خبرگزاری کار ایران

فریاد پلاسکو را بشنویم

حادثه دلخراش و عبرت انگیز ساختمان پلاسکو حاوی درس های بزرگی برای ارتقای ایمنی و سلامت شهروندان بود

به گزارش ایلنا، نورالدین آهی-کارشناس امور سیاسی در جهان اقتصاد نوشت: حادثه دلخراش و عبرت انگیز ساختمان پلاسکو حاوی درس های بزرگی برای ارتقای ایمنی و سلامت شهروندان بوده و این اتفاق تاثرانگیز نشان داد شهر تهران در مواجه با بحران های احتمالی کمترین آمادگی لازم را داشته و باید برای مواجه با بحران های بزرگتر تجهییز به امکانات و دانش روز را سر لوحه خود قرار دهد.

برای حل دنبال ابزارهای لازم برای بهبود وضعیت فعلی باشیم باید بپذیریم شهر با کمترین توجه به امکانات زیربنایی، شهرسازی، عمرانی و ایمنی فربه و فربه ترشده است. با مدیریت هوشمندانه و نخبه گرا باید تلاش کرد مدیریت شهری شامل افراد متخصص و صاحب علم و دانش شهری بوده و برای حل مسائل کلان نگر-آینده نگر بوده و در قبال تصمیمات مسئول و پاسخگو باشند.

باید قبول کنیم ما نیز در ایجاد این فضا مسئول هستیم چون درانتخابات شورای شهر بدون توجه به برنامه گرفتار فضای احساسی و سیاسی شده و در تصمیم خود گاهی مسیر درستی را طی نمی کنیم. برای غلبه باید با ارتقای فضای فرهنگی، مسئولیت اجتماعی خویش را تقویت کرده و در هنگام رای خود را در برابر وجدان عمومی پاسخگو بدانیم.

با تغییر رویکرد به این نکته اساسی توجه کنیم که درک مناسبی از خود شهر و جامعه داشته باشیم و با توجه به وجدان عمومی جامعه و نقش اجتماعی خود دست به انتخابی بزنیم که جامعه و شهر را دچار خسران نکرده و خود نیز گرفتار آسیب و عواقب آن نشویم.

به وضوح مشاهده کردیم پلاسکو فریاد برآورد. اگر درعرصه مدیریت شهری بافقدان مدیران کارامد و هوشمند و تجهییز به علم روز شهری روبرو نبودیم آسیب های اجتماعی، اقتصادی و جانی کمتری متوجه شهروندان می شد.

امروزه شهر تهران گرفتار آلودگی هوا، ترافیک،آسیب های اجتماعی، عدم ایمن سازی، اعتیاد، کودکان کار، تراکم فروشی، نابودی باغات و… شده است و این فقط و فقط برای حلش عزم ملی می طلبد و برای غلبه بر آن تجهییز شهر، به تخصص، تعهد و در یک کلام مدیریت جهادی به دور از حوادثی و خود را وقف شهر نمودن می باشد.

پس کی باید درس بگیریم، وقت آن رسیده خود را در معرض قضاوت محکم وجدان قرار دهیم. این ما هستیم که باید جوابگو باشیم. پلاسکو حجت را بر همه مردم و گروههای سیاسی تمام کرد. باید در ارائه لیست برای شورای شهر تخصص اولویت اول و اساسی را داشته و برای انتخاب افراد غیر مرتبط با مدیریت شهری حذر کرده و یک بار تمام قد پارلمان شهری متخصص، کارامد و درخور حل مشکلات شهر تهران تشکیل داده و برای ارتقای شهر تهران از لحاظ کیفیت زندگی بهتر تصمیم ساز شویم.

لازم است در تعامل بین شهرداری، وزارت کشور، دولت و مجلس قوانین لازم و بودجه مورد نیاز از طروق قانونی برای افزایش ایمنی شهر لحاظ گردد. بی تردید با شرایط موجود هم می توانستیم حوادث را پیشگیری و کنترل نماییم، اما با تصویب مصوبات لازم و مدیریت یک پارچه بایست به فکر آمادگی در برابر اتفاقات بزرگ و ناگوارتر باشیم. کشور ما روی گسل های متعدد قرار دارد، در صورتی با یک زلزله چندین ساختمان مثل پلاسکو تخریب شود با وضعیت موجود به نظر می رسد اقدام موثر و مناسبی را نمی توان تصور کرد.

حادثه پلاسکو نشان داد مردم در مسائل با نگاه ملی همگرایی و احساس مسئولیت بی نظیری داشته و بسیاری از مسئولان اجرائی نیز با حضور فیزیکی در این احساس خود را شریک دانستند اما باید بدانیم این حضور مسئولان شرط لازم بوده و باید برای ارتقای کیفیت مواجه با این حوادث مسئولان اجرائی خود را مجهز به تدبیر و هوشمندی قبل از اتفاق کنند و با تغییرات در سطح مدیریت غیر تخصصی و اولویت قراردادن امنیت جانی و مالی شهروندان به روزهای خوش و با کیفیت خوب زندگی در شهر تهران برسیم.

کد خبر : ۴۵۲۹۴۰