خبرگزاری کار ایران

باقر سخایی، سفیر پیشین ایران در قطر:

نباید وارد دعوای خانوادگی اعراب شد

asdasd
کد خبر : ۴۹۷۲۱۲

سید باقر سخایی، سفیر پیشین ایران در قطر تأکید کرد: چنین درگیری‌هایی در بین عرب‌ها مانند یک دعوا خانوادگی است که درنهایت جمع می‌شود. نباید وارد دعوای خانوادگی آنها شد و در فکرتشکیل یک اتحادیه دیگر افتاد.

سخایی، در خصوص پشت پرده قطع رابطه چند کشور عربی با قطر گفت: قطر دارای بلندپروازی‌هایی بوده و به درگیری‌های منطقه‌ای هم ورود و گاها به آن دامن می‎زده است، عربستان و کشورهای متحد آن بابت رفتار قطر از گذشته ناراحت بودند و از این فرصتی که برای کشورهای منطقه مخصوصاً عربستان سعودی پیش آمد، بهره بردند تا آن ناراحتی‌ها را تا حدی جبران کنند. البته به نظر می‌رسد این مشکل چنین باقی نخواهد ماند و حل می‌شود.

سخایی در خصوص نقش آمریکایی‌ها در این رابطه توضیح داد: نقش آمریکایی‌ها را در این رابطه نفی نمی‌کنم ولی خیلی هم آن را جدی نمی‌گیرم. نباید تمام اتفاقات منطقه را به نقش غربی‌ها ربط دهیم. اداره حکومت فعلی عربستان در دست جوانانی است که شاید تدبیر حکومت‌داری ندارند و نه‌تنها دنبال تنش‌زدایی نیستند بلکه از تنش‌زایی هم استقبال می‌کنند.

این سفیر پیشین در قطر درباره تحت‌فشار قرار گرفتن ایران درنتیجه قطع رابطه کشورهای عربی با قطر ابراز کرد: کشور ما از اوایل انقلاب تحت‌فشاراست. ایران کشور باعظمتی محسوب می‌شود و امکانات فراوانی دارد، بنابراین نمی‌توانند بیشتر از این آن را در محاصره قرار دهند زیرا هر کاری می‌توانستند تا به امروز انجام داده‌اند. علاوه بر این ایران بیدی نیست که با این بادها بلرزد.

وی در رابطه با واکنش ایران در خصوص چالش جدید میان کشورهای عرب منطقه گفت: ایران نباید وارد مجادلات کشورهای منطقه شود. تا به امروز هم همواره سعی کرده، رابطه خوبی با کشورهای همسایه داشته باشد. بهترین کاری که ایران می‌تواند در حال حاضر انجام دهد، این است که به قطری‌ها بابت حل مشکلاتشان در خصوص تأمین مواد غذایی کمک کند. ایرانی‌ها از قطری‌ها در دوران سخت خاطره خوشی دارند و البته قطری‌ها هم اذعان داشتند که تمامی مواد غذایی خود را از ایران تأمین می‌کردند، بنابراین این امکان وجود دارد که همان راه گذشته بدون ورود به مجادلات منطقه‌ای در پیش‌گرفته شود.

سفیر پیشین ایران در قطر در ادامه اضافه کرد: ما در ایران‌، دوست نداریم که کشورهای منطقه دچار درگیری‌هایی ازاین‌دست شوند و همان‌طور که دکتر ظریف هم گفتند «همسایه را نمی‌شود، عوض کرد» بنابراین باید با آنان کنار آمد و زندگی کرد.

سخایی در رابطه با احتمال قرار گرفتن قطر در کنار ایران، روسیه و ترکیه اظهار داشت: چنین درگیری‌هایی در بین عرب‌ها مانند یک دعوا خانوادگی است که درنهایت جمع می‌شود. نباید وارد دعوای خانوادگی آنها شد و در فکر تشکیل یک اتحادیه دیگر افتاد. ایران و قطر در زمینهٔ گاز با همدیگر پیوند مشترک و همکاری‌های خوبی دارند، بنابراین بهتر است همین روند ادامه یابد.

منبع: رویداد24

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز