خبرگزاری کار ایران

«تنگناترس» چیست؟

نشانه‌های تنگناترس پس از یک محرک برای فوبیا، از قبیل حضور در اتاقی با درهای بسته یا فضاهای شلوغ پدیدار می‌شوند.

به گزارش ایلنا، تنگناترس، یک فوبیا موقعیتی است که به واسطه ترس شدید و غیرمنتطقی از فضاهای تنگ یا شلوغ شکل می‌گیرد. تنگناترس می‌تواند به واسطه چیزهایی مانند گیرافتادن دراتاقی بدون پنجره، آسانسوری شلوغ، یا رانندگی در بزرگراهی با ترافیک سنگین تحریک شود.

افرادی که تنگناترس را تجربه می‌کنند ممکن است احساسی مانند تجربه یک حمله هراس را داشته باشند، اگرچه تنگناترس یک اختلال ترس نیست. برای برخی افراد، تنگناترس ممکن است خود به خود از بین برود. برخی دیگر ممکن است نیازمند درمان برای مدیریت و مقابله با نشانه های خود باشند.

نشانه‌ها

تعریق، لرزیدن، گرگرفتگی، احساس ترس شدید یا وحشت، اضطراب، تنگی نفس، نفس نفس زدن، ضربان قلب سریع، فشردگی قفسه سینه یا درد، حالت تهوع، احساس ضعف یا سبکی سر، احساس گیجی یا سردرگمی

موقعیت‌های بسیاری می‌توانند محرک تنگناترس باشند که از جمله محرک‌ها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

حضور در اتاقی کوچک فاقد پنجره، سواری در هواپیما یا خودرویی کوچک، حضور در آسانسوری شلوغ، انجام تصویربرداری ام‌آر‌آی یا سی‌تی اسکن، حضور در اتاقی بزرگ اما شلوغ مانند شرکت در یک مهمانی یا کنسرت، قرار گرفتن در کمد.

از دیگر مکان‌هایی که می‌توانند محرک تنگناترس باشند می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

توالت‌های عمومی، کارواش‌ها، درهای چرخان، اتاق‌های پرو در لباس فروشی‌ها، غارها یا فضاهای تنگ که باید در آنها خزید، تونل‌ها

درمان

رفتار درمانی شناختی

یک درمانگر رفتار شناختی چگونگی کنترل و تغییر افکار منفی، که از موقعیت‌هایی که محرک تنگناترسی هستند، ناشی می‌شوند را به شما آموزش می‌دهد. با فراگیری چگونگی تغییر افکار، شما می‌توانید تغییر واکنش خود به این موقعیت‌ها را فرا بگیرید.

رفتار درمانی عقلانی هیجانی

این روش شکلی عمل‌گرا از روش رفتار درمانی شناختی محسوب می شود که بر حال حاضر متمرکز است. رفتار درمانی عقلانی هیجانی نگرش‌ها، احساسات و رفتارهای ناسالم را هدف قرار می‌دهد. این روش از تکنیکی به نام «چون و چرا» برای کمک به توسعه باورهای واقعی و سالم استفاده می‌کند.

کسب آرامش و تجسم

درمانگرها به طور معمول استفاده از تکنیک‌های کسب آرامش و تجسم مختلف را هنگامی که در یک موقعیت تنگناترسی قرار دارید، پیشنهاد می‌دهند. این تکنیک‌ها ممکن است شامل تمریناتی مانند شمارش از 10 به صفر یا تجسم مکانی امن باشند. این تکنیک‌ها به آرامش اعصاب و فرونشاندن ترس کمک می‌کنند.

مواجهه درمانی

مواجهه درمانی به طور معمول برای درمان اختلالات اضطراب و فوبیاها مورد استفاده قرار می‌گیرد. فرد در این روش درمانی، در یک موقعیت غیر خطرناک قرار می‌گیرد که تنگناترسی وی را تحریک می‌کند، و از طریق مواجهه با آن بر ترس خود غلبه کند. ایده پشت مواجهه درمانی این است که هرچه بیشتر در معرض آن چه شما را می‌ترساند، قرار بگیرید، به تدریج، کمتر از آن دچار ترس خواهید شد.

تجویز دارو

پزشک ممکن است داروهای ضد افسردگی یا ضد اضطراب را نیز برای کمک به درمان ترس و نشانه‌های جسمانی فرد مبتلا به تنگناترس تجویز کند.

منبع: عصر ایران

کد خبر : ۴۵۵۷۷۳