خبرگزاری کار ایران

تفاوت‌ نوشیدنی «مالت» و «ماءالشعیر»

asdasd
کد خبر : ۴۹۷۳۴۶

کارشناس اداره کل نظارت بر مواد غذایی سازمان غذا و دارو، گفت: تفاوت اصلی بین نوشیدنی مالت و ماءالشعیر، نوع مخمر استفاده شده در مرحله‌ تخمیر است.

معصومه تکلو، اظهارداشت: نوشیدنی مالت فرآورده‌ای است که از عصاره مالت جو تهیه می‌شود و تولید آن به صورت ساده و بدون شکر و یا به صورت نوشیدنی طعم‌دار که حاوی شکر است، تولید می‌شود. از مخلوط کردن جو، رازک و آب تشکیل می‌شود اما برای تولید آن از مواد دیگری مثل ذرت، برنج و دکستروز نیز استفاده می‌شود. اجزای تشکیل دهنده یک نوشیدنی مالت بطور کلی آب، گاز Co-2 ، اسیدهای آلی و عصاره رازک است.

وی ادامه داد: اما جو، رازک، مخمر و آب تشکیل دهنده مواد ماءالشعیر هستند که مواد اولیه آنها به کمک دستگاه‌های مخصوص مخلوط و با نوشیدنی تخمیر می‌شود تا در آن حباب‌های الکل ایجاد شود، سپس از طریق حرارت، الکل ایجاد شده را برای رسیدن به ماءالشعیر بدون الکل تبخیر می‌کنند.

تکلو افزود: فرایند تخمیر برای تولید هر یک از نوشیدنی‌های مالت و ماءالشعیر متفاوت است. روشن است که برای تولید هر دوی آنها از مخمر استفاده می‌شود، اما دلیل تفاوت اصلی بین نوشیدنی مالت و ماءالشعیر، نوع مخمر استفاده شده در مرحله‌ تخمیر است. از نظر طعم، ماءالشعیر نسبت به نوشیدنی مالت طعم تلخ‌تری دارد چرا که نوشیدنی مالت به دلیل وجود دانه‌های ذرتِ شیرین شده، برنج و دکستروز، طعم نسبتا شیرینی دارد.

این کارشناس نوشیدنی سازمان غذا و دارو، تاکید کرد: تفاوت مزه‌ها به دلیل این است که در تولید ماءالشعیر از نوعی مخمر استفاده می‌شود که در مرحله‌ تخمیر به سمت بالای مایع شناور می‌شود، سپس تمام محتویات قندی آن توسط دستگاه برداشته می‌شود، که همین امر عامل طعم تلخ ماءالشعیر است. از سوی دیگر، برای تولید نوشیدنی مالت از مخمرهایی استفاده می‌شود که قابلیت شناور شدن را ندارند، به همین علت مواد قندی در مخازن تولید نوشیدنی ته‌نشین شده و طعم شیرین‌تری به نوشیدنی مالت می‌دهند. اگرچه ماءالشعیر می‌تواند از طریق هر یک از این دو نوع مخمر با توجه به نوع دستگاه‌های تخمیر تولید شود، اما برای تولید نوشیدنی مالت فقط می‌توان از مخمرهای ته‌نشین شونده استفاده کرد.

وی افزود: محصول نوشیدنی مالت مشمول اخذ پروانه بهداشتی از سازمان غذا و دارو و واحدهای تابعه است و با توجه به اخذ پروانه ساخت و درج آن بر روی برچسب با آرم سازمان غذا و دارو به مصرف کننده این اطمینان را می دهد که تحت نظارت مسئول فنی در کارخانه تولید و بسته بندی شده و مطابق با ضوابط این سازمان تولید شده است.

تکلو گفت: تمامی نشان‌های موجود در تولید نوشیدنی مالت در کشور مجوز دارند و همه نوشیدنی‌های مالت در سطح عرضه که پروانه ساخت و تاریخ انقضاء معتبر دارند، مورد تایید سازمان غذا و دارو است.

وی اظهارداشت: واحدهای تولید کننده این نوشیدنی‌ها مانند سایر فرآورده‌های غذایی به طور مستمر تحت نظارت معاونت‌های غذا و داروی سراسر کشور قرار دارد در این نظارت‌ها هم واحد تولیدی و هم محصول عرضه شده مورد بررسی و پایش قرار می‌گیرد.

این کارشناس نوشیدنی سازمان غذا و دارو، در پایان گفت: علاوه بر نظارت‌ها سطح بندی شرکت‌های تولیدی نوشیدنی‌های مالت موجب شده است کیفیت آنها در پایش‌های سالانه معاونت‌های غذا و داروی سراسر کشور نیز تحت نظارت و پایش جدی‌تری قرار گیرند.

منبع: مهر

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز