خبرگزاری کار ایران

چالش اخلاق و سیاست

asdasd
کد خبر : ۴۶۱۶۵۱

امروزه به جرات‌ می‌توان اذعان داشت غایب بزرگ در عرصه رقابت‌های سیاسی عدم توجه و اعتقاد به اخلاق بوده که افول آن ضریب اطمینان و اعتماد مردم را به جریانات کاهش داده و در بسیاری از مواقع سکوت و تماشاگر بودن مردم و عدم حضور جدی آنان اعتراض معنی‌داری را نسبت به زایل شدن اخلاق در گفتمان و عمل را ترسیم‌ می‌کند

به گزارش ایلنا، جهان اقتصاد نوشت: یکی از عوامل  مهم در گسست ارتباط منطقی و تعریف شده با جریانات و مدیران سیاسی و اجتماعی عدم پای بندی و باور به اخلاق سیاسی (سیاست اخلاقی)‌ می‌باشد. امروزه به جرات‌ می‌توان اذعان داشت غایب بزرگ در عرصه رقابت‌های سیاسی عدم توجه و اعتقاد به اخلاق بوده که افول آن ضریب اطمینان و اعتماد مردم را به جریانات کاهش داده و در بسیاری از مواقع سکوت  و تماشاگر بودن مردم و عدم حضور جدی آنان اعتراض معنی‌داری را نسبت به زایل شدن اخلاق در گفتمان و عمل را ترسیم‌ می‌کند و این نشان از شناخت و آگاهی و هوشمندی عمیق مردم از فضای پیرامونی جریانات دارد.

به تدریج به ایام انتخابات ریاست جمهوری و شورای شهر و روستا نزدیک‌ می‌شویم. به نظر‌ می‌رسد اولین و مهم‌ترین خواست و مطالبه مردم از همه فعالین در عرصه انتخابات اعم از مجریان، ناظرین، احزاب، رسانه ها، فعالین سیاسی واجتماعی پای‌بندی آنان به اخلاق در حوزه گفتمان و عمل‌ می‌باشد که همواره توسط مقام معظم رهبری مورد توجه ویژه بوده و هست. در این ایام پیشنهاد‌ می‌شود نهضت اخلاق در عمل و اخلاق در گفتمان مورد توجه کارشناسانه قرار گیرد و بر همه سلایق سیاسی توصیه‌ می‌شود آسیب شناسی عمل‌گرایانه در چارچوب نقد اخلاقی بر رفتار گذشته خود داشته و با شجاعت و صراحت گذشته خود را مورد ارزیابی در چارچوب وجدان عمومی قرار داده و با ولی نعمتان خود مردم شفاف و صریح بوده و خود را پاسخگوی اخلاق مدار برای مردم بدانند و در صورت اشتباه در صدد جبران آن باشند و بدانند در این صورت مورد تشویق و تمجید قرار خواهند گرفت و مسیر قابل اطمینانی را برای آینده خود ترسیم خواهند کرد.

با قاطعیت‌ می‌توان گفت یکی از بزرگ‌ترین و بی‌نظیرترین دست‌آوردهای انقلاب اسلامی حاکمیت اخلاق در عرصه سیاسی و اجتماعی بود که همواره مورد نظر و تائید حضرت امام و مقام معظم رهبری بوده و هست و بر عملیاتی شدن آن تاکید مستمر‌ می‌شود. امروزه توسط جمع کثیری از جوانان این سوال کلیدی پرسیده‌ می‌شود که چرا در خیلی از موارد اخلاق در میدان سیاست و عرصه رقابت برای کسب قدرت به نفع اخلاق ستیزان ذبح‌ می‌شود و این قربانی توسط بعضی از مدعیان اخلاق مدار مصادره شده و گاهی اوقات به سخره گرفته‌ می‌شود.

در این راستا توصیه‌ می‌شود جریانات سیاسی با سلایق گوناگون بازگشتی بر اهداف و آرمان‌های انقلاب داشته و واقف باشند در صورت عدم توجه به اخلاق و قرار ندادن آن بر سرلوحه تصمیمات خود، اولین قربانی آن بوده و جبران آن ناممکن و در عرصه سیاسی جامعه منزوی شده و توسط مردم طرد خواهند شد.

توجه به نقد و رسمیت شناختن آن توسط جریانات سیاسی-اجتماعی و مدیران سیاسی و اجرایی کشور، از ارکان اخلاقی شدن و ثبات جامعه‌ می‌باشد. متاسفانه جمعی از جریانات و مدیران نگاهشان به نقد صوری و با جهت‌گیری سیاسی بوده و گاهی نقد دلسوزانه را حمله به یک جریان تلقی کرده و منافع ملی و اقتصادی را با آن ترکیب کرده و به مقابله با آن برمی‌خیزند. البته با موضع‌گیری‌های نامناسب و سطحی فضای جامعه را برای نقد ابهام‌آلود‌ می‌کنند و هزینه نقد را بر نقادان دلسوز افزایش داده و شجاعت و جسارت جامعه را برای نقد دچار رکود و رخوت‌ می‌نمایند. در حالی‌که استفاده به موقع و بهینه از نقدهای دل‌سوزانه‌ می‌تواند علاوه بر تأمین منافع ملی، یک جریان را درجهت مقبولیت در افکار عمومی به پیش براند.

عدم صداقت و نبود شفافیت در بیان و عمل از تأثیرگذارترین عوامل در بی اخلاقی سیاسی بوده به صورتی که بعد از کسب قدرت سیاسی تناقض در گفتار و رفتار به وضوح دیده‌ می‌شود و با مواضع اولیه زاویه داشته و گاه در جهت مخالف آن‌ می‌باشد. البته از این دست موارد در حرکت‌های پوپولیتی در ایام انتخابات بسیار دیده‌ می‌شود و به جهت اقبال اولیه در آمریکا که نیز مدعی دموکراسی و روشن فکری است مورد استفاده قرار گرفت.

شایسته است مردم ایران اسلامی با مشارکت حداکثری همه سلایق سیاسی را رصد کرده و آنان را که عملشان با گفتارشان منطبق است بیشتر مورد اقبال قرار دهند.

یکی از مظاهر بی اخلاقی سیاسی، در عرصه رقابت، نمود عینی پیدا‌ می‌کند و بعضی از جریانات برای کسب قدرت همه چیز را فدای رسیدن به آن منصب کرده و به رواج  بی‌اخلاقی دامن زده و رقیب تا مرز دشمن و خائن به چالش کشیده و برای ضربه کاری‌تر، پای اعتقادات را به عرصه میدانی‌ می‌کشند بدین گونه دین را دچار خسران‌ می‌کنند. بدین سان ضرورت دارد همه جریانات و سلایق گوناگون سیاسی فعال در عرصه رقابت، آن عرصه را تبدیل به میدان رفاقت و دوستی کرده و با ادبیات اسلامی و ایرانی فضا را برای سبقت گرفتن از یک‌دیگر برای ارائه برنامه و گفتگو مستدل برای روشن شدن افکار مخاطبان قرار داده و این فرصت را غنیمت شمرده و در راستای وحدت ملی، گفتگوی ملی را به صورت عملی اجرا نمایند بدیهی است تبدیل عرصه رقابت از فضای تخریب و توهین به رویکرد ارائه برنامه و راه‌کار‌ می‌تواند منافع حداکثری کشور را به دنبال داشته باشد.

از عوامل تاثیرگذار در غیراخلاقی شدن جامعه در عرصه سیاسی و اجتماعی استفاده از مطالب غیرواقعی در مناظرات و انتخابات‌ می‌باشد. بر همه کسانی‌که خود را همواره در منظر محک مردم‌ می‌بینند لازم است از به کارگیری مسائل وهم آلود پرهیز کرده و در عرصه انتخابات پایه‌گذار کمپین نه بزرگ به دروغ را سرلوحه امور خود بدانند. شایسته است مسئولین اجرایی و مدیران سیاسی در مبارزه با این پدیده غیراسلامی و غیراخلاقی پیش‌قدم شده و در ارائه آمار وضعیت اقتصادی و سیاسی و جاری کشور دقت نظر کافی را داشته باشد.

بایست همه ارکان مدیریتی کشور از رسانه‌ای شدن اختلافات پرهیز کرده و با جبهه‌گیری‌های بی‌مورد فضای جامعه را ملتهب نکرده و گاهی موارد مشاهده‌ می‌شود با موضع آنی و بدون توجه به عواقب آن در غیر‌اخلاقی کردن فضای جامعه پیش‌قدم شده وجامعه را دچار شوک و خسران‌ می‌کند.

اخلاق در سیاست به مثابه قضیه دو شرطی بوده که در یک سو، مدیران سیاسی، اجتماعی، احزاب و جریانات سیاسی و در سوی دیگر آن  مردم قرار دارند. ایجاد زمینه فضای اخلاقی، صداقت و صراحت در گفتار، شفافیت، قانون‌گرایی، پاسخگو بودن خواستگاه سوی اول بوده، از طرف دیگر مطالبه‌گری، رصد همیشگی مسئولان، عدم انفعال، و حضور به موقع و آگاهانه، نقد هوشمندانه در عرصه انتخابات و جامعه نیز یک تکلیف برای مردم ایران اسلامی است.

بی شک مردم‌ می‌توانند با بلوغ سیاسی خود فضای غیراخلاقی بعضی از احزاب و گروه ها را بهبود ببخشند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز