خبرگزاری کار ایران

رونق یافتن حجم معاملات با آزاد سازی سهام بانک‌ها

این روزها، پیامدهای منفی گشایش نمادهای متوقف بانکی، دغدغه اصلی بازار سرمایه شده به گونه ای که نگرانی های زیادی نسبت به افت دوباره شاخص کل وجود دارد.

به گزارش ایلنا روزنامه جهان اقتصاد درباره آخرین تحولات بازار بورس  نوشت: مسئولان سازمان بورس و اوراق بهادار از بازگشایی ۲ نماد بانک تجارت و صادرات در هفته جاری خبر داده‌اند و پیش بینی‌ها از افت قابل توجه شاخص کل پس از گشایش آنها حکایت دارد.

عملکرد سازمان بورس در بازگشایی بانک ملت مناسب بود زیرا محدودیتی قایل نشدند و گذاشتند که قیمت به شکل تعادلی و بر اساس عرضه و تقاضا تعیین شود، زیرا اگر سهم بر روی قیمت‌های بالا باز می‌شد، بازار را به شدت متاثر می‌کرد. اما باید خیلی زودتر از اینها اقدامات در خصوص صورت‌های مالی بانک‌ها انجام می‌شد تا همه اشتباهاتی را که  در چند سال گذشته رخ داده بود نباید به پای سهامداران فعلی می‌نوشتند و آنها را دچار زیان می‌کردند؛ هرچند البته قدری این رویکرد تعدیل شد.

بالاخره باید از یک جایی شروع می‌کردند تا ابهاماتی که در صورت‌های مالی بانک‌ها بود رفع شود، ولی ای کاش زودتر اقدام می‌شد تا سهامداران در این حد زیان نمی‌دیدند.

برخی کارشناسان عقیده دارند تاثیر منفی و روانی بازگشایی نمادهای متوقف بانکی کوتاه مدت است، زیرا بازگشایی این نمادها می‌تواند حجم عمده و قابل توجهی از نقدینگی‌های مسدود شده را به چرخه معاملات بازگرداند و رونق مجدد بازار را به همراه داشته باشد. به گزارش سنا، به گفته احسان عامری اگرچه روند بازگشایی نمادهای متوقف می‌تواند همانند هفته گذشته موجب ایجاد فضای روانی و منفی در بازار سرمایه شود، اما با نگاهی دقیق‌تر می‌توان این بازگشایی‌ها را مثبت ارزیابی کرد.

همچنین بازگشایی نمادهای متوقف بانکی، فعالان بازار سرمایه را از بلاتکلیفی چند ماهه خارج می‌کند.

این کارشناس بازار سرمایه با بیان اینکه با توجه به صورت‌های مالی بانک ملت، قابل پیش بینی بود که بازگشت این نماد بزرگ بورسی همراه با افت قیمت باشد، بیان داشت: این گشایش می‌تواند، در میان مدت، موجب تحریک مولفه‌های اصلی بازار از جمله حجم معاملات و ارزش بازار شود.

نکته مهم آن است که بازگشایی نماد بانک‌ها در هفته‌های آتی می‌تواند حجم عمده و قابل توجهی از نقدینگی‌های مسدود شده را به چرخه معاملات بازگرداند و رونق مجدد بازار را به همراه داشته باشد.

اگرچه، با بازگشایی نماد بانک ملت شاهد از بین رفتن ۳۶ هزار میلیارد ریال نقدینگی در بازار سهام بودیم اما این بازگشایی پس از مدت زیادی توقف می‌تواند شفافیت بازار را که یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های بازارهای مالی است، افزایش دهد.

در شرایطی که گزارش‌های منتشر شده شرکت‌ها برای ۹ ماهه نخست سال هم حاکی از بهبود شرایط اقتصادی است، بازگشایی این نمادهای بزرگ سبب برداشتن فشار فروش از دیگر نمادهای بورسی می‌شود که در نهایت به نفع رونق بازار است.

بازگشایی نماد بانک‌ها نگرانی‌های سرمایه‌گذاران را از بین می‌برد و به همان ترتیبی که سه شنبه گذشته شاهد آن بودیم، پس از پشت سر گذاشتن یک شوک مقطعی، در میان مدت با رفتار منطقی همراه خواهد بود. از طرفی نیز شاهد آن هستیم با این بازگشایی‌ها در صنعت بانکداری، ریسک صنعت بانکداری برای سرمایه‌گذاری کاهش می‌یابد.

کد خبر : ۴۵۳۳۸۵