خبرگزاری کار ایران

ترجمه دایره المعارفی مهم در شناخت مبانی و اصولِ سیاست­ ورزی حزبی؛

کتابِ ارزشمندِ “دانشنامه سیاست حزبی” را انتشارات “روزنه” در ۶۷۴ صفحه و با بهای ۴۶۵۰۰ تومان روانه پیش‌خانِ کتابفروشی‌ها کرده است. بهراد بهشتی نقدی بر این کتاب نوشته است.

به گزارش ایلنا، امروزه “دموکراسی” در قالب نظام‌های انتخاباتی، وجهِ غالبِ سیاست­ ورزی در جوامعِ مدرن و پیشرفته است و فعالیتِ مؤثرِ احزاب، نهادهای مدنی و رسانه‌های آزاد نیز بخشِ مهم و جدایی­ ناپذیر این گونه نظام‌ها به­ شمار می‌رود؛ به­ گونه‌ای که دموکراسی و انتخابات، بدونِ حضورِ آزادِ احزاب، تشکل‌های غیردولتی و رسانه‌ها، به موجودِ ناقص­ الخلقه و عقب­ مانده­ای می­ماند که بیش از آنکه یارِ شاطرِ خواهندگانش باشد، بارِ خاطر آنان است. خطرِ افتادن به دامِ غوغاسالاری و عوام­ انگیزی (پوپولیسم) و نیز دیکتاتوریِ آشکار و پنهان در جامه نظام‌هایِ انتخاباتیِ صوری بزرگترینِ تهدیدِ دموکراسی محسوب می‌شود؛ و حاکمانِ خودکامه‌­ای که یارای مقابله صریح با نام دموکراسی و انتخابات را ندارند، می­کوشند با حذف احزاب، جامعه مدنی و رسانه‌های آزاد و یا با ایجاد نظام‌های تک­ حزبی و جوامع تک­ صدایی منویّات خود را به کرسی بنشانند.

در همین زمینه، سرانجام پس از مدت‌ها چشم به راهی، کتاب ارزنده و پراهمیت “دانشنامه سیاست حزبی” به بازار کتاب ایران راه یافت و روی پیش­خانِ کتابفروشی‌ها خودنمایی کرد.

این اثر ترجمه‌ای از کتاب  “Handbook of party politics” است که مرجعی یگانه و کم ­نظیر در موضوع خود به ­شمار میرود و جای خالی آن در کتابخانه‌ها و در میان احزاب و فعالانِ حزبیِ فارسی زبان به شدت و وضوح احساس می شد.

“دانشنامه سیاست حزبی” دسترنج پژوهش و اندیشه ­ورزی ۴۸ تن از دانشوران و پژوهش­گران نام­ آورِ علمِ سیاست و کارشناسانِ نخبه تحزب در دنیا به ­شمار می­رود؛ و این کتاب را دو محقق برجسته بین­ المللی در زمینه شناخت سازوکارهایِ حزبی: ویلیام کروتی و ریچارد. اس کاتز تدوین و ویراستاری کرده‌اند.

 “دانشنامه سیاست حزبی” در دو مقدمه و شش بخش و ۴۱ فصل/مقاله (۴ فصل کتاب که به علت پرداختن به مسائل خاص جامعه و سیاست آمریکا، به کار خواننده ایرانی نمی­ آمده، حذف شده است.) فراهم آمده و طیف گسترده­ای از مسائل نظری و کارکردی احزاب و سیاستِ حزبی را در جهان به تفصیل بررسیده است.

در پایان هر فصل نیز منابع آن به زبان اصلی آورده شده است که به کار محققان و علاقه‌مندان به مطالعه افزون­تر می‌آید. برخی از فصول این کتاب هم پی­ نوشت­ها و توضیحاتی به زبان فارسی دارد. همچنین در جای­جای متن این کتاب، برخی از فرازهای مهم، درون کادرهایی قرار گرفته است که توجه بیشتر خوانندگان و مخاطبان را بر می­انگیزد.

کد خبر : ۴۵۶۴۶۸