خبرگزاری کار ایران

ماکرون به پیش

asdasd
کد خبر : ۴۹۹۸۴۵

انتخابات پارلمانی دور اول فرانسه به اتمام رسید.

جهان اقتصاد نوشت: وزارت کشور فرانسه اعلام کرد که حزب تازه تاسیس «جمهوری به پیش» متعلق به ماکرون پیشی گرفته است.

شمارش کل آرا نشان می دهد که حزب ماکرون بیش از ۳۲ درصد آرا را به دست آورده‌اند. در همین حال، حزب جمهوری‌خواهان با کسب کمتر از ۱۶ درصد آرا، جایگاه دوم را در این انتخابات برای خود به ارمغان آورده است. حزب راست افراطی جبهه ملی ۱۳.۲ درصد و بعد از آن حزب چپ افراطی با ۱۱ درصد آرا قرار دارد. هم‌چنین حزب سوسیالیست که تا پیش از این حزب حاکم فرانسه بود فقط ۷.۴ درصد آرا را کسب کرده است.

نتایج بعد از رای گیری نشان می دهد که حزب امانئل ماکرون می تواند ۴۱۵ تا ۴۵۵ کرسی پارلمانی را از آن خود کند.

پیروزی حزب ماکرون در دور اول باعث شد تا آنگلا مرکل صدراعظم آلمان در پیامی پیروزی حزب امانوئل ماکرون در دور اول انتخابات پارلمانی فرانسه را تبریک گفت و نتایج این انتخابات فرانسه را “رای قدرتمند به اصلاحات” خواند.

بعد از انتخابات پارلمانی در فرانسه نگرانی بابت عدم مشارکت حداکثری مردم به وجود آمده است.

مشارکتی که در دوره گذشته حدود ۵۷ درصدبوده ولی این دوره به ۴۸٫۷ درصد رسیده است.

عده ای معتقدند که حضور کم مردم در این انتخابات به این دلیل بوده است که برخی از افرادی که با سیاست های ماکرون مخالف بوده اند در این انتخابات شرکت نکرده اند.

در انتخابات پارلمانی فرانسه معمولا افرادی پیروز شده اند که متعلق به حزب رئیس جمهور بوده اند و شاید همین دلیل باعث شده تا طبق روال مرسوم افراد مخالف از شرکت در انتخابات ناامید شده اند.

قوانین انتخابات پارلمانی فرانسه به این شکل است که اگر حزبی بتواند بیش از ۵۰ درصد آرا را به خود اختصاص دهد به دور دوم کشیده نخواهد شد اما به این خاطر که در این انتخابات چنین درصدی مربوط به یک حزب کسب نشده است، انتخابات پارلمانی به دور دوم کشیده شده که این مرحله یکشنبه هفته اینده برگزار خواهد شد.

کسانی که در دور اول کمتر از ۱۲.۵ درصد کل واجدان شرایط رای آورده باشند حذف خواهند شد و بقیه به دور دوم خواهند رفت. در دور دوم هر کسی که بیشترین رای را داشته باشد نماینده پارلمان خواهد شد.

اما نکته مهم اینجاست که اگر حزب رئیس جمهور بتواند ۴۱۵ الی ۴۵۵ کرسی پارلمانی را از آن خود کند، اتفاق بی نظیری رقم زده که در ۶۰ سال اخیر بی سابقه بوده است.

در این میان حزب متعلق به رئیس جمهور سابق فرانسه، فرانسوا اولاند شکست سنگینی را متحمل شده است.

حزب سوسیالیست تقریبا ۲۰۰ کرسی پارلمان را از دست داده است و این بدان معنی است که مردم فرانسه از تفکرات این حزب نا امید شده اند.

نکته مهم دیگر اینجاست که شاید عده ای پیش بینی کرده بودند که حزب مارین لوپن، رقیب جدی امانوئل ماکرون در انتخابات فرانسه، بتواند تعداد کرسی قابل توجهی را در پارلمان کسب کند اما برخلاف تصور حزب راست افراطی کمتر از پنج کرسی را در پارلمان کسب کرده است.

این در حالی است که مارین لوپن اظهار کرده بود که جلوی ماکرون را در پارلمان خواهد گرفت اما نتایج به دست آمده در دور اول انتخابات پارلمانی نشان داد که حزب مارین لوپن قدرت چندانی در مقابله با سیاست های مارکون نخواهد داشت.

اما مارین لوپن رهبر جبهه ملی عملکرد ضعیف حزب خود را به مشارکت پایین مردم نسبت داد و گفت که سیستم انتخاباتی فرانسه که به نفع احزاب بزرگتر است باید اصلاح شود.

اما اگر بخواهیم نگاهی عمیق تر به انتخابات فرانسه بیندازیم متوجه خواهیم شد که مردم فرانسه نیازمند دگرگونی در ساختار کشورشان هستند.

پیروزی حزبی که کمتر از یکسال هست که تشکیل شده و افرادی از دانشجویان، افرادی که تازه پا به عرصه سیاست گذاشته اند و …. را شامل می شود ، نشان می دهد که فرانسویها امیدوار به یک تغییر ساختار گسترده در کشورشان هستند.

ماکرون به مردم وعده داده است که وضعیت اقتصادی را بهتر خواهد کرد و به بازار کار انعطاف خواهد داد و تلاش خواهد کرد که قدرت کارفرمایان را افزایش دهد.

اما رئیس جمهور منتخب فرانسه در رابطه با ناامنی هایی که در دوران رئیس جمهور پیشین رخ داده بود گفته بود که امنیت را به کشور بازمی گرداند.

او همچنین به اتفاقات رخ داده در پارلمان های گذشته نیز اعتراض کرده و قول داده است که در مقابل هر گونه بی اخلاقی در پارلمان و وجود رانت را بگیرد و با فساد سیاسی مقابله کند.

اما چالش اصلی فرانسه اینجاست که آیا ماکرون جوان می تواند فرانسه را از وضعیت کنونی نجات دهد؟

انتخابات پارلمان فرانسه این نوید را به او و همفکرانش می دهد که عزمی راسخ در میان مردم وجود دارد تا او را در پیش برد اهدافش کمک کنند.

تفاوت بریتانیا با فرانسه در طی این هفته این بود که ترزا می نتوانست در پارلمان موفقیت چندانی را کسب کند که برخی معتقدند بریتانیا به همین دلیل ضعیف تر از گذشته خواهد شد، اما هم سو شدن پارلمان فرانسه با رئیس جمهور آن می تواند کمک بسیاری در سیاست هایی که قرار است در این کشور اتخاذ شود، بکند که عده ای احتمال قدرتمند شدن فرانسه را نسبت به بریتانیا پیش بینی می کنند.

مقایسه انتخابات دو کشور ایران و فرانسه

به نظر می رسد که انتخابات ریاست جمهوری و پارلمانی فرانسه شباهت زیادی به انتخابات در ایران داشت با این تفاوت که در انتخابات پارلمانی فرانسه مردم مشارکت چندانی نداتند ولی در ایران مردم حضوری خیره کننده در این صحنه داشتند.

مردم در انتخابات ریاست جمهوری ایران در سال ۹۶ با توجه به اصلاحات برخی از ساختار و امید به ادامه این روند به حسن روحانی رای دادند تا او بتواند هم در حوزه روابط بین الملل اصلاحات ساختاری را ادامه دهد و هم وضعیت کسب و کار، محیط زیست و …را بهبود بخشد.

در انتخابات ایران بسیاری از مردم از روی کار آمدن حجت الاسلام و المسلمین سید ابراهیم رئیسی هراس داشتند و معتقد بودند  که رئیس جمهور شدن او می تواند سیاست های سابق را به کشور بازگرداند و روند اصلاحات را قطع کند، به همین منظور بسیاری از مردمی که مایل به رای دادن نبودند برای جلوگیری از بازگشت به عقب به حسن روحانی رای دادند.

وضعیت در فرانسه مشابه با ایران بود.

بعد از کشیده شدن انتخابات فرانسه به مرحله دوم و رقابت میان امانوئل ماکرون از حزب تازه تاسیس «جمهوری به پیش» و مارین لوپن رهبر «جبهه ملی» مردم در یک اتحاد همگانی توانستند شکست سنگینی را به افراطیون فرانسه وارد کنند.

اما آنها در ادامه نیز در مرحله اول انتخابات پارلمانی، حزب رئیس جمهور گذشته خود یعنی حزب سوسیالیست فرانسه که دبیر اول آن رئیس جمهور سابق آن بود را با از دست دادن ۲۰۰ کرسی پارلمان شکست دادند و به نماندگان جبهه ملی هم اعتماد چندانی نکردند.

مردم فرانسه امیدوارند که در این کشور اصلاحات صورت بگیرد تا بتوانند کشور را از وضعیت کنونی نجات دهند.

آنها معتقدند که امانوئل ماکرون می تواند این اصلاحات ساختاری را در فراسنه ایجاد کند و در در مردم فرانسه امید تازه ای را ایجاد کند، چیزی که مردم ایران از حسن روحانی انتظار دارند.

علیرضا امامی فرد

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز