خبرگزاری کار ایران

تحلیل حقوقی یک قانون‌گریزی؛

وزارت بهداشت سهمیه جانبازان زیر25 درصد را اجرا نمی‌کند

asdasd
کد خبر : ۴۹۸۶۴۸

درحالی که طبق ماده 90 قانون پنج‌ساله برنامه ششم توسعه، جانبازان زیر 25 درصد در کنکور سراسری سهمیه‌ای پنج درصدی دارند اما وزارت بهداشت تا این لحظه زیر بار اجرای آن نرفته است.

توکلی؛مشاور عالی سازمان سنجش آموزش کشور: این سهمیه شامل همه رشته‌های پزشکی،پیراپزشکی، دندانپزشکی و داروسازی(تا مقطع دکتری) می‌شود و بقیه هم برحسب مورد تا مقطع کارشناسی اعمال خواهد شد. اما در خصوص کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری تخصصی بر عهده خود وزارت بهداشت است که باید با معاونت این وزارت‌خانه یا رئیس مرکز آزمون آن تماس بگیرید.

بر اساس قاعده "عطف به ما سبق" اگر قانونی حق مکتسبی ایجاد کند عطف به ماسبق می‌شود. بنابراین از زمانی که این قانون(اسفند 95) لازم الاجرا شده است باید اجرایی شود، یعنی شامل حال آنهایی که آغاز فرآیند ثبت نامشان در قانون قبلی قرار داشت و وضعیت آنها هنوز در جریان است، نیز می‌شود.

جلیل‌نژاد؛ معاون رئیس مرکز سنجش پزشکی وزارت بهداشت: این قانون به وزارتخانه ابلاغ نشده است. قانون باید به وزارتخانه ابلاغ شود، پس از ابلاغ به معاونت آموزشی ارجاع داده می‌شود و معاونت آموزشی به ما ابلاغ می‌کند و ما آن را اجرا می‌کنیم.  

بر اساس قانون صرف اطلاع از قانون به منزله ابلاغ آن است. یعنی 15 روز پس از انتشار قانونی در روزنامه رسمی آن قانون ابلاغ شده محسوب می‌شود.  

همه دستگاه‌های متبوع باید به محض تسلیم این قانون، از آن تبعیت کنند. همچنین، قانونی که به تصویب مجلس رسیده و مراحل اعتبار یافتن خود را طی کرده نیز باید از سوی تابعانش مورد تبعیت قرار گیرد. خواه یک وزارتخانه و قوه سیاسی باشد خواه یک شهروند.

منبع: داتیکان

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز