خبرگزاری کار ایران

داریوش قنبری:

شهرداری تهران، ماشین امضا نیست

asdasd
کد خبر : ۴۹۸۶۱۳

این روزها انتخابات شهردار تهران به یکی از چالش برانگیزترین بحث‌های انتخاباتی تبدیل شده است.از یک سو بحث استعفاء محسن هاشمی از شورای شهر تهران به منظور انتخاب وی به عنوان شهردار تهران مطرح است که البته در این صورت بر خلاف نظر مردم چمران به شورای شهر تهران راه خواهد یافت از سوی دیگر برخی به منظور اصلاح ساختار اداره شهر تهران انتخاب یک چهره ناشناخته را مطرح می‌کند در حالی که اگر چنین شود شهرداری تهران ضعیف جلوه کرده و بر خلاف خواست مردم عمل می‌کند.

جهان اقتصاد نوشت: به منظور بررسی موارد فوق«‌جهان‌اقتصاد» با داریوش قنبری، فعال سیاسی اصلاح‌طلب به گفت‌وگو پرداخته که در ادامه می‌خوانیم.

*نوع رای مردم به لیست امید چه پیامی برای اعضای شورای شهر دارد؟

رای چشم نواز مردم تهران به لیست امید سرمایه مناسبی  برای اصلاح‌طلبان است. فاصله بسیار زیاد آراء اصلاح طلبان با رقبا نشان می‌دهد که مسئولیت اصلاح‌طلبان در  شورای پنجم مسئولیت حساسی است. اعتماد به وجود آمده باید تقویت شود به طوری که تهرانی‌ها در پایان دوره‌ شورای پنجم تحولات قابل ملاحضه‌ای را در مدیرت شهر تهران مشاهده کنند.

*اگر اعضای فعلی شورای شهر وارد تشکیلات دولتی شوند آنگاه اعتماد مردم به اصلاح طلبان صدمه نخواهد دید؟

آسیبی که مردم در طول هشت سال دوران احمدی نژاد دریافت کردند از پیروزی آبادگران در انتخابات شورای شهر تهران آغاز شد. شهرداری تهران مکانی مهم است و شهرداران تهران تمایل به فعالیت سیاسی دارند و همواره به پاستور گوشه چشمی دارد. احمدی‌نژاد از  بهشت به پاستور رفت اما با هوشیاری مردم قالیباف نتوانست مسیر احمدی نژاد را طی کند. در مجموع شهردای تهران کارکرد سیاسی دارد و مدیران شهرداری و اعضای شورای شهر  در معادلات کلان سیاسی تاثیرگذار هستند. اصلاح طلبان در شرایطی قرار دارند که به مراتب بهتر از وضعیت گذشته است. همواره بین شهرداری تهران و دولت نوعی نا هماهنگی و تقابل وجود داشته است این تقابل به نفع مردم تهران نشده است. در زمان احمدی‌نژاد وام‌های خاصی به زوج‌های جوان داده شد که ارتباطی با شهرداری تهران نداشت در همین دوران آقاتی قالیباف نیز هزینه‌هایی صورت گرفت که ارتباطی با شهرداری تهران نداشت. تصمیمات صحیحی باید مورد مدیرت شهرتهران گرفته شود و رقابت‌های بی‌اساس میان شهرداری و دولت باید از میان برداشته شود  امروز البته  با وجود شورای شهر چهارم به این وضعیت پایان داده است. و شهرداری با قدرت بهترین می‌تواند به اداره شهر تهران بپردازد.

* شهردار ناشناخته که قابلیت نظرات پذیری داشته باشد و یا یک چهره ملی برای اداره شهر تهران مناسب هستند؟

شهردار کلان شهر تهران  باید اختیارات بالایی داشته باشد صرف اینکه عده‌ای به دنبال یک ماشین امضا برای اداره شهر تهران هستند کافی نیست. شهردار تهران باید از میان شخصیت‌های شناخته شده باشد که مدیر، مدبر باشد تا از توان تخصصی خود استفاده کند. البته شهردار باید با شورای شهر تعامل  مناسب داشته باشد و دیدگاه کمیسیون‌های شورای شهر را اجرایی کند. اما اینکه شهردار تهران ماشین امضا باشد دیدگاه درست نیست و مدیرت شهر تهران اگر ماشین امضا باشد وجهه اصلاح‌طلبی آسیب خواهد دید.

*محسن هاشمی حدود یک و نیم میلیون رای آورده است از این رو به یکیاز گزینه‌های شهرداری تهران تبدیل شده است خروج محسن هاشمی از شورای شهر چه آثار و پیامد‌هایی برای اصلاح طلبان دارد؟

درتوانمندی محسن هاشمی تردیدی نست. او اشراف مناسبی به مسائل شهر تهران دارد اما اگر  مهندس هاشمی از شورای شهر استعفا دهد  فردی با دیدگاه دیگری وارد شورای شهر خواهد شد  و به نوعی این تصمیم بر خلاف نوع رای مردم به اصلاح‌طلبان است. البته از بی‌طرف و صفایی فراهانی هم به عنوان شهردار تهران نام برده می شود که توان مناسبی برای اداره شهر تهران دارند. این درحالی است که در صورت استعفای محسن هاشمی چمران وارد شورای شهر خواهد شد. در شورای شهر تهران با نوعی چالش روبرو  می‌شود.

احسان- کرمانشاهی

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز