خبرگزاری کار ایران

احمد شیرزاد:

تحلیل شیرزاد از نحوه تعامل مجلس با وزیران دولت آینده

asdasd
کد خبر : ۴۹۶۹۵۹

احمد شیرزاد، فعال سیاسی اصلاح‌طلب تأکید کرد: با این آمار از رأی‌دهندگان به هیئت‌رئیسه مجلس بسیاری از طرح‌ها و لوایح که دولت برای تصویب آن‌ها نیاز به حمایت دارد با مشکل کمتری مواجه می‌شود. به‌خصوص در رأی اعتماد به کابینه، آقای روحانی می‌تواند با آرامش خاطر بیشتری وزیر به مجلس بفرستد.

شیرزاد، در رابطه با آرا هیئت‌رئیسه مجلس گفت: این آرا تقریباً از نقشه مجلس برای ما یک تصویر نسبی را مشخص می‌کند. در انتخابات هیئت‌رئیسه موقت سال گذشته آقای عارف با لاریجانی رقابت کرد که 103 رأی اوتقریبا حداقل رأی فراکسیون امید را به نمایش گذاشت. در این رابطه نباید فراموش کرد بسیاری از کسانی که به نام لیست امید وارد مجلس شدند در زمان انتخاب هیئت‌رئیسه ترجیح دادند برای ریاست به آقای لاریجانی رأی دهند و البته این مسئله بدین معنا نیست که برای مسائل دیگر با فراکسیون امید همکاری نخواهند کرد.

وی در ادامه افزود: همیشه در مجالس مقداری رأی شناور وجود دارد، در مجلس دهم این رأی شناور بیشتر است که آن‌هم به نحوه تعیین صلاحیت و رد صلاحیت‌های گسترده مربوط می‌شود. بسیاری از چهره‌هایی که سابقه سیاسی کمتری داشتند و بیشتر چهره‌های صنفی - سیاسی بودند، در این دوره به خانه ملت ورود پیدا کردند که برخی از این افراد در مجلس خط‌مشی سیاسی خود را پیدا کردند.

شیرزاد در خصوص انتخابات هیئت‌رئیسه سال گذشته بیان کرد: در انتخابات هیئت‌رئیسه موقت سال گذشته تمامی اصولگرایان که شامل معتدل و تندرو می‌شود به حمایت از آقای لاریجانی پرداختند و ایشان هم 173 رأی کسب کرد، در هیئت‌رئیسه دائم آقای عارف کاندید نشد و رقابت با کواکبیان بود که کاندیداتوری او را یک تصمیم فراکسیونی و جدی نمی‌توان در نظر گرفت و آرا هم بیشتر دوستانه بود.

این نماینده سابق مجلس اظهار داشت: این مسئله نشان می‌دهد که در انتخابات هیئت‌رئیسه موقت در سال گذشته بخش قابل‌توجهی از فراکسیون امید و اصولگرایان معتدل و تندرو از لاریجانی حمایت به عمل آوردند، اما امسال به‌خصوص پس از انتخابات ریاست جمهوری تغییر و تحولات به گونه دیگری جبهه‌بندی مجلس رانشان می‌دهد.

فعال سیاسی اصلاح‌طلب در ادامه اضافه کرد: انتخابات هیئت‌رئیسه امسال نشان از این دارد که طرفداران آقای لاریجانی به فراکسیون امید نزدیک‌تر شدند و ترجیح دادند با حمایت از کاندیداتوری آقایان مطهری و پزشکیان، آرا امیدی‌ها و بخشی از مستقلین مجلس را برای ریاست آقای لاریجانی همراه خود سازند و آن گروهی که لاریجانی را از دست داد، اصولگرایان تندرو هستند که تفاوت امسال با سال پیش در اینجا ناشی می‌شود.

شیرزاد در رابطه با کاهش آرا لاریجانی نسبت به سال گذشته یادآور شد: ممکن است به لحاظ تعداد یک مقداری ضعیف‌تر جلوه کند ولی 204 رأی بالا است و آقای لاریجانی رئیس قدرتمندی محسوب می‌شود. در دوره‌های گذشته هم روسای مجلس با بالای 200 رأی دارای قدرت بودند و هیچ‌وقت احساس لرزان بودن زیر پایشان را نداشتند.

وی در ادامه تأکید کرد: درصورتی‌که به‌جای آقای لاریجانی بودم از اینکه فراکسیون امید دست به حمایت از من زده، خوشحال می‌شدم زیرا بر قول و قرار اصلاح‌طلب‌ها بیشترمی توان حساب کرد و درمجموع اخلاقی‌تر رفتار می‌کنند. شخص آقای عارف هم آدم متعهد و اخلاقی است، بنابراین به نظر می‌رسد لاریجانی می‌تواند با اتکا به طرفداران خود و فراکسیون امید بدون هیچ نگرانی بابت برخی از مخالفت‌ها توسط تندروهای مجلس به‌خوبی کار ریاست را انجام دهد و امور پارلمان را به‌پیش ببرد.

این نماینده سابق در مجلس دراین‌باره که اقلیت تندرو قابل‌توجه هستند، توضیح داد: درست است که آرا لاریجانی کمتر شده و اقلیت قابل‌توجهی هم به‌عنوان اصولگرای تندرو در برابر او قرار گرفتند ولی کسانی که در مجلس به‌عنوان حامی رئیس مجلس محسوب می‌شوند و اکثریت را در برگرفته‌اند، بسیار قاطع به نظر می‌رسند.

فعال سیاسی اصلاح‌طلب در ادامه تصریح کرد: با این آمار از رأی‌دهندگان بسیاری از طرح‌ها و لوایح که دولت برای تصویب به حمایت نیاز دارد با مشکل کمتری مواجه شود. به‌خصوص در رأی اعتماد به کابینه، آقای روحانی می‌تواند با آرامش خاطر بیشتری وزیر به مجلس بفرستد. البته مواردی پیش می‌آید که اصولگرایان یادشان فیل هندوستان می‌کند و تمام آنان باهم یکی می‌شوند. به‌طور نمونه این احتمال وجود دارد که در بخشی از مسائل فرهنگی چنین شود و یا مواردی که ممکن است از بیرون مجلس پیام یا علامت‌هایی بر روی یک وزیر از سوی نهادهای دیگر حکومت ارسال شود که فلان فرد نباید رأی آورد در این‌جور موارد معمولاً اصولگرایان باهم متحد خواهند شد. ولی در کل به نظر می‌رسد آقای روحانی با خیال راحت‌تری با این مجلس کار خواهد کرد.

منبع: رویداد24

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز