خبرگزاری کار ایران

دو روی سکه اقتصاد آمریکا

asdasd
کد خبر : ۴۶۱۲۲۵

در جایی که شرایط بورس آمریکا در بهترین جایگاه در تاریخ این کشور قرار دارد و آمار رسمی بیکاری نیز به کمترین میزان در نه سال اخیر رسیده است، اما توصیف جنت یلن از شرایط کنونی اقتصاد بسیاری را شگفت زده کرد.

به گزارش ایلنا، جهان اقتصاد نوشت: سه شنبه و چهارشنبه هفته گذشته خانم جنت یلن۱، رییس فدرال رزرو آمریکا۲ در دو سخنرانی با اهمیت شرایط اقتصادی آمریکا را تشریح کرد، که نکات قابل تأملی را در بر داشت. در جایی که شرایط بورس آمریکا در بهترین جایگاه در تاریخ این کشور قرار دارد و آمار رسمی بیکاری نیز به کمترین میزان در نه سال اخیر رسیده است، اما توصیف جنت یلن از شرایط کنونی اقتصاد بسیاری را شگفت زده کرد. در ادامه نگاهی خواهیم داشت به این دو سخنرانی و اثرات کوتاه مدت و بلند مدت آن بر بازار های مالی بین المللی.

سه شنبه،  چهاردهم فوریه، گزارش شش ماهه پیش از نشست کمیته بانکی سنا

مهمترین نکته در این سخنرانی اشاره خانم یلن به نرخ بهره بود. در حالی که در آخرین نشست فدرال رزرو در سال گذشته میلادی، نرخ بهره فدرال با افزایش ۵۰ درصدی به ۰٫۷۵ درصد تغییر یافته بود، نظر رییس فدرال رزرو افزایش چند باره در نشست های پیش رو بود. این موضوع دو اثر قابل توجه را بر بازار های مالی گذاشت. تقاضا برای دلار در بازار بالا رفت و سهام های بانکی بورس نیویورک در یک روند صعودی، سقف جدیدی را برای شاخص های این بازار ایجاد کردند. این موضوع در حالی بود که سه عضو برجسته فدرال رزرو در همراهی با رییس اعلام کردند که این افزایش باید در نشست های اخیر اجرایی گردد.

چهارشنبه، پانزدهم فوریه، گزارش شش ماهه پیش از نشست کمیته خدمات مالی

روی دیگر سکه اما با بیست و چهارساعت تاخیر رو نمایی شد. جنت یلن در سخنانی وضعیت آمارهای مرتبط با رشد اقتصادی آمریکا را “نا امید کننده” توصیف کرد و با اشاره به هدفگذاری این نهاد برای تورم ۲ درصدی، نرخ تورم فعلی۳ را نشانه مهمی از عدم موفقیت کامل سیاست های پولی در آمریکا دانست. ضمن اینکه آخرین اعلام رسمی نرخ بیکاری آمریکا نشاندهنده افزایش ۰٫۱ درصدی بیکاران در اولین ماه سال ۲۰۱۷ است. در پی این سخنان روند صعودی دلار شکست و بازارهای مالی شاهد افزایش تقاضا برای ارزهای متقابل و طلا بودند.

حال اگر توصیف خانم یلن را از آمار اقتصادی آمریکا با نگرانی جهانی از سیاست های دونالد ترامپ، رییس جمهور آمریکا، کنار هم قرار دهیم، شاید بتوان علت افزایش تقاضا برای سرمایه گذاری های جایگزین مانند طلا در بازار های بین المللی را بهتر فهمید. در روزهای اخیر قیمت طلا به سقف سه ماه اخیر رسیده است و حتی اعلام احتمال افزایش چند باره نرخ بهره آمریکا نیز نتوانسته این روند را متوقف کند.

—————————————————

۱- جنت لوییز یلن (به انگلیسی: Janet Louise Yellen) (زاده ۱۹۴۶)، اقتصاددان آمریکایی و پروفسور بازنشسته دانشگاه برکلی است که ریاست فدرال رزرو (بانک مرکزی آمریکا) را از ۱ فوریه ۲۰۱۴ بر عهده دارد.

۲- فدرال رزرو (به انگلیسی: Federal Reserve)، به معنی «ذخیره فدرال»، بانک مرکزی ایالات متحده آمریکا است که در سال ۱۹۱۳ با هدف نظارت بر عملیات بانکی در این کشور تأسیس شد. کمیته بازار آزاد فدرال (FOMC) زیرمجموعه‌ ای از سیستم فدرال رزرو است. کمیته با تصویب قانون بانکداری ۱۹۳۳ تشکیل شده است. این کمیته حدوداً هر شش هفته یک بار برگزار شده و به سیاستگذاری در مورد مسائل مالی می ‌پردازد.

۳- نرخ تورم فعلی آمریکا زیر ۰٫۵ درصد و نزدیک به صفر است. نرخ تورم نزدیک به صفر یا زیر صفر نیز می تواند اثرات نامطلوبی را بر بازار کار و تولید ایجاد کند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز