اقدام به مزاحمت و تهدید به اسیدپاشی در فضای مجازی می‌کرد، از سوی پلیس فتا شناسایی و دستگیر شد.

سرگرد مرتضی ابوطالبی، رئیس پلیس فتای استان یزد، دراین‌باره توضیح داد: زنی شکایتی را مطرح کرد مبنی بر اینکه شخصی در فضای مجازی و در شبکه‌های مختلف اجتماعی برای او ایجاد مزاحمت کرده و اعلام کرده از او عکس و فیلم دارد و می‌خواهد آنها را پخش کند و چند نفر از دوستان او را نیز در فضای مجازی از این طریق نسبت به وی بدبین کرده و به آنها نیز گفته از او عکس و فیلم داشته و قصد آبروریزی دارد.

وی ادامه داد: با توجه به اینکه شاکی در اظهارات خود اعلام کرده بود این مزاحمت‌ها در فضای واقعی نیز ادامه داشته و با ریختن اسید روی خودرو‌، شکستن شیشه منزل وی و ارتباط با چند نفر از دوستان شاکی، زندگی را برای او سخت کرده است، کارشناسان پلیس روش‌های مختلفی برای مشخص‌شدن هویت متهم به کار بردند که با تلاش شبانه‌روزی، کارشناسان پلیس موفق به کسب شماره سیم‌کارت متهم شدند.

سرگرد ابوطالبی ادامه داد: با بررسی سیم‌کارت متهم، مشخص شد این شماره فقط روی یک گوشی فعال شده و همه مشخصات مالک آن نیز جعلی است؛ ولی در روند بررسی شماره مد‌نظر و اقدامات تخصصی از این طریق، ایمیل وی استخراج و هویت واقعی متهم به دست آمد و با هماهنگی‌های قضائی، متهم ٥٦ساله، بازنشسته و فوق‌لیسانس، دستگیر و به پلیس دلالت منتقل شد.

رئیس پلیس فتای استان یزد در ادامه گفت: با توجه به دستور مقام قضائی، گوشی‌های متهم توقیف شد و در آزمایشگاه ادله پلیس، آنها را بررسی و بازبینی کردند. متهم ابتدا اتهامش را انکار کرد؛ اما بعد از مواجهه با ادله و مستندات استخراج‌شده از آزمایشگاه ادله دیجیتال پلیس، لب به اعتراف گشود و گفت: شاکی چند ماه پیش صیغه داماد من شد. دخترم متوجه این موضوع شد و با وجود فرزندی چهارساله، زندگیشان به نابودی کشیده شد. این زن باعث شد دخترم از دامادمان طلاق بگیرد. من نیز از این طریق خواستم زندگی او را خراب کنم.

متهم پرونده به دادسرای عمومی و انقلاب شهرستان یزد معرفی شد.

کد خبر : ۴۴۸۰۵۸