خبرگزاری کار ایران

اصولگرایان دیگر از سنتی‌ها پیروی نمی‌کنند

«جمنا» پایان جامعتین

asdasd
کد خبر : ۴۷۶۱۲۲

افول آنها از بعد از انتخابات ٧٦ آغاز شد. وقتی نامزد پیشنهادی‌شان به رقیب اصلاح‌طلب باخت.

آنها دنباله‌رو شده‌اند. دیروز یک عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم ابراز امیدواری کرد که همگان از تصمیم جمنا (جبهه مردمی نیروهای انقلاب) تمکین کنند. جامعه روحانیت مبارز هم چندماهی است که همین کار را می‌کند.

درحالی‌که تا شهریورماه حتی کمیته انتخابات هم تشکیل داده و قرار بود محور انتخابات اصولگرایان جامعتین باشد. دیگران از جامعتین (جامعه روحانیت مبارز تهران و جامعه مدرسین حوزه علمیه قم) تمکین می‌کردند. جامعه مدرسین و جامعه روحانیت، زمانی محور انتخابات در جریان راست بودند.

افول آنها از بعد از انتخابات ٧٦ آغاز شد. وقتی نامزد پیشنهادی‌شان به رقیب اصلاح‌طلب باخت. سال ٨٤ هم شورای هماهنگی نیروهای انقلاب با راهبری ناطق‌نوری جامعتین را پشت سر گذاشت. حیات نیم‌بند سیاسی‌شان تا سال ٩٢ هم برقرار بود. سال ٩٢ اما کسی حرف رئیس جامعه روحانیت، مرحوم آیت‌الله مهدوی‌کنی را گوش نکرد و اصولگرایان ترجیح دادند با هم رقابت کنند. بعد از شکست فهرست تهران اصولگرایان هم مشخص شد جامعه روحانیت با فهرست پیشنهادی مخالف بوده است. اما آن‌طور که سخنگوی آن غلامرضا مصباحی‌مقدم اذعان کرده چاره‌ای جز پذیرش نداشته‌اند.

آیت‌الله «رضا آشتیانی» عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم دیروز به تسنیم گفته است: «اعضای جامعه مدرسین تأکید دارند که نیروهای انقلاب به وحدت و اجماع برسند. امیدوارم همگان به تصمیم مردمی جبهه نیروهای انقلاب تمکین کنند». تا قبل از تشکیل آنچه «جمنا» می‌خوانندش، به روال گذشته گفته شد که جامعتین محور انتخابات خواهد بود. حتی جامعه روحانیت مبارز کمیته‌های انتخاباتی خودش را هم تشکیل داده بود.

شهریور ماه سال قبل اعلام شده که در جلسه شورای مرکزی جامعه روحانیت، آیت‌الله موحدی‌کرمانی به عنوان مسئول کمیته انتخابات این تشکل انتخاب شد.

حجج‌الاسلام ابوترابی‌فرد و مصباحی‌مقدم هم به عنوان قائم‌مقام و سخنگوی جامعه روحانیت مبارز انتخاب شده بودند. حتی اعلام شده بود که جامعه روحانیت قرار است به انتخابات شورای شهر هم ورود کند. اعلام شده بود که امسال برای نخستین‌بار جامعه روحانیت به انتخابات شوراهای شهر هم ورود خواهد کرد. همه این برنامه‌ها اما با ورود «جمنا» به خیال پیوست.

آغاز پایان

افول جامعتین با صعود دولت «احمدی‌نژاد» رقم خورد. تیمور علی‌عسگری، عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام و از نزدیکان جامعه روحانیت مبارز چند سال پیش گفته بود: «یکی از نزدیکان آقای احمدی‌نژاد (آقای مشایی) به بنده گفت شما که با این پدربزرگ‌ها و ریش‌سفیدان جریان اصولگرا ارتباط دارید به ایشان (مهدوی‌کنی) بفرمایید دوران پدربزرگی سال‌هاست که سپری شده است». غلامحسین الهام سخنگوی وقت دولت احمدی‌نژاد هم تیرماه ٨٩ گفته بود: «مردم از احزاب اصولگرای سنتی عبور کرده‌اند».

«امیر محبیان»، روزنامه‌نگار و تحلیلگر اصولگرا درباره افول نهادهای سنتی اصولگرا پیش از این گفته است: «بعد از شکست سال ۷۶ عملا ضربه‌ای شدید به اعتمادبه‌نفس جامعتین وارد شد ولی هنوز نفوذ سنتی آنها پابرجا بود تا اینکه در سال ۸۴ در انتخابات ریاست‌جمهوری اتفاقات جدیدی رخ داد و با ظهور جمعیت ایثارگران و عصیانگری آنها علیه سیستم سنتی اصولگرایان عملا جایگاه این نهادها تضعیف شد».

او معتقد است گروهی در بدنه تشکیلاتی اصولگرایان حرمت جامعتین را شکستند و عملا محوریت آنها را مخدوش کردند. «آنها ادعا دارند اصولگراتر از بقیه هستند. در این فضای نامحترمانه طبعا از جایگاه جامعتین کاسته شد. انفعال امروز حاصل اقدامات آن جریانات است».

گفته شده اصلاح‌طلبان مرجعیت سیاسی دارند ولی عمق مرجعیت اصولگرایان بیشتر بود؛ یعنی جامعتین احکامشان هم تبعیت سیاسی می‌آورد، هم شرعی. درحالی‌که امروز این مرجعیت دوگانه از بین رفته است.

البته این فقط نواصولگرایان نبودند که مرجعیت راست سنتی را کم‌اعتبار کردند. برخی از همان چهره‌های سیاسی و قدیمی اصولگرا هم وقتی حمایت‌های لازم را از جامعتین ندیدند و در بزنگاه انتخابات، به تنها گزینه اصلح جناح اصولگرا بدل نشدند، ساز مخالفت را کوک کردند.

سال ٨٥، محسن رضایی در گفت‌وگو با «بازتاب» ضمن انتقاد شدید از آنچه بهره‌کشی و سوءاستفاده جناح راست از اصولگرایان و نیروهای انقلاب خواند، گفت: «در صورتی که متولیان محافظه‌کار جبهه اصولگرایان و محافظه‌کاران باز هم در مدیریت این ائتلاف شکست بخورند، اصولگرایان راه خود را از محافظه‌کاران و جریان راست سنتی جدا خواهند کرد».

او گفته بود: «در ١٠ سال گذشته بین اصولگرایان و نیروهای انقلاب از یک سو و جناح راست سنتی و محافظه‌کاران از سوی دیگر ائتلاف مشترکی تشکیل شده بود، ولی این ائتلاف در انتخابات شورای شهر فعلی و مجلس هفتم نتوانست به پیروزی مهمی دست پیدا کند ولی در انتخابات ریاست‌جمهوری گذشته اگرچه برنده انتخابات ریاست‌جمهوری شدند ولی در مدیریت ائتلاف شکست خوردند، تاکنون قادر به مدیریت این جبهه در انتخابات شوراها نیز نشده‌اند و به نظر می‌رسد اگر این بار نیز محافظه‌کاران که مدیریت ائتلاف اصولگرایان و محافظه‌کاران را بر عهده دارند، باز هم شکست بخورند، اصولگرایان راه خود را از آنان جدا کرده و در آرایش سیاسی کشور قطب جدیدی تشکیل خواهند داد».

روزنامه شرق

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز