خبرگزاری کار ایران

برندهای چینی در تعقیب سامسونگ و اپل

مؤسسه تحقیقاتی TrendForce گزارش خود از حجم تولید جهانی گوشی هوشمند را در سال ٢٠١٧ منتشر کرد.

به گزارش ایلنا، طبق این گزارش، میزان تولید گوشی‌های هوشمند در سال ٢٠١٦، با ٤,٧ درصد افزایش نسبت به سال ٢٠١٥، در مجموع به ١.٣٦‌ میلیارد دستگاه رسید.

توقف تولید Galaxy Note٧، یکی از علت‌هایی است که موجب شد حجم تولید گوشی‌های هوشمند سامسونگ نسبت به سال ٢٠١٥، حدود ٣.٣ درصد افت داشته باشد، اما این عامل هم نتوانست جایگاه نخست سامسونگ در بین تولیدکنندگان را متزلزل کند.

اپل نیز مثل گذشته رتبه دوم تولید را در اختیار دارد. برندهای چینی هوآوی، OPPO و Vivo نیز به‌ترتیب در مقام‌های سوم تا پنجم قرار می‌گیرند.

بنا بر آنچه در گزارش اخیر TrendForce آمده، مجموع تولید برندهای چینی در سال ٢٠١٦ بالغ بر ٦٢٩‌ میلیون دستگاه گوشی هوشمند بوده است.

این در حالی است که مجموع گوشی‌های هوشمند تولید‌شده از سوی سامسونگ و اپل در سال ٢٠١٦ برابر با ٥١٩‌ میلیون دستگاه می‌شود.

پیش‌بینی می‌شود برندهای چینی در سال ٢٠١٧ حدود ٥٠ درصد از بازار جهانی گوشی‌های هوشمند را در اختیار داشته باشند که در این صورت، چالش بزرگ‌تری برای دیگر برندهای بین‌المللی محسوب خواهند شد.

سهم سامسونگ از بازار جهانی گوشی هوشمند در سه سال اخیر به شکل یکنواختی کاهش یافته، به طوری که این شرکت در سال ٢٠١٤ حدود ٢٨ درصد از سهم بازار را در اختیار داشت، ولی این میزان در سال ٢٠١٥ به ٢٥ درصد و در سال ٢٠١٦ به ٢٣ درصد تنزل پیدا کرد.

به گفته TrendForce، رقابت شدید سامسونگ با برندهای چینی در تمام سطوح - از گوشی‌های هوشمند پیشرفته گرفته تا گوشی‌های هوشمند میان‌رده و رده‌پایین - علت اصلی کاهش سهم این شرکت از بازار است. در نتیجه، حجم تولید گوشی‌های هوشمند سامسونگ در سال ٢٠١٦ نسبت به سال قبل ٣.٣ درصد کاهش داشته است.

به گزارش وب‌سایت mobile، گفتنی است طبق پیش‌بینی TrendForce، کسب‌وکار گوشی هوشمند سامسونگ در سال ٢٠١٧ مجددا با مشکلاتی گریبان‌گیر بوده و احتمالا در پایان سال جاری میلادی باز هم با افت سالانه حجم تولید مواجه خواهد شد.

حجم تولید گوشی‌های آیفون اپل در سال ٢٠١٦ با افت ١١.٥درصدی نسبت به سال ٢٠١٥، به ٢٠٩‌ میلیون دستگاه کاهش یافت. اقبال عمومی برای خرید آیفون ٧ و ٧ پلاس در سال ٢٠١٦، در بهترین حالت ممکن، متوسط بوده، چراکه به اعتقاد TrendForce، این دو مدل فاقد نوآوری‌های لازم برای جذب مشتری بودند. درست است که اپل در پایان سال ٢٠١٦ با دراختیارداشتن ١٥.٣ درصد از سهم بازار، همچنان رتبه دوم تولید اسمارت‌فون را از آنِ خود کرد، اما باید توجه داشت فاصله این شرکت با هوآوی - که در رتبه سوم قرار دارد - تنها پنج درصد است. سال ٢٠١٧، دهمین سالگرد تولید آیفون بوده و به احتمال زیاد آیفونی که در این سال به بازار عرضه می‌شود، آیفون٨ نام می‌گیرد.

آخرین پیش‌بینی‌های TrendForce، حاکی از آن است که حجم تولید آیفون در سال ٢٠١٧ با رشدی تک‌رقمی همراه خواهد بود. حجم تولید گوشی‌های هوشمند ال‌جی در سال ٢٠١٦، آن‌طور که انتظار می‌رفت درخورتوجه نبود، چراکه پرچم‌دار این شرکت، G٥، که در نیمه نخست سال ارائه شد، نتوانست مشتریان را به خود جلب کند.

به‌علاوه، عملکرد ال‌جی در تولید گوشی‌های هوشمند رده‌پایین و میان‌رده نیز کم‌فروغ بوده است.

در نتیجه ال‌جی تنها توانست حجم تولید گوشی‌های هوشمند خود را با ١٠ درصد افزایش سالانه به ٧٥‌ میلیون دستگاه در سال ٢٠١٦ برساند. سرمایه‌گذاری کلان هوآوی در بخش تحقیق و توسعه (R&D)، به‌ویژه در HiSilicon (شرکت زیرمجموعه هوآوی فعال در عرصه تولید چیپ‌ست)، ثمربخش بوده و این شرکت از راه تولید پروسسورهای موبایلی و همچنین انباشتگی مالکیت‌های معنوی، سود خوبی کسب می‌کند.

بنابراین برندهای چینی هم‌اکنون این قدرت را دارند که با ارائه محصولاتی قابل رقابت با رقبای بین‌المللی، به سایر بازارهای جهان ورود کنند. درعین‌حال، هوآوی می‌تواند از بروز چالش‌های حقوقی مرتبط با آن دسته از پتنت‌های فناوری که به اسمش ثبت شده‌ نیز جلوگیری کند.

درحال‌حاضر، هوآوی در تولید تمام گوشی‌های هوشمند پیشرفته خود از چیپ‌ست‌های Kirin -محصول خود هوآوی - بهره برده ولی در تأمین چیپ‌ست‌های گوشی‌های میان‌رده و رده‌پایینش هنوز با شرکت‌هایی مانند مدیاتک و کوالکام همکاری می‌کند. همچنین هوآوی موفق شده با شرکت‌های بزرگ مخابراتی در سراسر جهان رابطه خوبی برقرار کند.

هوآوی - که در سال ٢٠١٥، حجم تولید گوشی‌های هوشمند خود را به بیش از صد میلیون دستگاه در سال رسانده بود - در سال ٢٠١٦ نیز توانست میزان تولید گوشی‌های هوشمندش را با رشد سالانه ٢١.٣ درصد، به رقم ١٣١‌ میلیون دستگاه افزایش داده و جایگاه سوم خود را در رده‌بندی جهانی تثبیت کند. OPPO و Vivo برندهایی چینی هستند که در سال ٢٠١٦ با اتکا به استراتژی‌های فروش موفقیت‌آمیز و تولید گوشی‌های هوشمندی با مشخصات بالاتر، توانستند حضوری توفانی در بازار داشته باشند.

حجم تولید گوشی‌های هوشمند OPPO و Vivo در سال ٢٠١٦، روی‌هم‌رفته بالغ بر ١٨٠‌ میلیون دستگاه بوده است.

کد خبر : ۴۵۶۰۲۲