خبرگزاری کار ایران

«رئیسی» چهره جذابی است ندارد/ «قالیباف» سیاستمداری خودنما

asdasd
کد خبر : ۴۸۹۳۴۰

انتخابات ریاست جمهوری ایران معمولاً از مسائل پرسروصدا است. کمپین‌های انتخاباتی تنها چند هفته فعالیت می‌کنند، ستاره نامزدها می‌تواند تنها در چند روزبه اوج برسد یا سقوط کند.

امسال حسن روحانی، رئیس‌جمهور مستقر ایران که چهره‌ای میانه و عمل‌گرا است، پنج رقیب دارد. با وجود آنکه نظرسنجی‌ها چندان قابل‌اعتماد نیست، دو نامزد اخیراً توانسته‌اند به روحانی نزدیک شوند: ابراهیم رئیسی، یک روحانی محافظه‌کار و محمدباقر قالیباف، شهردار تندروی تهران.

هردوی این نامزدها از پیام‌های پوپولیستی برای هدف قرار دادن روحانی در حوزه اقتصاد که به عقیده آن‌ها علیرغم لغو تحریم‌ها لطمه خورده، استفاده کرده‌اند و از تعهد خود برای حفظ توافق هسته‌ای ایران با قدرت‌های جهان خبر داده‌اند.

با توجه به اینکه مبارزات انتخاباتی وارد هفته نهایی شده، نگاه نزدیکی به رقبای اصلی روحانی می‌اندازیم.

ابراهیم رئیسی

رئیسی 56 ساله در عرصه سیاست چهره‌ای جدید است و پیش از آغاز مبارزات چندان شناخته شده نبود. اما این روحانی که کاریزمایی هم ندارد شاید مهم‌ترین رقیب حسن روحانی باشد.

او از حمایت جمنا، یک ائتلاف اصولگرایی شناخته شده برخوردار است. او مبارزات انتخاباتی خود را بر ایجاد شغل و کمک نقدی بیشتر به قشر فقیر متمرکز کرده اما در مورد دیگر حوزه‌ها ازجمله سیاست خارجی همچنان موضعی مبهم دارد.

گری سیک که در طول انقلاب 57 معاون ارشد کاخ سفید بود، گفت: «او شخصیت جذابی ندارد. به‌عنوان عالم دینی هم شناخته شده نیست. او آن‌قدرها در کارهای دولتی تجربه ندارد.»

رئیسی کار خود به‌عنوان یک دادستان را پس از انقلاب در کرج آغاز کرد. او چند دهه نیز در دستگاه قضایی ایران فعال بوده است. سیک که حال یک محقق در موسسه خاورمیانه دانشگاه کلمبیا است، گفت: «مسئله اصلی در مورد رئیسی و نکته‌ای که در ذهن مردم ایران حک شده، سابقه قضایی او است.»

در حال حاضر نامزدی رئیسی تحت تأثیر اقدامات وی به‌عنوان معاون قوه قضاییه قرار گرفته و مشخص نیست که چه تأثیری روی نتیجه آرای وی خواهد داشت. رئیسی همچنین تولیت آستان قدس رضوی را دارد که یک موسسه خیریه وابسته به حرم اما رضا در مشهد است.

محمدباقر قالیباف

تا سه نشه بازی نشه- دست‌کم قالیباف این امید را دارد. این سومین باری است که شهردار 55 ساله تهران در انتخابات ریاست جمهوری شرکت می‌کند. در طول مدت حضور طولانی‌اش در عرصه سیاست، او از قهرمان جنگ به یک سیاست‌مدار خودنما تبدیل شده است.

امروز قالیباف خود را یک پوپولیست اقتصادی معرفی می‌کند که آمادگی حمایت از فقرا را دارد و در نظرسنجی‌ها رقابت نزدیکی با رئیسی دارد. او هم مانند رئیسی وعده افزایش یارانه‌ها و ایجاد پنج میلیون شغل را داده است.

قالیباف، برخلاف روحانی در میان مردم شناخته شده است. اما به گفته کلیف کوپچان، کارشناس مسائل ایران در موسسه اوراسیا در واشنگتن، رسوایی‌های مالی اخیر، و تاریخچه نوسان وی میان مواضع لیبرال و اصولگرایی احتمالاً به شانس او لطمه خواهد زد.

گری سیک گفت: «بسیاری از مردم معتقدند قالیباف به‌عنوان شهردار باعث شد تهران قابل سکونت شود.» اما اتهامات در مورد فساد و اتفاقات پلاسکو که منجر به مرگ دست‌کم 20 آتش‌نشان شد، باعث شده بسیاری از مردم قالیباف را مقصر بدانند.

ضعف دیگری که قالیباف دارد، ارتباط با دستگاه امنیتی ایران است. باوجودآنکه اعتبار نظامی او برای مقامات عالی‌رتبه خوشایند است، می‌تواند تأثیر بسیاری روی آرای قالیباف داشته باشد چراکه مردم خواهان خروج نیروهای امنیتی قدرتمند از حوزه سیاست هستند.

 منبع: رویداد 24 از واشنگتن پست

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز