خبرگزاری کار ایران

احیای صنعت نفت، معجزه برجام

asdasd
کد خبر : ۴۷۰۲۸۶

کنفرانس ملی اقتصاد مقاومتی و برجام روز گذشته در دفتر مطالعات سیاسی و بین الملل وزارت امور خارجه برگزار شد. در این کنفرانس علمی – پژوهشی، روسای شرکت‌های اصلی نفت در کنار برخی از فعالان بخش خصوصی به بیان دیدگاه‌هایشان درباره آثار برجام در صنعت نفت پرداختند.

به گزارش ایلنا، جهان اقتصاد نوشت: جایگاه نخست وزارت نفت در بهره برداری از فرصت فراهم شده در برجام بر هیچکس پوشیده نیست. نفتی‌ها نه تنها تولید کشور را افزایش دادند که با فراهم کردن شرایط، سطح صادرات نفت و فرآورده‌های نفتی را هم بالا بردند تا به بهترین نحو از دستاورد همتاهایشان در وزارت امور خارجه بهره ببرند. عملکرد مثبت وزارت نفت در اجلاس اوپک و امضای چندین تفاهم نامه‌ با شرکت‌های بزرگ غربی فعال در حوزه نفت، از اقدامات قابل توجه نفتی‌ها در پسابرجام بوده است.

***وزارت نفت خستگی برجام را از تنمان درآورد

معاون امور حقوقی و بین‌المللی وزارت امور خارجه با تجلیل از عملکرد وزارت نفت در پسابرجام گفت: یکی از حوزه‌هایی که خستگی مذاکرات برجام را از تن ما بدر آورد، نفت و گاز بود.

عباس عراقچی ادامه داد: کاری که برجام باید انجام می‌داد این بود که موانع را از سر راه اقتصاد ایران بردارد و درهمه حوزه‌هایی که برجام قرار بود مانعی بردارد، موانع برداشته شد. اگر موانع دیگری هم وجود دارد، غیر برجامی است و باید دستگاه‎ها و وزارتخانه‌ها برای بر طرف کردن آن تلاش کنند. وی با قدردانی از وزیر نفت و دیگر فعالان کارکنان این وزارتخانه تصریح کرد: یکی از بهترین وزارتخانه‌هایی که از فرصت برجام بهترین استفاده را کرد، وزارت نفت بود که در بخش افزایش تولید و صادرات نفت، تنوع مشتریان راهبردی و امضای قراردادهای بلندمدت، شاهکاری خلق کردند.

معاون امور حقوقی و بین‌المللی وزارت امور خارجه با اشاره به سیاست‌های دونالد ترامپ درباره برجام اظهار کرد: موضع رسمی آمریکا این است که در حال ارزیابی برجام هستند. این ارزیابی بیشتر از آخر اردیبهشت‌ماه نمی‌تواند طول بکشد و باید ۱۹ می برجام تعیین تکلیف شود. تا آن زمان سیاست دولت جدید آمریکا مشخص می‌شود. وی افزود: نشانه‌ها حاکی از این است که برجام ادامه پیدا می‌کند. در حال حاضر اجماع بین‌المللی به نفع برجام و علیه ترامپ است و تصور بر این است که چاره‌ای به جز تمدید برجام وجود ندارد.

***مذاکرات برای انعقاد ۲۵ قرارداد نفتی در جریان است

معاون امور بین الملل و بازرگانی وزیر نفت با اشاره به فواید برجام برای صنعت نفت، از مذاکره برای انعقاد ۲۵ قرارداد نفتی به ارزش ۸۵ میلیارد دلار خبر داد.

محسن زمانی نیا با بیان اینکه متوسط فروش نفت خام و میعانات گازی در ماه‌های آخر سال ۲ میلیون و ۶۳۹ هزار بشکه در روز است، افزود: در سال ۹۵ عواید حاصل از فروش نفت و میعانات بالغ بر ۳۴ میلیارد دلار است.

وی با اشاره به اینکه توتال اعلام کرده که منتظر تصمیم نهایی آمریکا درباره ایران است، اظهار کرد: آن‌ها می‌خواهند پنج میلیارد دلار سرمایه‌گذاری کنند که رقم بزرگی است و تاکنون بیش از  ٢٠ میلیون دلار نیز هزینه کرده اند.

معاون امور بین الملل و بازرگانی وزیر نفت اقتصاد مقاومتی را کاهش ریسک‌ها دانست و گفت: اقتصاد مقاومتی همچنین به معنی این است که در مقابل نوسانات سیاسی و اقتصادی دوام بیاوریم. وی ادامه داد: در راستای اقتصاد مقاومتی باید گفت ما گروگان کشورهایی که با آن‌ها مراوده داریم نیستیم و این مراوده به خاطر ارزش افزوده است.

وی با اشاره به امضای ۲۵ MOU و ۵  HOAتاکید کرد: مطمئن هستم که با تداوم پایبندی غرب به برجام، از خرداد شاهد تبدیل شدن تفاهم‌نامه‌ها به قرارداد باشیم.

***افتتاح خط انتقال گاز ایرانشهر–زاهدان با این سرعت باور نکردنی است

مدیر عامل شرکت ملی گاز با بیان اینکه خیلی‌ها معتقد بودند که انتقال گاز به زاهدان تا خردادماه هم نامحتمل است، گفت: افتتاح خط انتقال گاز ایرانشهر – زاهدان با این سرعت باور نکردنی است.

حمیدرضا عراقی با بیان اینکه شرایط تحریم، از شرایط جنگ تحمیلی دشوارتر بود، گفت: در زمان جنگ شرکت‌های بین المللی به ما کمک می‌کردند زیرا بر این باور بودند که ما کشوری هستیم که مورد تاخت و تاز قرار گرفته ایم و استقامت می‌کنیم. اما در زمان تحریم اوضاع متفاوت بود چرا که پروژه ایران هراسی دنبال می‌شد و وقتی کشوری می‌خواست به ما کالا بدهد، احساس می‌کرد که با کشوری روبروست که بمب اتمی می‌سازد.

وی ادامه داد: از سوی دیگر در زمان جنگ همه مردم به هم کمک می‌کردند، اما در زمان تحریم عده‌ای معتقد بودند که تحریم‌ها تاثیری در زندگی ما ندارد و باید راه خودمان را ادامه دهیم. برجام توانست تابوی بیرون از ایران را بشکند، اما در داخل هنوز انسجام به وجود نیامده است.

مدیر عامل شرکت ملی گاز با بیان اینکه متکی بودن اقتصاد ما به نفت غیر قابل انکار است، اظهار کرد: با وجود اینکه قبلا گاز بی‌خاصیت و مزاحم در نظر گرفته می‌شد اما امروز وارد اقتصاد شده و اقتصاد کشور ما مبتنی بر آن است یعنی اگر گاز نباشد رفاه وجود ندارد کارخانه و صنایع و نیروگاه نیز از کار می‌افتد و به این ترتیب می‌بینیم که ۷۰ درصد سرانه انرژی کشور از گاز است. بنابر این یکی از وظایف اصلی ما تامین گاز خانگی، صنایع و نیروگاه‌ها است.

وی با اشاره به پروژه‌های اقتصاد مقاومتی شرکت گاز گفت: احداث خط لوله و ایجاد امکان صادرات گاز به کشور عراق، ادامه خط لوله هفتم سراسری جهت گازرسانی به چابهار و صادرات به پاکستان، گازرسانی به ۱.۲ میلیون مشترک جدید روستایی و شهرهای کوچک و مرزی و کاهش نیم واحد درصد هدر رفت گاز طبیعی از گاز فراورش شده پروژه‌های اقتصاد مقاومتی شرکت ملی گاز است.

عراقی درباره ماجرای واردات گاز از ترکمنستان اظهار کرد: ما خیلی محکم در مقابل ترکمنستان ایستادیم و اعلام کردیم گاز شما را برای رفع نیاز نمی‌خواهیم، بلکه براساس مناسبات همسایگی حاضر هستیم کمک کنیم. ترکمنستان با اینکه در مذاکرات قول ۱۰۰ درصد داد که گاز را قطع نکند اما این کار را کرد و خودشان هم پشیمان شدند. با این حال ما توانستیم بدون گاز ترکمنستان فرآیند گازرسانی به مردم را به خوبی انجام دهیم. البته به تعامل با این کشور ادامه می‌دهیم.

وی با بیان اینکه افتتاح خط انتقال گاز ایرانشهر – زاهدان در این شرایط باورنکردنی است، ادامه داد: خط لوله گاز زاهدان، صادرات گاز به پاکستان و گازرسانی به ایرانشهر، زاهدان و چابهار از برنامه‌های اقتصاد مقاومتی شرکت گاز است.

مدیر عامل شرکت گاز درباره طرح انتقال گاز به بصره گفت: اوایل سال آینده نیروگاه بصره از ایران گاز وارد می‌کند، سپس گازرسانی از اهواز به خرمشهر می‌رود و به خط ششم وصل می‌شود تا میزان گازی که بصره از ایران وارد می‌کند تا سه سال آینده به ۲۵ میلیون مترمکعب برسد. در کل عراق ۵۰ میلیون مترمکعب از ایران گاز وارد خواهد کرد.

***صدا و سیما دستاوردهای دولت را منعکس نمی‌کند

مدیر عامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی با بیان اینکه مردم از دستاوردهای دولت با خبر نیستند، گفت: صدا و سیما مردم را در جریان موفقیت‌های دولت قرار نمی‌دهد.

عباس کاظمی با اشاره به تولید بالای مازوت در پالایشگاه‌ها گفت: این موضوع به زمان تاسیس پالایشگاه‌ها باز می‌گردد در حالی که هم اکنون قیمت مازوت، ۲۵ درصد کمتر از بهای نفت خام است. وی با بیان اینکه پس از برجام روند سرمایه گذاری‌ها دوباره به جریان افتاده است، اظهار کرد: در طرح توسعه پالایشگاه آبادان، چینی‌ها ۳ میلیارد دلار سرمایه گذاری کرده اند و برنامه بر این است که تولید مازوت از ۴۰ درصد به ۲۰ درصد کاهش بیابد.

مدیر عامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی با بیان اینکه مردم در جریان دستاوردهای دولت نیستند، ادامه داد: صدا و سیما خبر وارد شدن ۳ میلیارد دلار سرمایه به کشور را به مردم نمی‌گوید و آنها را در جریان اقدامات مثبت دولت قرار نمی‌دهد.

وی با بیان اینکه طبق قانون دولت تا سال ۱۴۰۴ به کاهش مازوت به زیر ۱۰ درصد مکلف شده است، گفت: در برنامه اصلاح پالایشگاه‌ها به ۱۴ میلیارد دلار سرمایه نیاز داریم.

کاظمی ادامه داد: علیرغم انعکاس این خبر توسط دولت، تاکنون شرکت‌های خصوصی برای همکاری اعلام آمادگی نکرده اند. خوشبختانه سرمایه گذارن عمده ای از کشورهای آسیای جنوب شرقی، چین و کره برای تبدیل مازوت به بنزین و تطبیق بقیه محصولات با استاندارد یورو ۴ اعلام آمادگی کرده اند. وی با بیان اینکه مسائل زیست محیطی مطالبه به حق مردم است، اظهار کرد: صحبت از این موضوعات تنها در فضای پسابرجام ممکن شده است. خوشبختانه در سال ۹۵ بطور متوسط روزانه ۴۵۰ هزار بشکه فرآورده در ۱۰ ماه سال صادر کرده ایم که این امری بی سابقه در تاریخ صنعت نفت ایران به شمار می‌رود.

مدیر عامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی با بیان اینکه سال آینده قطعا بیش از ۳۵ درصد تولید پالایشگاه‌ها را صادر خواهیم کرد، گفت: امکان تحقق چنین امری و جلوگیری از خام فروشی تنها در پسابرجام مهیا شده است. وی افزود: هم اکنون تمام اسکله‌های ما مانند ماهشهر، بندر عباس و لاوان پر هستند.

کاظمی با اشاره به عدم امکان توسعه و سرمایه گذاری در دوران تحریم گفت: مدیران دولتی تمام تلاش خود را کردند که کشور با کوچکترین مشکلی روبرو نشود. وی با بیان اینکه امکان خودکفایی در تولید بنزین با تحقق برجام ممکن شده است، گفت: کل تجهزات پالایشگاه ستاره خلیج فارس در مهر ماه وارد کشور شد که با بهره برداری از این پالایشگاه برای نخستین بار به صادر کننده بنزین تبدیل خواهیم شد.

محمد مهدی میثمی

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز