خبرگزاری کار ایران

اظهارات مهرداد لاهوتی درباره نتیجه انتخابات هیأت رئیسه مجلس

asdasd
کد خبر : ۴۹۶۹۵۲

سخنگوی فراکسیون مستقلین می‌گوید: تغییرات کم ترکیب هیأت رئیسه سال دوم نسبت به سال نخست مجلس از اهداف فراکسیون مستقلین بود که نتیجه داد.

گفت‌وگو با عضو مهرداد لاهوتی را در ادامه بخوانید؛

انتخابات هیأت رئیسه مجلس برگزار شد اما هیچکدام از فراکسیون‌های سیاسی رضایتی از نتیجه نداشتند، فراکسیون ولایی می‌گفت باید نواب رئیس نیز تغییر می‌کردند، فراکسیون امید از بدعهدی دو فراکسیون دیگر گله داشت که باعث کاهش میزان صندلی‌هایش در هیأت رئیسه شد و فراکسیون مستقلان نسبت به 64 رأی سفیدی که به رئیس مجلس داده شد نقد داشت، به نظر شما چرا چنین وضعیتی پیش آمد؟

خیر، فراکسیون مستقلان راضی است چون اتفاق خوبی افتاد. مهمترین موضوع حفظ رئیس و نواب رئیس بود که با نقش آفرینی فراکسیون مستقلان انجام شد، تغییرات کم ترکیب هیأت رئیسه سال دوم نسبت به سال نخست مجلس نیز از دیگر اهدافی بود که نتیجه داد. بنابراین در مجموع ما به اهداف کلان ترسیمی خود رسیدیم و دیگر مباحث را جزیی می دانیم.

اما فراکسیون امید اعتقاد داشت رکب خورده است؟

خیر الان دو صندلی نواب رئیس را در اختیار دارد که وزن این دو صندلی قابل قیاس با سطوح کارپردازان و دبیران هیأت رئیسه نیست. در هیأت رئیسه مجلس فقط صندلی رئیس و نواب رئیس مهم تلقی می‌شوند و دیگر کرسی‌ها جایگاهی ندارند. اگر از خود من خواهش هم بکنند نمی‌روم در صندلی‌های دیگر هیأت رئیسه مجلس بنشینم چون چه کاری مثلا می‌خواهد انجام شود؟ تقسیم کار 6 دبیر حاضر در جایگاه هیأت رئیسه این طور است که یک نفر اول جلسه نام غائبان یا تأخیرکنندگان را اعلام کند، نفر دیگر مسئول اعلام اسامی ناطقان و مهمانان جلسه علنی است، یک نفر وظیفه قرائت بیانیه‌ها را در آخر وقت برعهده دارد، یک نفر حواسش به تذکرات و اخطارهاست و نفر دیگر دستور جلسات را قرائت می‌کند.

طبق برنامه‌ای که فراکسیون مستقلان داشت قرار بود رئیس و نواب رئیس حفظ شوند و 9 کرسی باقیمانده در سطح دبیران و کارپردازان به تساوی بین سه فراکسیون امید، مستقلان و ولایی تقسیم شود. اما این طور نشد 6 کرسی به ولایی‌ها، 2 کرسی به مستقلان و یک کرسی به امید رسید، چرا؟

توافق حاصل نشد. فراکسیون مستقلان تلاش کرد که چنین نتیجه‌ای حاصل شد. اگر تلاش فراکسیون مستقلان نبود اتفاق دیگری می‌افتاد. یعنی شاهد قرار گرفتن کسان دیگری در جایگاه نواب رئیس بودیم.

فراکسیون مستقلان نیز ناراضی است و می‌گوید نباید خلف وعده می‌شد که 64 نماینده رأی سفید به آقای لاریجانی بدهند؟

اگر قرار است ریز بنشینیم و صحبت کنیم خیلی از مسائل وجود دارد. ما از آقای لاریجانی در مجلس به لحاظ صبر و درایت برای ریاست بالاتر نداشتیم. نمی‌خواهم مسائل پشت صحنه را باز کنم اما اگر فراکسیون مستقلان مدیریت نمی‌کرد آرای آقای لاریجانی کم می‌شد چون برخی دنبال این بودند که میزان رأی آقای لاریجانی را کم کنند. در مجموع آنچه در پشت صحنه رقم خورد و براساس آن هر سه فراکسیون انتخابات هیأت رئیسه مجلس را مدیریت کردند، امروز همه راضی هستند. قبل از انتخابات هیأت رئیسه فراکسیون امید و فراکسیون ولایی تصمیم داشتند هر کدام دیگری را حذف کنند، پیشنهاد فراکسیون امید حفظ رئیس و نواب رئیس و تقسیم 5 به 4 بقیه کرسی‌های هیأت رئیسه بین خود و مستقلان بود. از طرف مقابل فراکسیون ولایی پیشنهاد تقسیم 6 به 6 کرسی‌های هیأت رئیسه را بدون حضور فراکسیون امید داشت اما فراکسیون مستقلان هیچ کدام از آن دو دیدگاه را قبول نداشت و می‌گفت باید صدای هر سه فراکسیون باید در ترکیب هیأت رئیسه مجلس شنیده شد.

قبول دارید در جریان انتخابات هیأت رئیسه مجلس فراکسیون مستقلان خیلی لطمه خورد و در معرض نقدهای تندی قرار گرفت؟

خیر، معتقدم فراکسیون مستقلان کاملا به هدف خودش رسید و بهترین نقش آفرینی را در این صحنه داشت. چون اگر هر سه فراکسیون در هیأت رئیسه صاحب کرسی نبودند و کرسی‌ها در اختیار یک یا دو فراکسیون می‌ماند و یک یا دو فراکسیون حذف می‌شد از این به بعد باید شاهد دعوا و کشمش در روزهای صحن علنی می‌بودیم. در حالیکه جلسه تحلیف و رأی اعتماد به وزرای کابینه دوازدهم را در پیش داریم. بنابراین به مصلحت نبود که شاهد وضعیت دعوا و چالش در آن روزها باشیم.

فراکسیون مستقلان برای انتخابات هیأت رئیسه کمیسیون‌های تخصصی برنامه‌ای برای رایزنی و تعامل با دو فراکسیون امید و ولایی دارد یا می‌خواهد مستقل عمل کند؟

مثل انتخابات هیأت رئیسه مجلس که هر فراکسیون جمع بندی‌های خود را در یک نشست مشترک بین سه فراکسیون بیان کرد سه‌شنبه و چهارشنبه این هفته قرار است چنین نشستی داشته باشیم و درباره این موضوع صحبت خواهیم کرد.

احتمال دارد از خانم‌های نماینده کسی رئیس کمیسیون‌های تخصصی شود؟

بستگی دارد خانم‌ها در کمیسیون‌هایی که عضو هستند چگونه عمل کرده باشند. حساسیتی نسبت به خانم‌ها وجود ندارد، خود ما نیز دلمان می‌خواهد در سطح رئیس کمیسیون‌ها یک نماینده خانم حضور داشته باشد. منتها بستگی دارد چگونه می‌خواهد اعضای آن فراکسیون را به ریاست خود متقاعد و در این رابطه لابی‌گری کند.

منبع: نامه نیوز

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز