خبرگزاری کار ایران

زیباکلام: نزدیکی «لاریجانی» به «جبهه پایداری» خودکشی سیاسی است

asdasd
کد خبر : ۴۹۴۸۰۵

صادق زیباکلام، استاد دانشگاه تأکید کرد: تأثیر رأی‌دهندگان به روحانی در انتخابات 92، 94 و 96 به اثبات رسید، بنابراین آقای لاریجانی می‌داند درصورتی‌که گوشه چشمی به انتخابات 1400 داشته باشند از همین‌الان باید سعی کند بخشی از بدنه اجتماعی اصلاح‌طلبان را با خود همراه سازد و درصورتی‌که به جبهه پایداری نزدیک شود در حقیقت خودکشی سیاسی کرده و هیچ شانسی برای اخذ این مقام نخواهد داشت.

با وجود آنکه علی مطهری هیچ‌گاه حمایت از سید محمد خاتمی را مخفی نکرده بود، اما در جریان دیدار او به همراه اعضای فراکسیون امید مجلس شورای اسلامی با رئیس دولت اصلاحات عده‌ای در مجلس از او به دلیل این دیدار به کمیته تدوین آئین‌نامه شکایت کردند.

البته کمیته بررسی این شکایت پس از بررسی آن را وارد ندانست، اما در ظاهر اصولگرایان درصدد برآمده‌اند تا همین موضوع را به بهانه‌ای برای حذف علی مطهری از سمت نایب‌رئیسی در خانه ملت تبدیل سازند و تعدادی از تندروها را راهی هیئت‌رئیسه مجلس کنند.

نکته تعجب‌آور این مسئله آن است که در ظاهر جناح نزدیک به علی لاریجانی که به‌عنوان اصولگرایان معتدل شناخته می‌شوند با تندروها برای دستیابی به این امر دست به ائتلاف زده‌اند و درصدد برآمده‌اند تا از اعضای جبهه پایداری در مجلس که علی لاریجانی تا به امروز همواره از آنان دوری می‌کرده و حتی در سفری که به شهر قم داشته موردحمله آنان قرارگرفته بود برای دستیابی به این هدف کمک گیرند.

صادق زیباکلام، استاد دانشگاه، در گفت و گو با رویداد۲۴ درباره دلایل چرخش لاریجانی به سمت تندروها گفت: هنوز مطمئن نیستم که آقای دکتر علی لاریجانی به سمت جبهه پایداری و طرفداران احمدی‌نژاد و جناب آقای مصباح یزدی و اصولگرایان تندرو متمایل شده باشد برای اینکه می‌دانیم بیشترین حملات را جبهه پایداری‌ها نسبت به آقای لاریجانی انجام دادند.

وی دراین‌باره اضافه کردند: در شهر قم به آقای لاریجانی حمله کردند و یا در مجلس فراموش نکردیم که آقایان کوچک زاده، الیاس نادران، حمید رسایی و سایر طرفداران آقای احمدی‌نژاد چه برخوردی با علی لاریجانی داشته‌اند؛ بنابراین یک مقدار سنگین است بپذیرم آقای لاریجانی که ظرف سال‌های گذشته ما ایشان را به‌عنوان سمبل اصولگرایی معتدل و میانه‌رو می‌شناسیم متمایل به طرفداران آقای احمدی‌نژاد شده باشد.

این استاد دانشگاه در ادامه اظهار داشت: تندروهای حامی آقای رئیسی در انتخابات ریاست جمهوری شکست سنگینی متحمل شدند، بنابراین شاید به همین دلیل لاریجانی نخواسته موضعشان با این افراد به تخاصم بیافتد و یک‌جورهایی درصدد برآمده تا اصولگرایان تندرو را درون حاکمیت نگه دارد. این احتمال هم می‌رود که به توصیه بزرگان نظام این گام برداشته‌شده، والا یقیناً وجه اشتراک لاریجانی با مطهری خیلی بیشتر از وجه اشتراک او با اصولگرایان تندرو و اعضای جبهه پایداری است.

زیباکلام در این رابطه به تقسیم‌بندی‌های مجلس اشاره کرد و یادآور شد: درکل مجلس به چهار جریان یا فراکسیون تقسیم می‌شود که فراکسیون اول به لحاظ تعداد اصولگرایان معتدل و میانه‌رو هستند و از آقای دکتر علی لاریجانی و کاظم جلالی به‌قول‌معروف حرف‌شنوی دارند و شخصیت‌های بانفوذ آنان به‌حساب می‌آیند. فراکسیون دوم همان فراکسیون امید که اصلاح‌طلبان به‌علاوه تعدادی از حامیان دولت در آن جای دارند، است. سومین فراکسیون هم جبهه پایداری و اصولگرایان تندرو هستند و فراکسیون چهارم هم با اندکی تسامح به مستقل‌ها اختصاص پیدا می‌کند؛ بنابراین هر نوع تغییری در هیئت‌رئیسه مجلس ازجمله حذف آقای دکتر علی مطهری باید با ائتلاف دو فراکسیون اصلی یعنی اصولگرایان معتدل و امید همراه باشد زیرا فراکسیون امید بین 100 تا 120 کرسی دارد و فراکسیون اصولگرایان از 100 تا 150 نماینده تشکیل‌شده است.

وی در ادامه اضافه کرد: مجلس دهم تا بدین جا کار موفق به پشت سر گذاشتن یک مدیریت آرام شده و این مسئله به‌واسطه ائتلاف و مشارکتی است که دو فراکسیون اصلی یعنی امید و اصولگرایان میانه‌رو دارند، بنابراین بسیار بعید به نظر می‌رسد که درصدد به هم زدن آن برآیند مگر آنکه به دلایلی که در بالا توضیح دادم آقای لاریجانی خواسته با مانورهایی به نیروهای خارج از مجلس اعلام کند که برای حذف علی مطهری از هیئت‌رئیسه مشکلی ندارد درعین‌حال این نکته هم هست که مطهری نزدیک به دو سال گذشته سخنرانی، حرکت یا موضع‌گیری نداشته که باعث ناراحتی اصحاب قدرت در بیرون از مجلس شده باشد.

این استاد دانشگاه دراین‌باره که بهانه تندروها در مجلس دیدار علی مطهری با سید محمد خاتمی است، اظهار داشت: تردیدی در اینکه علی مطهری با آقای خاتمی و مرحوم هاشمی رفسنجانی احساس نزدیکی می‌کرد و آن‌ها موردحمایت و هواداری او بودند، وجود ندارد. مطهری اولین کسی بود که در اوج حوادث 22 خرداد احمدی‌نژاد را به‌اندازه معترضین مقصر دانست و زمانی که همه احمدی‌نژاد را تحسین می‌کردند، مطهری از او و طرفدارانش به‌عنوان کاسبان فتنه یادکرد و گفت در هر دادگاهی که میرحسین موسوی محاکمه می‌شود، احمدی‌نژاد هم باید حاضر شود.

زیباکلام افزود: این مسئله مربوط به امروز نیست، بنابراین بیان آن دلیل موجهی ندارد و نمی‌توان بیان کرد که بیرون از مجلس اصحاب قدرت از دیدار او با خاتمی ناراحت شده و درصدد برآمده‌اند تا از نایب‌رئیسی برداشته شود.

وی در این رابطه که دلیل رفتار این روزهای طیف نزدیک به لاریجانی ناامیدی برای انتخابات 1400 با توجه به درخشش اسحاق جهانگیری از سوی اصلاح‌طلبان نیست، تأکید کرد: آقای لاریجانی به‌خوبی می‌داند که بدنه اجتماعی حامی آقای روحانی که رأی سنگین 24 میلیونی را به او داده، بسیار تأثیرگذار هستند و محال است ازاین‌پس کسی بتواند در ایران بدون حمایت گسترده این بدنه رئیس‌جمهور شود.

این استاد دانشگاه دراین‌باره تأکید کرد: تأثیر رأی‌دهندگان به روحانی در انتخابات 92، 94 و 96 به اثبات رسید، بنابراین آقای لاریجانی می‌داند درصورتی‌که گوشه چشمی به انتخابات 1400 داشته باشند از همین‌الان باید سعی کند بخشی از بدنه اجتماعی اصلاح‌طلبان را با خود همراه سازد و درصورتی‌که به جبهه پایداری نزدیک شود در حقیقت خودکشی سیاسی کرده و هیچ شانسی برای اخذ این مقام نخواهد داشت.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز