خبرگزاری کار ایران

بایدهای بعد از غذا

asdasd
کد خبر : ۴۶۴۶۶۳

بسیاری از مردم به غلط عادت کرده‌اند بلافاصله بعد از صرف ناهار یا شام دراز بکشند یا مثلا میوه بخورند.

به گزارش ایلنا به نقل از جام جام آنلاین، اما آیا می‌دانستید این عاداتِ ظاهرا بی‌خطر، سلامت عمومی بدن را با تهدید مواجه می‌کنند؟ در ادامه با ما همراه باشید تا پنج مورد از رایج‌ترین عاداتی را که نباید بعد از غذا خوردن مرتکب شوید، بشناسید.

کشیدن سیگار

اگر سیگاری هستید، حتما تا چند ساعت بعد از غذا سیگار نکشید، زیرا نیکوتین به اکسیژن مازادی که برای فرآیند هضم لازم است می‌پیوندد و در نتیجه، بدن مواد سرطان‌زای بیشتری جذب خواهد کرد. همچنین مطالعات نشان داده است مصرف سیگار بلافاصله بعد از غذا خوردن معادل کشیدن همزمان ده نخ سیگار است. این عادت غلط، احتمال ابتلا به سرطان روده و ریه را نیز افزایش می‌دهد.

مصرف میوه

میوه را باید قبل از غذا مصرف کنید، زیرا آنزیم‌های لازم برای هضم میوه‌ متفاوت هستند و نیز قند میوه به زمان بیشتری برای جذب کامل نیاز دارد. برای این که از مواد مغذی، فیبر و قند موجود در انواع میوه‌ها بهره‌ کافی ببرید، باید میوه را با شکم خالی میل کنید. مصرف میوه بعد از غذا، احتمال سوزش معده، رودل و بادگلو را افزایش می‌دهد.

خوابیدن

خوابیدن بلافاصله بعد از غذا خوردن، موجب ایجاد ناراحتی، نفخ و احساس سوزش در معده می‌شود. بر اساس پژوهشی که در دانشگاه آیونینای یونان انجام شد، خطر سکته در افرادی که بلافاصله بعد از غذا نمی‌خوابیدند، کمتر بوده است.

دوش گرفتن

اگر بعد از غذا دوش بگیرید، جریان خون در ناحیه دست و پا افزایش می‌یابد و در نتیجه، از جریان خون در معده کاسته می‌شود و این وضعیت موجب تضعیف سیستم گوارشی و درد معده خواهد شد.

نوشیدن چای

نوشیدن چای پس از صرف شام در فرآیند جذب آهن تداخل ایجاد می‌کند، زیرا چای حاوی تانیک اسید است که با پروتئین و آهن موجود در غذا پیوند برقرار می‌کند. این پیوند در بسیاری از موارد موجب کاهش 87 درصدی جذب آهن می‌شود. بیماری آنمی، مهم‌ترین پیامد کمبود آهن است. از جمله علائم این بیماری می‌توان به رنگ‌پریدگی، درد ناحیه قفسه‌سینه، کم‌اشتهایی، سردی دست و پا، ضعف و سرگیجه اشاره کرد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز