خبرگزاری کار ایران

موشک پرانی دیوانه‌وار پیونگ یانگ

asdasd
کد خبر : ۴۹۵۲۲۸

کره شمالی با آغاز ریاست جمهوری ترامپ و صحبت‌های جنجالی رئیس جمهور امریکا علیه آنها، تعداد آزمایش‌های موشکی خود را افزایش داده و هر چند روز یک بار، از موشک‌های پیشرفته‌تری رونمایی می‌کند.

جهان اقتصاد نوشت: پیونگ یانگ این روزها بیشتر از قبل برای جهان خط و نشان می‌کشد.

به تازگی نه تنها، کشورها ی شرق آسیا، بلکه بیشتر مردم جهان هر روز به انتظار نشسته تا ببینند کیم جونگ‌اون و ارتشش چه بازی جدید را با برخی از کشورها از جمله کره جنوبی، ژاپن و ایالت متحده امریکا آغاز می‌کند.

کره شمالی با آغاز ریاست جمهوری ترامپ و صحبت‌های جنجالی رئیس جمهور امریکا بر علیه آنها، تعداد آزمایش‌های موشکی خود را افزایش داده و هر چند روز یک بار، از موشک‌های پیشرفته‌تری رونمایی می‌کند و همین امر باعث نگرانی بیشتر کشورهای جهان شده است.

عده‌ای معتقدند که بی‌تدبیری ترامپ در برخورد با کره شمالی و ادعای حمله به این کشور، باعث شده تا کره شمالی را جریحه‌دار کند و به امریکا ثابت کند که اگر به کشورش تجاوز شود، دنبا را با چالشی جدید رو به رو خواهد کرد.

تحریم‌های جدید و افزایش تحرکات نظامی در شبه جزیره کره باعث شده تا بحران جدید در شرق آسیا آغاز شود.

ژنرال جیمز متیس وزیر دفاع آمریکا، روز یکشنبه در گفت‌وگو با تلویزیون «سی‌بی‌اس‌نیوز»، اظهار داشت با توجه به این واقعیت که در صورت بروز جنگ، سئول، یکی از پرجمعیت‌ترین پایتخت‌های جهان در معرض خطر جدی از سوی پیونگ‌یانگ قرار می‌گیرد، هرگونه نبرد رویارو با کره‌شمالی تبعات «فاجعه‌آمیزی» به بار خواهد آورد.

متیس تاکید کرده «رفتار پارانوئیدی کیم جونگ‌اون» رهبر کره‌شمالی، تهدیدی جدی و مستقیم برای ایالات متحده محسوب می‌شود و «لازم به یادآوری نیست که (پیونگ‌یانگ) برای کره‌جنوبی، ژاپن و چین» هم یک تهدید جدی است.

وزیر دفاع آمریکا افزود، نگرانی جدی نسبت به تکرار پی‌درپی آزمایش‌های موشکی کره‌شمالی دارد؛ چرا که به گفته او پیونگ‌یانگ با انجام هر آزمایش در فناوری موشکی خود بهتر می‌شود.

اما کره شمالی روز گذشته یک آزمایش موشکی جدید انجام داد.

ارتش کره‌جنوبی اعلام کرد، کره‌شمالی در ساعات اولیه روز دوشنبه اقدام به شلیک موشکی که ظاهراً از نوع بالستیک بوده، کرده است.

به گزارش خبرگزاری یونهاپ، ستاد مشترک ارتش کره‌جنوبی اعلام کرد، این موشک ناشناخته از محلی در نردیکی شهر ونسان و به سمت شرق شلیک شده است.

بعد از پرتاب این مشوک، کره جنوبی به شدت احساس خطر کرده و دستور تشکیل نشست شورای امنیت ملی این کشور را صادر کرد.

شورای امنیت ملی کره جنوبی اقدام به برگزاری نشست ویژه کرد و ضمن بررسی همه جانبه آزمایش موشکی کره شمالی، خواستار آمادگی کشور برای مقابله با تحرکات نظامی پیونگ یانگ شده است.

وزارت امور خارجه کره جنوبی نیز روز گذشته در بیانیه ای به شدت از آزمایش موشکی کره شمالی انتقاد و تاکید کرد که سئول تحرکات و تهدیدهای پیونگ یانگ را بر نمی تابد.

«شینزو آبه» نخست وزیر ژاپن هم به این اقدام کره شمالی واکنش نشان داد و  در سخنانی اعلام کرد که کشورش به هیچ عنوان نمی تواند اقدام های تحریک آمیز مکرر کره شمالی و بی اعتنایی این کشور به هشدارهای پیاپی از سوی جامعه بین المللی را بپذیرد.

اما همزمان با پرتاب موشک جدید از سوی پیونگ یانگ، واشنگتن سومین ناو هواپیمابر خود را روانه شبه جزیره کره کرد.

در ماه می و همزمان با تشدید آزمایش های موشکی کره شمالی، ایالت متحده امریکا اولین ناو هواپیما بر خود به نام «کارل وینسون» وارد شبه جزیره کره کرد و سپس ناو « یو اس اس رونالد ریگان» را روانه این منطقه کرد.

ایالت متحده امریکا مدعی شد که ازمایش موشکی اخیر کره شمالی خطر جدی برای آمریکای شمالی نخواهد داشت.

ستاد فرماندهی اقیانوس آرام ارتش ایالات متحده خبر داده است که این موشک برای مدت شش دقیقه، تا زمانی که در دریای ژاپن ، فرود آمده، رصد شده‌است.

به گفته این ستاد، موشک اخیر «تهدیدی برای آمریکای شمالی به‌شمار نمی‌رود».

اما آخرین آزمایش موشکی کره شمالی، واکنش روسیه را هم به همراه داشت. وزارت امور خارجه روسیه در بیانیه‌ای اقدام اخیر کره شمالی در پرتاب موشک بالستیک را محکوم کرد.

ولادیمیر تیتوف، معاون اول وزیر امور خارجه روسیه گفت: ما این اقدام را محکوم می‌کنیم و نگران اینگونه اقدامات هستیم اما همزمان با شرکایمان در خصوص این موضوع کار و همه کشورها را به خویشتن داری دعوت می‌کنیم .

اما روسیه اعلام کرده است که آزمایش موشکی اخیر پیونگ یانگ خطر جدی برای این کشور نداشته است.

آزمایش دیروز کره‌شمالی نهمین پرتاب آزمایشی در ۶ ماه گذشته از سال جاری میلادی بود که میانگین آن نشان می دهد در هر ماه بیش از یک موشک آزمایش شده است.

حال باید منتظر بود و دید که پیونگ یانگ چه مسیری را در ادامه دنبال خواهد کرد. آیا تصمیم به مذاکره گرفته و از تنش در شبه جزیره کره شمالی می کاهد؟ یا همچنان قرار از بر سر مواضع خود باقی خواهد مانئ؟

از طرفی باید دید که امریکا و سایر کشورهای منطقه شرق آسیا چه تصمیمی برای آرام کردن کره شمالی خواهد گرفت.

دونالد ترامپ در زمان انتخابات ریاست جمهوری امریکا موضعی متفاوت با آنچه که اکنون در سر دارد و عمل می کند وعده داده بود و به نظر می رسد راهکارهای انتخاباتی او مفید تر از عملکردش در دوران ریاست جمهوری امریکا بوده است.

چین نیز معتقد است که تنها راه حل بحران شبه جزیره کره با گفت و گو حل خواهد شد.

این طور که به نظر می رسد و بسیاری از کشورها معتقد بر آن هستند، جنگ با کره شمالی برای هیچ یک از کشورها سود نخواهد داشت و اثرات بسیار بدی بر بسیاری از کشورها خواهد گذاشت.

علیرضا امامی فرد

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز