خبرگزاری کار ایران

پهپاد‌های آینده؛ ترکیبی از حشره و پهپاد

پهپاد‌های آینده شاید دیگر به حشرات شباهتی نداشته باشند، بلکه خود حشره باشند، یا ترکیبی از حشره و پهپاد که بتوان آنها را کنترل و هدایت کرد.

به گزارش ایلنا به نقل از همشهری آنلاین، براساس گزارش دیسکاوری، پروژه ایجاد هیبرید حشره-پهپاد طرحی مشارکتی است که توسط شرکت تحقیقاتی دراپر و لابراتوار ژنیلا در موسسه پزشکی هاوارد هاگز ارائه شده‌است، شامل استفاده از یک کوله‌پشتی کوچک الکترونیک برای هدایت حشراتی مانند سنجاقک با استفاده از سیگنال‌های دوربرد است.

هدف از اجرای این پروژه استفاده از سنجاقک‌ها برای انجام عملیات تجسسی یا عملیاتی مفید‌تر، مانند گره‌افشانی هدایت شده توسط گروهی از سنجاقک‌ها یا زنبورهای هیبریدی خواهد بود.

اگرچه هنوز این حشرات هیبریدی به پرواز درنیامده‌اند،‌ اما چیزی تا برقراری ارتباط میان قطعات الکترونیکی و سلول‌های مغز حشرات باقی نمانده‌است تا به این شکل کنترل حرکان این موجودات به دست دانشمندان بیافتد.

این اولین‌باری نیست که از سنجاقک‌ها به عنوان مدلی برای پرواز استفاده می‌کنند. پیش از این نیز با الهام از این حشرات روباتی ساخته شده‌است. دیگر گروه‌ها نیز به واسطه تزریق ژن به درون سلول‌های مغز حشرات و استفاده از پالس‌های نوری توانسته‌بودند رفتار حشرات را کنترل کنند.

دلیل استفاده از سنجاقک‌ها در این پروژه مشخص بودن الگوی پرواز این حشره و داشتن نورون‌های بزرگتر نسبت به دیگر حشرات است. محققان امیدوارند تا سال آینده بتوانند اتصال میان تراشه‌های الکترونیکی و سلول‌های مغز این حشره را برقرار سازند.

کد خبر : ۴۵۳۰۹۹