خبرگزاری کار ایران

عنوان«مرده شوری» توهین نیست

asdasd
کد خبر : ۵۰۶۳۹۰

«اگر شخصی شعور کافی برای درک مطلبی نداشته باشد، استفاده از این کلمه از سوی شخصی دیگر توهین محسوب نمی‌شود زیرا بیان واقعیت است. بنابراین به کاربردن واژه‌هایی که عرفا توهین محسوب نمی‌شوند، گفتن آنها جرم نیست.»

«برای خودمان متأسفیم؛ شغل ما یک شغل شریف و نماد خدمت به مردم است؛ این قبیل برخوردها، شکستن اعتبار و حرمت شغلی ماست.» این‌ها بخشی از سخنان زنان معترض شاغل در غسالخانه بهشت زهرای تهران است  در اعتراض به حکم عجیب یک قاضی است. آنها چند روز پیش طی تماس تلفنی با خبرگزاری ایلنا خبر دادند که یک قاضی دادگاه کیفری دادگستری در حکمی عجیب یک زن را به دلیل خیانت و برقراری رابطه نامشروع به دو سال کار در غسالخانه و 74 ضربه شلاق محکوم کرده است. مسأله‌ای که در اینجا اعتراض شورای اسلامی کار کارگران بهشت زهرا را در پی داشته است، استفاده قاضی از عنوان «مرده‌شوری» در حکم صادره از سوی قاضی است که به نوعی توهین به شغل ایشان محسوب می‌شود.

دکتر حسین آقائی‌نیا عضو هیأت علمی دانشکده حقوق دانشگاه تهران در گفتگو با داتیکان به این مسأله اشاره کرد که استفاده از کلمات متعارف در احکام صادره از سوی قاضی هرچند بار معنایی خوبی نداشته باشد، ایرادی ندارد. آقائی‌نیا در خصوص این مورد اظهار داشت: «با توجه به اینکه کلمه «مرده‌شوری» در جامعه متعارف است، استعمال آن توهین محسوب نمی‌شود، حتی اگر به قصد توهین باشد زیرا عرفا این کلمه توهین محسوب نمی‌شود. بنابراین اعتراضی به آن وارد نیست.»  

این استاد دانشگاه در ادامه برای روشن شدن مسأله این مثال را مطرح کرد: «اگر شخصی شعور کافی برای درک مطلبی نداشته باشد، استفاده از این کلمه از سوی شخصی دیگر توهین محسوب نمی‌شود زیرا بیان واقعیت است. بنابراین به کاربردن واژه‌هایی که عرفا توهین محسوب نمی‌شوند، گفتن آنها جرم نیست.»

آقائی‌نیا در با اشاره به اینکه عملی که از سوی این خانم سرزده، عنوان رابطه نامشروع دارد که اگر اثبات شود حکمش اعدام است افزود:» با این حال باید رأی صادره از سوی قاضی را با دقت مطالعه کرد، زیرا عملا برای جرائم حدی، امکان جایگزینی مجازات وجود ندارد. بنابراین باید دید چه علتی داشته که قاضی این چنین حکمی صادر کرده است.»  

گفتنی است داتیکان تلاش‌های زیادی برای پیدا کردن حکم صادره از سوی قاضی داشت ولی امکان دسترسی به آن محقق نشد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز